  • 1. Data: 2003-10-16 19:06:37
    Temat: darowizna mieszkania - ojciec-corka
    Od: "Słonik" <p...@o...pl>

    Witam!
    Czy ktos moze wie jak wyglada przepisanie w darowiznie mieszkania ojca na
    córkę ? Pamiętam, że mieszkanie musiało spełniac jakies wymogi co do
    metrażu( nie mogło mieć więcej niż X metrów), osoba obdarowana miała
    obowiązek mieszkac itp i nie sprzedawać tego mieszkania przez 5 lat. Chodzi
    to o możliwość uniknięcia płacenia podatku od tej darowizny. Czy ktoś zna
    dokładne wymogi i czy jest jakaś ustawa to regulująca??
    Serdecznie pozdrawiam i dziekuje za pomoc

    Słoniczek

  • 2. Data: 2003-10-16 19:48:44
    Temat: Re: darowizna mieszkania - ojciec-corka
    Od: "Agnika" <a...@N...shnet.pl>

    jesli to jest 1 darowizna między tymi osobami to nie płaci sie podatku od
    darowizny tak mi sie coś kojaży i jest jakiśokreś karencyjny żęnp przez 3
    lata nie może córka sprzedać tego mieszkania (zależy w jakiej spłódzileni)

  • 3. Data: 2003-10-16 20:24:48
    Od: "Słonik" <p...@o...pl>

> [...]
    > lata nie może córka sprzedać tego mieszkania (zależy w jakiej spłódzileni)

    Witam,dzieki za odpowiedz. A np. czy musi byc stały meldunek?Czy nie moze
    miec innych mieszkań itp...??
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-10-17 11:00:52
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Słonik wrote:
    > Czy ktos moze wie jak wyglada przepisanie w darowiznie mieszkania ojca na
    > córkę ? Pamiętam, że mieszkanie musiało spełniac jakies wymogi co do
    > metrażu( nie mogło mieć więcej niż X metrów), osoba obdarowana miała
    chyba nie więcej niż 80 mkw. Tak jak napisała Agnika musi to być
    pierwsza darowizna między nimi (tylko, że chyba chodzi o okres ostatnich
    pięciu lat, nie jestem pewien :(( )

    > obowiązek mieszkac itp i nie sprzedawać tego mieszkania przez 5 lat. Chodzi
    może sprzedać i tutaj są dwa przypadki:
    1. jeżeli za pieniądze uzyskane ze sprzedaży wyjeżdża np. na Hawaje to
    muss zapłacić zaległy podatek od darowizny.
    2. jeżeli przeznaczy te pieniądze na cele mieszkaniowe to może złożyć w
    urzędzie skarbowym pisemko i starać się udowodnić, że poprawia sobie
    sytuację mieszkaniową, np. muss kupić większe mieszkanie ponieważ będzie
    miała kolejne dziecko itp. itd.

    > to o możliwość uniknięcia płacenia podatku od tej darowizny. Czy ktoś zna
    > dokładne wymogi i czy jest jakaś ustawa to regulująca??

    na 100 % wiem że: nie może mieć innego mieszkania i nie muss się w
    "darowanym" mieszkaniu meldować, składa tylko w odpowiednim urzędzie
    skarbowym oświadczenie, że będzie mieszkać.
    Czy będzie faktycznie mieszkać czy nie to już inna bajka ;))

    Radzisz

  • 5. Data: 2003-10-17 16:59:39
    Od: "Słonik" <p...@o...pl>

    Dzieki za odpowiedz

    To jak bedzie wygladac w praktyce sytuacja taka :
    Córka mieszka na stałe w Rosji, nie ma dowodu osobistego bo jest na stałe
    tam. Ma paszport (czy to wystarczy notariuszowi) ?? Jest to pierwsza
    darowizna miedzy nimi, nie ma na siebie żadnego mieszkania ani w Polsce ani
    w Rosji.
    Zastanawiam sie czy zadeklarowanie sie, ze bedzie sie mieszkac w tym
    mieszkaniu nie bedzie dziwne skoro nie ma dowodu osobistego ?? Jak to
    widzicie??
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-10-17 18:46:55
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Słonik" <p...@o...pl> napisał
> [...]
    > córkę Pamiętam, że mieszkanie musiało spełniac jakies wymogi co do
    > metrażu( nie mogło mieć więcej niż X metrów),

    110m2

    osoba obdarowana miała
    > obowiązek mieszkac itp i nie sprzedawać tego mieszkania przez 5 lat.

    tak

    Chodzi
    > to o możliwość uniknięcia płacenia podatku od tej darowizny. Czy ktoś zna
    > dokładne wymogi i czy jest jakaś ustawa to regulująca??

    reguluje to ustawa o podatku od spadków i darowizn art 16, osoba obdarowana
    nie może posiadać własnego mieszkania, nie ma znaczenie która to jest
    darowizna (korzysta z innego zwolnienia), sprawę załatwie się u
    notariusza...
    to wszystko, prosta sprawa

  • 7. Data: 2003-10-17 18:48:43
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]
    > Zastanawiam sie czy zadeklarowanie sie, ze bedzie sie mieszkac w tym
    > mieszkaniu nie bedzie dziwne skoro nie ma dowodu osobistego ?? Jak to

    wg kodeksu cywilnego można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania, a więc w
    twoim przypadku nie wchodzi w grę darowizna bez podatku....

  • 8. Data: 2003-10-20 09:16:50
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Słonik wrote:
    > To jak bedzie wygladac w praktyce sytuacja taka :
    > Córka mieszka na stałe w Rosji, nie ma dowodu osobistego bo jest na stałe
    > tam. Ma paszport (czy to wystarczy notariuszowi) ?? Jest to pierwsza
    paszport jest również dowodem tożsamości i może się nim wylegitymować
    notariuszowi.

> [...]
    > Zastanawiam sie czy zadeklarowanie sie, ze bedzie sie mieszkac w tym
    > mieszkaniu nie bedzie dziwne skoro nie ma dowodu osobistego ?? Jak to
    przecież nie musi mieć dowodu osobistego żeby mieszkać w mieszkaniu. Nie
    pisałem o _meldowaniu_ się tylko o tym, że musi oświadczyć, że będzie
    tam mieszkać.
    Najlepiej będzie jeżeli skonsultujesz się z notariuszem + telefon do
    urzędu skarbowego.
    Będziesz miał info z pierwszej ręki :)

    Radzisz