  • 1. Data: 2003-01-17 10:51:35
    Temat: czy sad moze zobowiazac do zlamania prawa?
    Od: "Iwcia&Pstryk" <p...@o...pl>

    ... budowlanego konkretnie...
    konkretny przykład
    Do podziału jest współwłasność, poddasze na którym sa strychy i dwa
    samodzielne mieszkania. Do podzialu cztery osoby - trzy miedzy soba sie nie
    sadzą, czwarta zajmuje jedno (mniejsze) mieszkanie. Składa się ono z dwoch
    pokoi, kuchni, łazienki. Ta strona chce spłacić należnośc wobec tamtych, ale
    tamci zapierają się że wszystko ma zostać podzielone "co do centymentra". Po
    mieszkaniu przewinely sie tabuny biegłych. Ostatni wymyślił, że można
    oddzielić od tego mieszkania jeden pokój i przydzielic go do mieszkania po
    drugiej stronie klatki schodowej. To pryszcz. Gorzej ze biegly napisał -
    wbrew prawu budowlanemu - ze do wydzielenia tego pokoju wystarczy istniejaca
    scianka dzialowa o grubosci 5 cm, bez zadnego wyciszenia o ogniotrwalosci
    juz nie mowiac. Według Prawa budowlanego i PN mieszkanie po wyłaczeniu tego
    pokoju nie będzie więc spełniało odpowiednich wymogów (również dlatego że
    pozostały jeden pokój nie będzie miał 16 m)
    teraz kawałek z uzasadnienia....
    "...dlatego mimo ze zgodnie z art2.ust2.ustawy z dnia 24 czerwca 1994r o
    własności lokali (Dz.U.nr80 z 2000r poz 903 ze zm) spełnienie wymagań
    samodzielności lokalu mieszkalnego stwierdza obecnie starosta, czyli organ
    administracyjny, w formie zaświadczenia, Sąd opar się w tym zakresie na
    opinii biegłego....kierując się poglądem wyrażonym w postanowieniu Sądu
    Najwyższego z dn 13 marca 1997 (III CKN 14/97, OSNC 1997/8/115) zgodnie z
    którym Sąd nie jest zobowiązany , ustanawiając w postępowaniu o zniesienie
    współwłasności odrębną własność lokalu, korzystać z zaświadczenia właściwego
    organu nadzoru architektoniczno-budowlanego dla dokonania oceny, czy
    istnieją ustawowe przesłanki do ustanowienia odrębnej własności lokalu. Dla
    dokonania tej oceny sąd władny jest skorzystać z opinii biegłego,
    specjalisty w zakresie spraw architektoniczno-budowlanych"
    Jednym słowem, jeżeli nastąpi przebudowa zgodnie z tą decyzją sądu,
    niezgodna z prawem budowlanym, wydział archiktektury najprawdopobniej nie
    wyda zaświadczenia o samodzielności przebudowanych lokali potrzebnych
    przecież potem do mnóstwa spraw - to co? Trzeba bedzie wszystko rozbierac,
    zasiegac opinii kolejnych biegłych...? Jak to możliwe żeby sąd mógł wydawać
    decyzję nakazującą tak właściwie złamanie prawa? Czy ktoś mógłby mi opisać
    przytoczoną sprawę na której oparł się sąd? Bo ja już sama nie wiem co
    robić... najchętniej bym sprzedała to mieszkanie (no ale przecież w
    całości - kto kupi takie coś okrojone!) i podzieliła się forsą - no ale na
    to nie wyraża też zgody strona przeciwna....ot spór o miedzę i gruszki na
    niej.

    Ktoś mi może pomóc, coś podpowiedzieć?
    Pzdr
    Iwcia

  • 2. Data: 2003-01-17 11:51:50
    Temat: Re: czy sad moze zobowiazac do zlamania prawa?
    Od: "Qwax" <...@...Q>

    Podać sąd do sądu albo odstrzelić współwłaścicieli i ich
    spadkobierców.
    ;-)))

    Pozdrawiam
    Qwax

    Ps. Niestety - w państwie bezprawia polską zwanym sąd może wszystko!!!

  • 3. Data: 2003-01-17 13:33:54
    Od: "Iwcia&Pstryk" <p...@o...pl>

    > Pozdrawiam
    > Qwax
    >
    > Ps. Niestety - w państwie bezprawia polską zwanym sąd może wszystko!!!

    Wiesz Qwax do tej pory miałam o tobie dobre zdanie, ale jak nie masz nic
    konkretnego - a nawet ciekawego do powiedzenia to lepiej siedz cicho ok?
    gdybym chciała pofilozofować napewno odwiedziłabym inną grupę.

    Iwcia

  • 4. Data: 2003-01-17 14:19:04
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Jak to możliwe żeby sąd mógł wydawać
    > decyzję nakazującą tak właściwie złamanie prawa?

    Sad nie zlamal prawa, wrecz przeciwnie - postapil zgodni z nim.
    Inna sprawa jest kwestia czy da sie wprowadzic w zycie
    jego orzeczenie. No coz... jak ktos tu gdzies napisal: "Mowienie nie jest
    czynieniem"

    Przyznam sie, ze nie znam sie na prawie budowlanym itp, ale jezeli sad
    oparl sie na opinii bieglego, to i starosta prowadzac postepowanie w sprawie
    wydania zaswiadczenia o samodzielnosci lokalu, bedzie zobowiazany do
    wziecia pod uwage opinii bieglego. Nie mam pod reka odpowiednich ustaw,
    ale pozniej jak do nich zajrze to napisze co wyczytalem...

    Konrad

  • 5. Data: 2003-01-17 15:28:18
    Od: "Qwax" <...@...Q>

> [...]
    ok?
    > gdybym chciała pofilozofować napewno odwiedziłabym inną grupę.

    "Nie zabijaj" - Nawet na 'prawie' humor (wisielczy) nie jest
    zabroniony (chyba)

    uśmiechnij się, jutro będzie gorzej ;-)))

    Pozdrawiam
    Qwax