  • 1. Data: 2005-07-29 23:56:32
    Temat: czy można cytować teksty z gry?
    Od: Nemo <c...@g...pl>

    Witam,
    mam od niedawna w swoim posiadaniu pewną grę, która
    nie jest opisywania przez nikogo oprócz sprzedawców.
    Chciałbym ją opisać ze szczegółami, na jakiejś stronce
    typu Republika.pl.
    I tu pojawia się problem prawny: czy moge cytować teksty
    z tej gry? Są tam karteczki "Mała okazja", "Wielka okazja",
    "Wydatki"...Na tych karteczkach są opisy "Możesz kupić
    akcje ... w cenie ... a każdy z graczy może sprzedać swoje
    akcje w takiej samej cenie" i inne tego typu.
    Na pudełku jest tekst: "Gra planszowa CASHFLOW(R) jest chroniona
    w USA patentami nr 5 826 878 i 6 032 957 oraz patentem Urzędu
    Patentowego RP nr P333 456".

    Planowałem przepisać słowo w słowo te karteczki oraz planszę, żeby
    ułatwić oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpień poszczególnych
    możliwości i ich wartość oczekiwaną.
    Teraz zastanawiam się, czy w ogóle mogę napisać swoją opinię
    używając nazwy tej gry?

    Druga kwestia jest taka, że zastanawiam się, czy patent na grę
    planszową powoduje, że nie można zrobić "podobnej" gry
    w wersji cyfrowej?

  • 2. Data: 2005-07-30 02:09:47
    Temat: Re: czy można cytować teksty z gry?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <dcef9m$e66$1@inews.gazeta.pl>, Nemo wrote:
> [...]
    > akcje ... w cenie ... a każdy z graczy może sprzedać swoje
    > akcje w takiej samej cenie" i inne tego typu.

    Takie fragmenty nie stanowią utworu w świetle prawa autorskiego.

    > Na pudełku jest tekst: "Gra planszowa CASHFLOW(R) jest chroniona
    > w USA patentami nr 5 826 878 i 6 032 957 oraz patentem Urzędu
    > Patentowego RP nr P333 456".

    Patent to patent a prowo autorskie to prawo autorskie :)

> [...]
    > możliwości i ich wartość oczekiwaną.
    > Teraz zastanawiam się, czy w ogóle mogę napisać swoją opinię

    O ile dobrze rozumiem Twoje intencje to możesz spać spokojnie, bo to co
    zamierzasz zrobić najpewniej podpada pod art. 29 u.1 Prawa Autorskiego:
    "Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
    rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie
    uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami
    gatunku twórczości."

    > Druga kwestia jest taka, że zastanawiam się, czy patent na grę
    > planszową powoduje, że nie można zrobić "podobnej" gry
    > w wersji cyfrowej?

    Nie zakładałbym głupoty czy braku wyobraźni u właścicieli patentu :)

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2005-07-30 13:23:22
    Od: Nemo <c...@g...pl>

    Użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie
    > uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami

    Dziękuję