    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: co moze kruk ?/troche O
    Date: Thu, 22 Jul 2004 00:29:57 +0200

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[BEZ TEGO]interia.pl> napisał
    w wiadomości news:cdm8nu$2q5$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Ok, to jeszcze pytanko inspirowane pózniejszym tematem. Jaszczur napisal
    > "musisz mieć dowód doręczenia, który stanowi załącznik do
    > pozwu o nakaz zapłaty"
    > [news:slrncfss68.a8d.jaszczur@workstation.at.my.home
    .or.workplace.pl ] Czy
> [...]
    do
    > pozwu nalezy dołaczyć dokumenty uzasadniające dochodzone żądanie w postaci
    > 1. dokumentu urzędowego [ czy mogłabym poprosić o wyjasnienie?:-)], 2.
    > zaakceptowanego przez dluznika rachunku [gdzies spotkalam sie tez z
    > okresleniem zaakceptowanej faktury - i tu moje pytania - jesli np ktos
    > otrzymuje od TPSA/Cyfra/Idea etc rachunki/faktury to czy nalezy przyjąć ze
    > je akceptuje nie wnosząc do nich sprzeciwu?] 3. wezwaniem dłużnika do
    > zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu [czyli..?:-)]

    Gdzie to czytałaś, to akurat nie wiem. Ja znalazłem w kpc:

    Art. 485. § 1. Sąd wydaje nakaz zapłaty, jeżeli powód dochodzi roszczenia
    pieniężnego albo świadczenia innych rzeczy zamiennych, a okoliczności
    uzasadniające dochodzone żądanie są udowodnione dołączonym do pozwu:

    1) dokumentem urzędowym,

    2) zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem,

    3) wezwaniem dłużnika do zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu
    długu,

    4) zaakceptowanym przez dłużnika żądaniem zapłaty, zwróconym przez bank i
    nie zapłaconym z powodu braku środków na rachunku bankowym.

    Tak więc wezwanie do zapłaty jest wymagane wówczas, gdy powództwo opiera się
    na pisemnym oświadczeniu dłużnika o uznaniu długu. W pozostałych wypadkach
    nie jest wymagane. Ale nie zaszkodzi. Po za tym wysłanie wezwania do zapłaty
    ma tę zaletę, że umożliwia poznanie argumentów "przeciwnika". Wskutek błędu
    może czasem dojść do pozwania dłużnika, który uregulował należność. Wezwanie
    może spowodować, że sprawa się szybko wyjaśni bez konieczności wdawania się
    w długotrwale spory sądowe.