    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: co moze kruk ?
    Date: Wed, 21 Jul 2004 23:30:01 +0200

    Użytkownik "Stasio Podróżnik" <B...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:cdm73k$l5t$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > P:iszę o przypadku, który ja opisuję.
    > Jaś opisał zupełnie NIC.
    > W sytuacji, gdy umowa była odpowiednio skonstruowana, a następnie
    > prawa do niej w pełni scedowane na inną firmę, ma ona takie samo prawo
    > dochodzić swoich roszczeńjak pierwszy wierzyciel.
    > Nie chcesz zapłacić - nie chcesz wydać towaru (A może go już nie masz)
    > mam 100 % podstawę zrobić to co napisałem ... Dopóki Jaś nie
    > przedstawi konkretnie swojego przykładu możemy pieprzyćtrzy po trzy
    > ... BO może ja powiem, że mam w pełni własnośc towaru udokumentowaną,
> [...]

    Nie wiem czy celowo, ale odbiegasz od tematu. Inicjujący zapytał prosto i
    jasno. "Co może KRUK?". I może trzymajmy się tego pytania, a nie twórzmy
    jakiś tam innych przykładów mniej, czy bardziej prawdopodobnych.

    Jeszcze raz podkreślam KRUK jako KRUK nie może więcej, niż wierzyciel
    zasadniczy. Jeśli posiada cesję, to może dokładnie tyle samo co wierzyciel.
    Jeśli tylko wykonuje usługę, to zakres jego możliwości określa
    pełnomocnictwo.

    Wierzyciel zgodnie z prawem może w wypadku roszczenia o wydanie rzeczy albo
    zapłatę jakiejś tam kwoty pieniężnej:

    1. Żądać zadośćuczynienia jego żądaniom w zakresie przysługującego mu
    roszczenia.

    2. Prowadzić w tej sprawie pertraktacje i zawierać ugody.

    3. Skierować do sądu pozew o zadośćuczynienie, a po jego otrzymaniu i
    uprawomocnieniu się zwrócić się do komornika o przeprowadzenie egzekucji.

    4. Złożyć zawiadomienie o przestępstwie, pod tym warunkiem, że w razie
    stwierdzenia, że działania dłużnika nie wyczerpują znamion czynu
    zabronionego sprawa zostanie umorzona lub w ogóle nie zostanie wszczęta.

    Powyższy katalog w odniesieniu do KRUK-a może ulec zawężeniu, jeśli działają
    na podstawie pełnomocnictwa, a nie są sami wierzycielami (nie doszło do
    cesji długu).

    I to jest cały katalog, co mogą uczynić samodzielnie. W szczególności nie
    mogą wdzierać się do mieszkania dłużnika i zabierać stamtąd jakichkolwiek
    rzeczy - włączając w to nawet rzeczy stanowiące własność wierzyciela.

    Ale w ramach pkt. 2 i w zakresie ujętym w ewentualnym pełnomocnictwie, firma
    KRUK może ewentualnie zawrzeć ugodę z dłużnikiem i przyjąć od niego w zamian
    za zadłużenie jakiś przedmiot. Jednak do tego jest wymagana dobra wola
    dłużnika.