  • 1. Data: 2002-04-09 13:17:29
    Temat: bazy danych
    Od: "Ewa" <e...@i...pl>

    Witam wszystkich:)
    Czytalam sobie ostatnio ustawe o prawie autorskim i natknelam sie na termin:
    "bazy danych spełniające cechy utworu "...
    Niestety, nigdzie nie udalo mi sie znalezc wyjasnienia - precyzyjnego, bo
    intuicyjnie - to sobie moge przypuszczac - co to oznacza..? Czy ktos moglby
    takiemu prawniczemu lamerowi jak ja to sprecyzowac?
    I jeszcze jedno: czy gdzies w sieci mozna znalezc ustawe o prawie autorskim
    z komentarzami?

    Ewa
    ________________________________
    "...należę do tych, którzy wolą
    epokę fiakrów i dorożek"
    [A. Sikorowski]

  • 2. Data: 2002-04-09 13:44:05
    Temat: Re: bazy danych
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Tue, 9 Apr 2002, Ewa wrote:

    > Czytalam sobie ostatnio ustawe o prawie autorskim i natknelam sie na termin:
    > "bazy danych spełniające cechy utworu "...

    Nie ma tam takiego sformułowania. Chodzi ci o art. 3?

    > Niestety, nigdzie nie udalo mi sie znalezc wyjasnienia - precyzyjnego, bo
    > intuicyjnie - to sobie moge przypuszczac - co to oznacza..? Czy ktos moglby
    > takiemu prawniczemu lamerowi jak ja to sprecyzowac?

    Bazy danych różnią się od utworów tym że mogą być chronione wyłącznie na
    podstawie formy (doboru i zestawienia danych), choćby same dane (np.
    fakty powszechnie znane albo utwory wymienione w art. 4 Ustawy) nie
    podlegały ochronie. Ściśle mówiąc to nie baza jako całość spełnia cechy
    utworu, ale jej oryginalny i twórczy układ, a więc forma.

    > I jeszcze jedno: czy gdzies w sieci mozna znalezc ustawe o prawie autorskim
    > z komentarzami?

    Z komentarzami nie.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-09 13:54:17
    Od: "Ewa" <e...@i...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Nie ma tam takiego sformułowania. Chodzi ci o art. 3?

    Jest.... kilkakrotnie, np.
    Art. 2. pkt. 2, art. 3 art. 17(1), art. 23.1

    > Bazy danych różnią się od utworów tym że mogą być chronione wyłącznie na

    [...]

    Dziekuje, bardzo dziekuje:)
    Zawsze mozna na Ciebie liczyc.. czy zagladasz czasami na pl. pregierz? Dzis
    powinienes. :)))

    Ewa
    ________________________________
    "...należę do tych, którzy wolą
    epokę fiakrów i dorożek"
    [A. Sikorowski]

  • 4. Data: 2002-04-09 16:06:39
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Tue, 9 Apr 2002, Ewa wrote:

    > Jest.... kilkakrotnie, np.
    > Art. 2. pkt. 2, art. 3 art. 17(1), art. 23.1

    Nic nie widzę. O bazach danych jest mowa tylko w art. 3 - chyba że ujęłaś
    to własnymi słowami, ale w takim razie po co cudzysłów?

    > Zawsze mozna na Ciebie liczyc.. czy zagladasz czasami na pl. pregierz? Dzis
    > powinienes. :)))

    Zaglądnąć mogę w Guglu, ale odpisywać mam czas tylko na jednej grupie.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-09 17:00:03
    Od: "Ewa" <e...@i...pl>

    > Nic nie widzę. O bazach danych jest mowa tylko w art. 3 - chyba że ujęłaś
    > to własnymi słowami, ale w takim razie po co cudzysłów?

    Hmm... w kwestii formalnej:
    Zaczerpniete z
    http://www.rp.pl/prawo/doc/aut0319.html

    <copy-paste>
    Tekst ujednolicony po zmianie z 27 lipca 2001 r. Stan prawny na 10 listopada
    2002 roku
    Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    [..]
    Art.2 pkt. 2
    2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy
    utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do
    utworu pierwotnego wygasły. W przypadku baz danych spełniających cechy
    utworu zezwolenie twórcy jest konieczne także na sporządzenie opracowania.

    [...]

    Art. 23. 1. Bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już
    rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Przepis ten
    nie upoważnia do budowania według cudzego utworu architektonicznego i
    architektoniczno-urbanistycznego oraz do korzystania z elektronicznych baz
    danych spełniających cechy utworu, chyba że dotyczy to własnego użytku
    naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

    <copy/paste>
    Rozumiem, ze to wchodzi w zycie w listopadzie - ale juz jest...

    Ewa
    ________________________________
    "...należę do tych, którzy wolą
    epokę fiakrów i dorożek"
    [A. Sikorowski]

  • 6. Data: 2002-04-09 17:14:57
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Tue, 9 Apr 2002, Ewa wrote:

    > Hmm... w kwestii formalnej:
    > Zaczerpniete z
    > http://www.rp.pl/prawo/doc/aut0319.html

    Aaa, było mówić że to w tej nowej ustawie jest.

    > Rozumiem, ze to wchodzi w zycie w listopadzie - ale juz jest...

    12 miesięcy od dnia ogłoszenia (9 listopada), z tym że na razie
    obowiązywać będą art. 5 ust. 1 i art. 9 ust. 1, a od dnia wejście Polski
    do UE art. 5 ust. 2-3 i art. 9 ust. 2.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)