    From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bank zabrał mi pieniądze z konta bez zgody i informacji
    Date: Tue, 16 May 2006 04:11:50 +0200

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e4b3kf$l3t$1@inews.gazeta.pl...

    > Do niczego nie służy.
    >
    > (mBank)
    > § 28.
    >
    > Dyspozycje przelewu składane przez Posiadacza rachunku realizowane są
    > wyłącznie w oparciu o podany przez niego numer rachunku beneficjenta
    > przelewu. mBank nie odpowiada za dyspozycje przelewu zrealizowane zgodnie
    > z podanym przez Posiadacza rachunku numerem rachunku beneficjenta przelewu
    >
    > Założe się, że inne banki mają tak samo.

    To jest bankowy "dupochron", gdyż obecnie przelewy obsługiwane są
    elektronicznie na podstawie numerów i gwarantuje bankom, że nie będziesz
    podnosić faktu, że źle podałeś odbiorcę, więc chesz pieniądze z powrotem.
    Nie zmienia to faktu, że bank MOŻE (ale nie musi) taki przelew odrzucić
    (prawo bankowe). Dawniej bardzo często takie przelewy były odwalane, ale
    wtedy księgowali je ludzie "SYBIR". Od kiedy robią to komputery "ELIKSIR",
    byłby za duży z tym problem, bo "Nowak Sp. z o.o." i "Nowak Sp zoo", to dla
    komputera całkiem inne nazwy. Jednak prawda jest taka, że o istocie rachunku
    świadczą dane posiadacza, a nie rząd cyferek. Te cyferki są tylko po to, aby
    uprościć obieg przelewów. Zrób doświadczenie, spróbuj puścić przelew bez
    danych odbiorcy. Żaden bank nie przyjmie Ci przelewu bez podanego odbiorcy.
    Może nie być adresu, ale nazwa rachunku MUSI być. Na początku działalności
    mBank dopuszczał przelewy wewnętrzne bez podania nazwy posiadacza, ale od
    dobrych dwóch lat już na to nie pozwala. Tak więc jeśli nazwa rachunku była
    niezgodna z numerem rachunku, mBank miał prawo taki przelew odrzucić. Inna
    sprawa, że przelew taki powinien zostać w ogóle nie zaksięgowany i wrócić do
    banku nadawcy z kodem błędu, jednak prawda jest taka, że obecnie robi to
    oprogramowanie i nazw rachunków nie sprawdza. Jednak jeśli obcy bank
    skontaktował się z mBankiem i powiaomił o sytuacji, a dane posiadacza
    rachunku były niezgodne, to mBank miał prawo taki przelew wyksięgować i
    odrzucić.

    Tak więc jak było? Bo z Twojego tonu można wnioskować, że jako odbiorca
    przelewu był podany jednak Twój kolega?