  • Data: 2019-08-20 01:44:59
    Temat: Re: Zydzi maja sie mocno
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 20.08.2019 o 00:43, J.F. pisze:

    > Ale co znaczy "nie istnieje" ? Byla utworzona, zarejestrowana czy co
    > tam przed wojna wymagano ... a od 1943 utracila czesc lub calosc
    > zarzadu, ale niekoniecznie wszystkich czlonkow.

    Trzeba by było znać ówczesne unormowanie, ale pacząc na obecne, to nie
    wystarczy, że będą członkowie. Jeśli jest stowarzyszenie i zostanie
    wykreślone z rejestru, to fakt, że żyją jego członkowie tego nie
    zmienia, że stowarzyszenie przestaje istnieć.

    Zakładając, że uznamy, że stowarzyszenie wykreślono nielegalnie, to
    ewentualnie można by rozważać roszczenia odszkodowawcze jego członków,
    czy ich spadkobierców. No ale koncepcja, że przy ich braku roszczenia
    mają inne przypadkowe osoby tego samego wyznania wydaje mi się mocno
    kontrowersyjna.

    > Ale tych przepisow nie uznajemy.

    Można by spróbować przeprowadzić takie rozumowanie.

    > O ile ktokolwiek wywodzil.

    To wywodzono.

    > Chyba czesto nie. Nie bylo co - bo Niemcy spalili, nie bylo komu, no
    > i troche godzilo w nowa polityke panstwa.

    Bezpośrednio po wojnie nie zwracano, ale obecnie chyba to, co jest
    zwrócono. Na ile ja się przynajmniej w mojej okolicy orientuję.

    > Ale po co/jakim prawem rejestrowac cos, co juz jest zarejestrowane ?
    > Tylko kto z nowej wladzy by sie starym prawem przejmowal w 1945 ...

    Ależ przejmowano. Weź pod uwagę, że prawo próżni nie znosi. JAk Polska
    odzyskała po I WS niepodległość, to przez kilka lat na obszarach
    poszczególnych zaborów stosowano prawo tych zaborców, a ujednolicano to
    dopiero później.

    Tak samo było po II WS. Oczywiście nowe władze wprowadzały ustawy, tym
    nie mniej dokąd nowego prawa nie było, to stosowano stare. Inaczej byłby
    bajzel nie do ogarnięcia.

    > Stowarzyszenie zapewne mialo swoj statut i czlonkow, wiec jesli choc
    > jeden czlonek przezyl, to juz mial podstawe. No, jeden byc moze nie
    > mogl spelnic statutowych wymogow co do ilosci osob ...
    >
    > Tylko jak sie powolac na czlonkowstwo jesli lista czlonkow spalona,
    > a legtymacje zaginela.

    > A co z Branickimi, Zamojskimi itp ..

    No właśnie? Jak daleko się cofać?

    > Zdaje sie, ze tak chcielismy, ale jakis miedzynarodowy trybunal
    > orzekl, ze tak nam nie wolno.

    A wiesz jaki? Jakiś link?

    > No ale jesli chodzi o nieruchomosci, to ich przeciez nie zabral
    > okupant, tylko juz nowa wladza nie chce oddac.

    No właśnie, ze okupant zabrał. Prawnie włączył do Skarbu Państwa.
    Pytanie, kto ma za owe bezprawne działania wypłacić odszkodowania. W
    końcu zakładamy, że nie były to działania Polski, tylko Niemiec.