  • Data: 2019-08-20 05:56:50
    Temat: Re: Zydzi maja sie mocno
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 20 Aug 2019 01:44:59 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Trzeba by było znać ówczesne unormowanie, ale pacząc na obecne, to nie
    > wystarczy, że będą członkowie. Jeśli jest stowarzyszenie i zostanie
    > wykreślone z rejestru, to fakt, że żyją jego członkowie tego nie
    > zmienia, że stowarzyszenie przestaje istnieć.

    Ale kto wykreslil ?
    Niemcy ? Nie uznajemy.

    Zreszta jakim prawem mieliby wykreslic - nie mieli umocowania w
    konstytucji. Wiec nie uznajemy z definicji.

    > Zakładając, że uznamy, że stowarzyszenie wykreślono nielegalnie, to
    > ewentualnie można by rozważać roszczenia odszkodowawcze jego członków,
    > czy ich spadkobierców. No ale koncepcja, że przy ich braku roszczenia
    > mają inne przypadkowe osoby tego samego wyznania wydaje mi się mocno
    > kontrowersyjna.

    W przypadku majatku organizacji wyznaniowych ... hm, czlonkow łączy
    wlasnie wyznanie.
    U nak KK trzyma sie mocno, ale w krajach prostetankich powiedzmy ze
    jakas wies zbudowala kosciol, zatrudnila pastora ... kto ma prawo do
    budynku kosciola po 100 latach ?

    A propos - jaka byla definicja spadkobiercy ?
    Bo jesli szeroka ... czlonkow nie ma, ich dzieci nie ma, rodzice i
    rodzenstwo nie zyja ... czy wtedy np wujek dziedziczyl ?

    > Można by spróbować przeprowadzić takie rozumowanie.

    IMO tu nawet nie ma co probowac - nie uznajemy i juz, pytanie kto
    uznaje ...

    > To wywodzono.

    Chyba nie. Moze w przypadku Ziem Odzyskanych - gdy zyskalismy nowy
    majatek.

    A poza tym nowa wladza od 45 sie chyba malo prawem przejmowala.

    > Bezpośrednio po wojnie nie zwracano, ale obecnie chyba to, co jest
    > zwrócono. Na ile ja się przynajmniej w mojej okolicy orientuję.

    Bezposrednio po wojnie tez zwracano, tylko nowa wladza religii
    niechetna, a tu jak pisalem - czesto nie bylo ani co zwracac, ani
    komu, wiec nowy rzad czesto przejal teren czy budynek.

    > Ależ przejmowano. Weź pod uwagę, że prawo próżni nie znosi. JAk Polska
    > odzyskała po I WS niepodległość, to przez kilka lat na obszarach
    > poszczególnych zaborów stosowano prawo tych zaborców, a ujednolicano to
    > dopiero później.
    > Tak samo było po II WS. Oczywiście nowe władze wprowadzały ustawy, tym
    > nie mniej dokąd nowego prawa nie było, to stosowano stare. Inaczej byłby
    > bajzel nie do ogarnięcia.

    No i nowa wladza wymyslila "przydzial", "dekret" itp.

    > No właśnie? Jak daleko się cofać?

    Nie trzeba sie cofac - Ordynacja Zamojska istniala w 1939 i pozniej -
    rozparcelowal ja dopiero PKWN w 1944.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ordynacja_Zamojska#Lik
    widacja_ordynacji

    > A wiesz jaki? Jakiś link?

    Teraz juz nie znajde, zreszta byc moze dziennikarskie doniesienia
    potraktowalem zbyt serio.
    Ale wychodzi na to, ze do ETPCz wystepowali wywlaszczeni wlasciciele
    wielokrotnie, np

    https://www.rp.pl/artykul/941561-O-odszkodowania-za-
    reprywatyzacje-trzeba-walczyc-w-Polsce--a-nie-przed-
    ETPCz.html

    I nawet jesli ETPCz ich tu zbył z niczym, to ktos w rzadzie sie mogl
    przestraszyc. Zreszta sprawy nie sa zamkniete.

    Nawiasem mowiac z jakiegos opracowania:
    Ustawa z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na własność Państwa
    podstawowych gałęzi gospodarki narodowej,
    Dz. U. z 1946 r. Nr 3, poz. 17.

    W świetle tej ustawy nacjonalizacja przemysłu innego niż niemiecki
    miała dokonać się za odszkodowaniem.
    W art. 3 stanowiła ona, że państwo za odszkodowaniem przejmuje na
    własność określone kategorie przedsiębiorstw. Wypłata odszkodowań, w
    papierach wartościowych, a w wyjątkowych gospodarczo uzasadnionych
    przypadkach również w gotówce lub innych wartościach, miała nastąpić w
    terminie jednego roku, licząc od dnia doręczenia zawiadomienia w
    przedmiocie prawomocnego ustalenia wysokości przypadającego
    odszkodowania przez ,,specjalne komisje".
    Jednocześnie ust. 4 art. 7 i 8 odsyłał do rozporządzenia
    RM, które miało określać m.in. szczegółowe zasady obliczania
    odszkodowania oraz sposób wypłacania odszkodowania i tryb amortyzacji
    papierów wartościowych.
    Rozporządzenie to nie zostało - jak wiadomo - nigdy wydane, co
    uniemożliwiało zrealizowanie ustawowego przyrzeczenia wypłaty
    odszkodowań

    Czyli mamy juz dzialania czysto powojenne ...

    > No właśnie, ze okupant zabrał. Prawnie włączył do Skarbu Państwa.
    > Pytanie, kto ma za owe bezprawne działania wypłacić odszkodowania. W
    > końcu zakładamy, że nie były to działania Polski, tylko Niemiec.

    No, to "prawnie właczył" ... podasz jakąś podstawe ?
    I do skarbu ktorego panstwa ?

    Poza tym nieruchomosci maja to do siebie, ze pozostaja, wiec to
    "prawne włączenie" wystarczy w 1945 uznac za niebyle ...
    Ale przyszedl drugi okupant i zaczal wprowadzac swoj porzadek.

    J.