  • Data: 2019-08-20 23:09:15
    Temat: Re: Zydzi maja sie mocno
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jesli niemieckie przepisy miały by być brane pod uwagę to chyba
    > wyłącznie w zakresie pokrywającym się z polskimi przedwojennymi. Tam
    > zapewne nie będzie instytucji przejecie majatku społeczności
    > wymordowanej przez przejmującego?

    Tu niekoniecznie masz rację. Trzeba by było to zbadać. Przede wszystkim
    podejrzewam, że kolejność ma tu znaczenie. Z tego co czytałem, to Niemcy
    na samym początku okupacji po prostu zdelegalizowali stowarzyszenia
    żydowskie. Czy mogli? Przepis, jak przepis. Teraz też raz na czas sąd
    delegalizuje takie, czy inne stowarzyszenie. Wyrok się uprawomocnia. I
    za 100 lat jakiś potomek osoby tego samego wyznania, co członkowie tego
    stowarzyszenia pójdzie do sądu z wnioskiem o przywrócenie?

    Członków stowarzyszenia mordowano później. Teraz mamy Ustawę z dnia 7
    kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Mam świadomość, że w 139 roku
    mogło to być zupełnie co innego. Obecnie zgodnie z art. 38 "Majątek
    zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w
    statucie lub w uchwale walnego zebrania członków (zebrania
    delegatów) o likwidacji stowarzyszenia. W razie braku postanowienia
    statutu lub uchwały w tej sprawie, sąd orzeka o przeznaczeniu
    majątku na określony cel społeczny." Wątpię, by Hitlerowcy pozwolili
    Żydom wskazać, na co mają majątek przeznaczyć. Sądzę, że poszedł na
    Skarb Państwa. Zresztą jeszcze po wojnie była instytucja "konfiskaty
    mienia". NAwet w kodeksie karnym z 1967 roku było coś takiego.

    Tak, czy siak obecnie ustawa nie przewiduje przekazania majątku członkom
    likwidowanego stowarzyszenia. Wątpię, by wówczas było jakoś szczególnie
    inaczej.