  • 1. Data: 2003-06-06 08:03:56
    Temat: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: "Łukasz Chmura" <l...@p...com.pl>

    Mam takie pytanie.
    Jeden z moich znajomych został zatrzymany przez straż graniczną na polnej
    drodze prowadzącej do jego posesji, straż z kolei wezwała policję ta
    przyjechała z alkomatem. Finał jest taki że gościowi prawo jazdy zostały
    zabrane na pół roku.

    Pijanych za kirownicą nie popieram , brzydze sie i gardze

    Pytam z ciekawości czy policja ma prawo zatrzymać gościa na polnej drodze
    (należacej do niego) prowadzącej do jego własnej posesji. Drogi tej nie ma
    na żadnej mapce - jest to zwyczajowo rozjeżdzone pole.

    Łukasz Chmura

  • 2. Data: 2003-06-06 11:48:21
    Temat: Odp: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: "xmarcel" <x...@n...gazeta.pl>

    > Pytam z ciekawości czy policja ma prawo zatrzymać gościa na polnej drodze
    > (należacej do niego) prowadzącej do jego własnej posesji. Drogi tej nie ma
    > na żadnej mapce - jest to zwyczajowo rozjeżdzone pole.

    IMHO zatrzymac moze chyba wszedzie, ale wydaje mi sie, ze kodeks drogowy
    obowiazuje tylko na drogach publicznych.
    coinnego jak udowodnia, ze chwile wczesniej jechal wlasnie droga publiczna,
    zeznania panow ze SG chyba beda stanowic wystarczajacy dowod.

    pozdro

  • 3. Data: 2003-06-06 12:49:53
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

    Kodeks drogowy moze i obowiazuje na drogach ale kodeks karny ma pewnie
    wiekszy zasięg terytorialny :-))

  • 4. Data: 2003-06-06 16:55:31
    Temat: Re: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przepis karny o wykroczeniu i przestępstwie jest tak skonstruowany, że
    odpowiada każdy kto prowadzi pojazd w ruchu lądowym. Własne podwórko
    zamknięte i ogrodzone też jest ruchem lądowym. Możesz po nim jeździć bez
    prawka, ale musisz być trzeźwy.

  • 5. Data: 2003-06-06 17:04:28
    Od: "Marcin Żyła" <m...@m...com>

    Użytkownik "GHospod" <g...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Kodeks drogowy moze i obowiazuje na drogach ale kodeks karny ma pewnie
    > wiekszy zasięg terytorialny :-))

    no no - jak jadę sobie swoją drogą PRYWATNĄ - to moge jechać pijany i bez
    prawa jazdy, i nie zarejestrowanym pojazdem, zwłaszcza czołgiem. AMEN

    Droga prywatna / nie publivczna - nie ma prawa wstępu do kontroli trzeźwości
    nikt.
    Ale jak zjechal z publicznej i trafili na prywatnej - to juz problem.
    pzdr Marcin

  • 6. Data: 2003-06-07 08:58:10
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Marcin Żyła" <m...@m...com> napisał:

    >jak jadę sobie swoją drogą PRYWATNĄ - to moge jechać pijany i bez
    Jednak 'tamtemu' prawo jazdy zabrano (na na pól roku), choć też jechał
    'prywatną'. Droga prywatna, wcale NIE oznacza nie może być publiczną
    (np. wystarczy, że właściciel udostępni ja w związku z prowadzoną
    przez niego dz.g.)

    Artur Golański

  • 7. Data: 2003-06-07 10:28:57
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Własne podwórko zamknięte i ogrodzone też jest ruchem lądowym.
    Jednak przyjmując, że NIE jest to droga publiczna, to nie było podstaw
    prawnych do kontroli kierowcy i jego stanu trzeźwości, a tym samym
    udowodnienia ewentualnego wykroczenia/przestępstwa.

    >ale musisz być trzeźwy.
    No właśnie, czy na pewno 'musi' ?

    Artur Golański

  • 8. Data: 2003-06-07 11:24:09
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Jednak przyjmując, że NIE jest to droga publiczna, to nie było podstaw
    > prawnych do kontroli kierowcy i jego stanu trzeźwości, a tym samym
    > udowodnienia ewentualnego wykroczenia/przestępstwa.

    dlaczego uważasz, że nie było?

    KG

  • 9. Data: 2003-06-07 11:41:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No cóż. By sobie odpowiedzieć na pytanie, czy musi, to zacytuję przepis z
    kodeksu karnego:

    Art. 178a. § 1. Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem
    środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub
    powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.
    § 2. Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka
    odurzającego, prowadzi na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania inny
    pojazd niż określony w § 1, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
    albo pozbawienia wolności do roku.
    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec
    podanie wyroku do publicznej wiadomości.

    Z §1 wynika, że odpowiedzialność ponosi każdy ("kto") znajdujący się w
    stanie nietrzeźwości, prowadzący pojazd mechaniczny w ruchu lądowym. W mojej
    ocenie własne podwórko, to też ruch lądowy. Warunkiem tutaj jest, by pojazd
    był pojazdem mechanicznym, bo w przeciwnym wykadki (rower, sanie, wóz konny,
    hulajnoga itd.), to przestepstwo jest popełnione może zostać tylko na drodze
    publicznej lub strefie zamieszkania (§2).

    Analogicznie sformułowano powyższe zagadnienie w kodeksie wykroczeń, w art.
    87. Z tym, że tam mowa o stanei po uzyciu alkoholu.

  • 10. Data: 2003-06-07 19:03:02
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >By sobie odpowiedzieć na pytanie, czy musi, to zacytuję przepis
    Trochę uprościłeś sprawę :-) Zacząłeś od końca !
    Najpierw należy stwierdzić (zbadać), że był w stanie nietrzeźwości i
    tu wracam do mojego pierwszego pytania, które pominąłeś.
    Co z podstawą prawną do przeprowadzenia kontroli ?

    Artur Golański