  • 11. Data: 2003-06-07 19:22:28
    Temat: Re: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
    > Najpierw należy stwierdzić (zbadać), że był w stanie nietrzeźwości i
    > tu wracam do mojego pierwszego pytania, które pominąłeś.
    > Co z podstawą prawną do przeprowadzenia kontroli ?

    art.308 kpk?

    KG

  • 12. Data: 2003-06-07 19:53:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Kontrolę drogową, to można prowadzić na drogach, a nie na terenie podwórka.
    A zatem oczywiście nie może być mowy o kontroli drogowej w tym wypadku.
    Zastosowanie mają przepisy kpk dotyczące czynności procesowych. A zatem w
    wypadku uzasadnionego przypuszczenia, że delikwent jest nietrzeźwy
    zastosowanie ma art. 244 kpk. Oczywiście otwarta pozostaje kwestia źródła
    przypuszczeń. Osobiście znany mi jest przypadek, gdy rozpatrzona kobieta
    zadzwoniła i poinformowała dyżurnego komendy, że mąż jej się mocno
    zanietrzeźwił, wsiadł do samochodu i demoluje podwórko, bo syn zamknął mu
    bramę wyjazdową (nie chciał, by ojciec pojechał pijany). Przybyli na miejsce
    policjanci zobaczyli mercedesa-taksówkę, której kierowca usiłował wyjechać
    przez ogrodzenie z posesji. A że nie wiedział, gdzie jest najsłabsze, więc
    próbował w kilku miejscach. Metodą łagodnej perswazji przekonano gościa do
    opuszczenia pojazdu, sprawa trafiła do kolegium (to było kilka lat temu) i
    facet stracił prawo jazdy.

    Jednak w wypadku, gdy pojazd znajduje się poza terenem zamkniętym, to
    podstawą do kontroli będzie art. 129 Prawa o Ruchu Drogowym. Mówi się tam o
    legitymowaniu uczestnika ruchu. Wcześniej w tej ustawie zdefiniowano to
    pojęcie i przez uczestnika ruchu rozumie się pieszego, kierującego, a także
    inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na
    drodze. A zatem nie jest wymagane, by pojazd znajdował się na drodze
    publicznej, a wystarczy by znajdował się na jakiejkolwiek drodze. Pojęcie
    drogi jest zdefiniowane dość szeroko, więc na pewno podlegają pod nie drogi
    gruntowe, wewnątrzzakładowe, leśne itp.

    Kontrowersje mogą powstać w wypadku pola ornego albo innego terenu, który
    drogą nie jest. W tym wypadku wydaje mi się, że jednak powinno się stosować
    przepisy kpk, a nie Prawa o Ruchu Drogowym, a zatem zatrzymanie jest
    dopuszczalne w wypadku przypuszczenia, że delikwent znajduje się pod
    wpływem, ale nie może to być jakaś rutynowa kontrola.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 13. Data: 2003-06-08 08:32:09
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >A zatem oczywiście nie może być mowy o kontroli drogowej w tym wypadku.
    I o to mi szło. Brak prawnej możliwości sprawdzenia stanu trzeźwości.

    >zastosowanie ma art. 244 kpk.
    Nie bardzo ! Nie chodzi o 'zatrzymanie osoby podejrzanej o
    przestępstwo', tylko kontroli kierowcy i poddania go badaniu stanu
    trzeźwości.

    >Mówi się tam o legitymowaniu uczestnika ruchu.
    Ale ja NIE o tym ! Droga niepubliczna ! I trzymajmy się tematu.

    >A zatem nie jest wymagane, by pojazd znajdował się na drodze
    >publicznej, a wystarczy by znajdował się na jakiejkolwiek drodze.
    Jest wymagane ! Czytaj art. 1. 1. PoRD ('ustawa reguluje zasady ruchu
    na drogach publicznych').

    >więc na pewno podlegają pod nie drogi gruntowe, wewnątrzzakładowe, leśne itp.
    Pod warunkiem, ż jednocześnie są to drogi p u b l i c z n e

    >zatrzymanie jest dopuszczalne w wypadku przypuszczenia, że delikwent znajduje
    Nie myl 'zatrzymania' w rozumieniu kpk (czyli pozbawienia wolności) od
    kontroli drogowej i obowiązkowi kierującego poddania się badaniu w
    celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu, wynikającego z PoRD.
    I proszę pamiętaj o temacie: podstawa prawna do kontroli kierowcy i
    jego stanu trzeźwości.

    Artur Golański

  • 14. Data: 2003-06-08 12:09:45
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > I o to mi szło. Brak prawnej możliwości sprawdzenia stanu trzeźwości.

    Też będzię Ci przysługiwało prawo do napisania skargi;)

    > Jest wymagane ! Czytaj art. 1. 1. PoRD ('ustawa reguluje zasady ruchu
    > na drogach publicznych').

    Ale punkt drugi mówi :2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu
    odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla
    uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.

    A jakie było zagrożenie?? Wymyślą coś, nie ma sprawy.

    > Nie myl 'zatrzymania' w rozumieniu kpk (czyli pozbawienia wolności) od
    > kontroli drogowej i obowiązkowi kierującego poddania się badaniu w
    > celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu, wynikającego z PoRD.

    Zezwolenie na badanie daje art.308 KPK .

    > I proszę pamiętaj o temacie: podstawa prawna do kontroli kierowcy i
    > jego stanu trzeźwości.

    W przypadku przestępstwa jest to art 308 kpk. Zresztą po fakcie można się
    odwoływać (do bólu).
    Inną sprawą jest że z zeznań polcjantów jasno wynikać będzie że przestępstwo
    miało miejsce na drodze publicznej a zatrzymanie nastąpiło po pościgu na
    drodze prywatnej.
    Wątpisz w to???

    Leszek

    GG 1631219
    "Ludzie, nie gryźcie się
    szkoda zębów"

  • 15. Data: 2003-06-08 13:51:31
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> napisał:

    >uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.
    Tu była mowa o pojedyńczym kierowcy na prywatnej (niepublicznej
    drodze).

    >Zezwolenie na badanie daje art.308 KPK .
    W którym podano: 'W granicach koniecznych dla zabezpieczenia śladów i
    dowodów przestępstwa'. Narazie mamy conajwyżej 'podejrzenie', że może
    być po użyciu... Trzeba dokonać kontroli i zmusić do badania krwi
    (zakładam, że kierowca odmawia). Jesli wynik będzie powyżej 0,5 to
    dopiero wtedy mamy do czynienia z przestępstwem.

    >Zresztą po fakcie można się odwoływać (do bólu).
    Wiem, że Oni mogą prawie wszystko, a mnie chodzi wyłącznie o kwestię
    istnienia podstawy prawnej i możliwości działania zgodnie z prawem.

    >że przestępstwo miało miejsce na drodze publicznej a zatrzymanie nastąpiło
    Jakie przestępstwo ?

    >Wątpisz w to???
    J.w. - kwestia prawna :-) Wolę wierzyć, niż wątpić ;-)
    Przypomnę też niedawny fakt, kiedy to dwóch dyżurujących w szpitalu
    lekarzy podejrzewano o to, iż znajdują się.... Jeden zgodził się na
    badanie (i wyleciał z pracy), a drugi nie i jakoś policjanci (po
    konsultacjach z przełożonymi) nie zastosowali art. 308 kpk (dzięki
    temu lekarz nadal pracuje).

    Artur Golański

  • 16. Data: 2003-06-08 14:43:30
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
> [...]
    > (zakładam, że kierowca odmawia). Jesli wynik będzie powyżej 0,5 to
    > dopiero wtedy mamy do czynienia z przestępstwem.

    No właśnie, mamy podejrzenie, więc dokonujemy czynności dowodowych w
    ramach dochodzenia w niezbędnym zakresie (art.308 kpk). Po to ta
    instytucja istnieje. Jeśli nasze podejrzenia się potwierdzą wszczynamy
    postępowanie przygotowawcze i przedstawiamy zarzuty, jeśli nie -
    umarzamy je.

> [...]
    > badanie (i wyleciał z pracy), a drugi nie i jakoś policjanci (po
    > konsultacjach z przełożonymi) nie zastosowali art. 308 kpk (dzięki

    Ale tu nie było podejrzenia przestępstwa, bo jakiego?

    KG

  • 17. Data: 2003-06-08 15:27:11
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Jakie przestępstwo ?

    Art.178a KK

> [...]
    > badanie (i wyleciał z pracy), a drugi nie i jakoś policjanci (po
    > konsultacjach z przełożonymi) nie zastosowali art. 308 kpk (dzięki

    A więc coś jest nie tak.

    Leszek

    GG 1631219
    "Ludzie, nie gryźcie się
    szkoda zębów"

  • 18. Data: 2003-06-09 08:11:00
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Leszek" <l...@p...fm> napisał:

    >Art.178a KK
    Ten artykuł stanowi o karze za przestępstwo, które popełniono ! A ja
    cały czas NIE o tym. Nie o podstawie prawnej do ukarania - to wiadomo.

    Piszesz: "przestępstwo miało miejsce na drodze", ale fakt jest taki,
    że narazie kierowca tylko jechał (a to nie jest jeszcze przestępstwo).
    'Oni' go zatrzymują do kontroli (a w moim pytaniu było: na drodze
    niepublicznej) i szukam podstwy prawnej, tejże kontroli i badania na
    obecność alkoholu (dopiero po badaniu możemy mieć do czynienia,
    lub nie, z wykroczenie lub przestępstwo)

    >A więc coś jest nie tak.
    Sprawa była nagłośniona w mediach i wielcy tego świata stwierdzili, że
    zrobiono wszystko, na co prawo pozwalało, więc było O.K.

    Artur Golański

  • 19. Data: 2003-06-09 08:11:01
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> napisał:

    >mamy podejrzenie,
    Tylko podejrzenie ! A w art. 308 kpk nie użyto takiego określenia.
    Przestępstwo ma być faktem (np. zastrzelono człowieka).
    W moim pytaniu: na niepublicznej drodze kontroluje się kierowcę i
    sprawdza czy... a NIE, ponieważ (w związku z) popełniono przestępstwo.

    Artur Golański

  • 20. Data: 2003-06-09 09:39:05
    Temat: Odp: Zartrzymane prawo jazdy
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

    według mnie wystarczającą podstawę do skontrolowania kierowcy stwarza art
    129 ustay prawa o ruchu drogowym i nie musi być żadnego przestępstwa po
    prostu policja ma takie uprawnienia i nie ma przy tym najmniejszego
    znaczenia czy byla to droga publiczna czy tez nie mowa w tym art jest o
    drogach bez żadnego rozdziału po między publiczne i niepubliczne dla
    rozjawiania wątpliwości mogę go podać

    Art. 129. 1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach,
    kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
    2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest
    uprawniony do:
    1) legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do
    sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;
    2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i
    jego używaniem, świadectwa kwalifikacji, a także dokumentu stwierdzającego
    zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
    posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;
    3) żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w
    stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować
    pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub
    środka działającego podobnie do alkoholu;

    Użytkownik Artur Golanski <A...@w...net.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:r...@4...com..
    .