  • 1. Data: 2004-10-22 17:27:38
    Temat: Zachowek/nieruchomosc/konkubinat
    Od: "Michal" <m...@o...pl>

    Dzień Dobry.

    Prosze odpowiedź na nasteujące pytanie:
    Nieruchomość - współwłasność po 1/2 udziału osoby będące ze sobą w
    konkubinacie. Żadne z nich nie jest w związku małżeńskim z kimkolwiek
    innym. Jeden ze współwłaścicieli ma dziecko. Na mocy testamentu 1/2
    udziału w wypadku śmierci któregokolwiek z konkubentów dziedziczy drugi
    konkubent. Jak zabezpieczyc sie przed roszczeniem o zachowek przez
    dziecko? Jak rozumiem, ponieważ konkubenci posiadaja tylko 1 dziecko i
    nie mają małżonków tylko one byłoby uprawnione do roszczenia o zachówek?
    Ponadto, na wypadek śmierci dziecko konkubenta otrzymuje odszkodowie z
    polisy na zycie przewyzszajace wartosc nieruchomosci - czy to
    odzkodowanie wchodzi do spadku i tym samym zmienia cos w kwestii
    zachowku?

    Serdecznie dziekuje i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-10-22 18:59:15
    Temat: Re: Zachowek/nieruchomosc/konkubinat
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    Użytkownik "Michal" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > innym. Jeden ze współwłaścicieli ma dziecko. Na mocy testamentu 1/2
    > udziału w wypadku śmierci któregokolwiek z konkubentów dziedziczy

    testamentow czy jednego testamentu?

    Jak zabezpieczyc sie przed roszczeniem o zachowek przez
    > dziecko?

    wydziedziczyc

    >Jak rozumiem, ponieważ konkubenci posiadaja tylko 1 dziecko i

    niebardzo rozumiem - posiadaja wspolne dziecko i jedno ma jeszcze
    dziecko z innego zwiazku?
    czy moze mowa caly czas o wspolnym dziecku?
    czy moze o jednego z konkubentow z innego zwiazku?

    pozdro

  • 3. Data: 2004-10-22 20:30:47
    Od: xmarcel <x...@c...pl>

    Michal wrote:

> [...]
    > odszkodowie z polisy na zycie przewyzszajace wartosc nieruchomosci -
    > czy to odzkodowanie wchodzi do spadku i tym samym zmienia cos w

    nie

    --
    pozdrawiam, xmarcel

    za wprowadzenie w zycie moich teorii _nieodpowiadam_ ;)

  • 4. Data: 2004-10-25 08:21:32
    Od: "Michal" <m...@o...pl>

    > wydziedziczyc

    Nie jest to takie proste i bez sensu. Nie istnieją zadne przeslanki do
    wydziedziczenia.

    > niebardzo rozumiem - posiadaja wspolne dziecko i jedno ma jeszcze
    > dziecko z innego zwiazku?
    > czy moze mowa caly czas o wspolnym dziecku?
    > czy moze o jednego z konkubentow z innego zwiazku?

    Tak jest tylko jedno dziecko jednego z konkubentów z innego związku.
    Czyli podsumowujac najprosciej zrobic polise na zycie i uposazyc
    konkubenta - w ten sposob ta kasa pokryje zachowek dla dziecka?

    Dzieki.

  • 5. Data: 2004-10-25 08:25:42
    Od: "Michal" <m...@o...pl>

    > testamentow czy jednego testamentu?

    2 testamentów. Kazdy z konkubentow bedacy po 1/2 wlascicielem
    nieruchomosci wskazuje drugiego jako spadkobierce swojego udzialu w
    nieruchomosci w swoim testamencie.

    Czyli:

    Nieruchomosc : 1/2 ma K1 i 1/2 K2.

    Testament K1 1/2 zapisuje K2 na wypadek smierci.
    Testament K2 1/2 zapisuje K1 na wypadek smierci.

    Jest jeszcze dziecko D1 ktore jest dzieckiem tylko i wylacznie K1.
    Ani K1 ani K2 nie maja małżonka natomiast istnieje ojciec O1 dziecka D1.
    I K1 i K2 posiadaja rodzicow.

  • 6. Data: 2004-10-25 09:35:22
    Od: Dominika Widawska <d...@b...man.szczecin.pl>

    Michal wrote:

    > Jest jeszcze dziecko D1 ktore jest dzieckiem tylko i wylacznie K1.
    > Ani K1 ani K2 nie maja małżonka natomiast istnieje ojciec O1 dziecka D1.
    > I K1 i K2 posiadaja rodzicow.

    ZTCW, rodzice K2 dziedzicza po K2 i maja prawo do zachowkow.

    Dominika

  • 7. Data: 2004-10-25 09:45:44
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    > Czyli podsumowujac najprosciej zrobic polise na zycie i uposazyc
    > konkubenta - w ten sposob ta kasa pokryje zachowek dla dziecka?

    niejestem pewny, ale wydaje mi sie, ze polisa niewchodzi w sklad masy
    spadkowej. potwierdzi ktos?

    pozdro

  • 8. Data: 2004-10-25 10:40:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, xmarcel wrote:

    >+ Użytkownik "Michal" <m...@o...pl> napisał
    [...]
    >+ testamentow czy jednego testamentu?

    ...dobrze gada...

    >+ > Jak zabezpieczyc sie przed roszczeniem o zachowek przez
    >+ > dziecko?
    >+
    >+ wydziedziczyc

    Tia. A to dziecko to nie tylko np. przestępca pospolity, ale
    dopuściło się np. przestępstwa przeciwko rodzicowi (KONIECZNIE) ?
    Bo AFAIK wydziedziczenie to sąd ocenia i "widzimisię" rodzica
    nic nie znaczy...

    pozdrowienia, Gotfryd