  • 1. Data: 2004-10-22 17:12:07
    Temat: Przymus brania 14 dniowego urlopu
    Od: "Jachu" <k...@p...onet.pl>

    Chodzi oczywiście o dni kalendarzowe. ALe w ustawie jest zapisane,
    że "powinien" czyli w "może ale nie musi" podobnie jak "zabraniać czy
    wzbraniać". Tymczasem często pracodawcy wymagają tego a PIPy podobno walą kary.
    Ja uważam, że nie może to być obligatoryjne a jest to jedynie wskazówka
    ustawodawcy w trosce o zdrowie pracownika. ALe w żadnym przypadku nie przymus.
    Czy ktoś może coś wie na ten temat łącznie ze źródłami i przykładami orzeczeń
    lub coś podobnego ?

  • 2. Data: 2004-10-22 19:47:03
    Temat: Re: Przymus brania 14 dniowego urlopu
    Od: "Wildcat" <w...@s...com.kasuj.to>

> [...]
    > że "powinien" czyli w "może ale nie musi" podobnie jak "zabraniać czy
    > wzbraniać". Tymczasem często pracodawcy wymagają tego a PIPy podobno walą

    No wlasnie jest to pewna niekonsekwencja prawna... pracownik powinien byc 14
    dni na urlopie, ale wniosek musi on sam wypisac... czyli jak nie wypisze, to
    pracodawca nie moze go wyslac ;-)

    a kary PIP owszem doklada.... u nas w firmie 2 lata temu kierownicy dostali
    po 1000 zl. :-(

    -----------------
    Pozdrawiam,
    Wildcat

  • 3. Data: 2004-10-22 20:49:11
    Od: "JAchu" <k...@p...onet.pl>

    > a kary PIP owszem doklada.... u nas w firmie 2 lata temu kierownicy dostali
    > po 1000 zl. :-(
    Ale gdyby się odwołali to niewykluczone, że wygraliby.

  • 4. Data: 2004-10-23 22:25:25
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Wildcat napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > dni na urlopie, ale wniosek musi on sam wypisac... czyli jak nie wypisze, to

    Pracodawca może wysłać pracownika na urlop bez jego wniosku, wiec nie ma żadnego
    problemu.

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-10-25 10:04:15
    Od: k...@p...onet.pl

    Nie o to mi chodziło. Tylko o złą moim zdaniem interpretację przepisu przez
    pracodawców przymuszanych do tego przez PIP. To, że pracodawca może wysłać
    pracownika na urlop to wiadomo. Jednak np. przy sporządzaniu planów urlopów na
    nowy rok wymaga się aby jedna jego część obejmowała najmniej 14 dni
    kalendarzowych. A i kontrole PIP walą za to kary. Podczas gdy przepis wcale
    moim zdaniem nie jest obligatoryjny.

  • 6. Data: 2004-10-25 14:41:49
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik k...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > kalendarzowych. A i kontrole PIP walą za to kary. Podczas gdy przepis wcale

    To nowa interpretacja słowa "powinna" czy może nazywasz się M. Łojeczko ?

    --
    JOHNSON :)

  • 7. Data: 2004-10-29 10:46:53
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 10/25/2004 4:41 PM, Johnson wrote:
    > użytkownik k...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości

    > To nowa interpretacja słowa "powinna" czy może nazywasz się M. Łojeczko ?

    Zapewne jest to interepretacja potoczna tzn. powinien, o ile może, gdzie
    "może" jest uznaniowe. Z owymi czternastoma dniami, to o ile pamietam
    wiąże się tzw. gruszowe - którego, jak nie ma 14 dni, to też "może nie
    być", co jest skubaniem pracownika na kasie.

    Znam firmy, w których pracownicy nie byli na urlopie od kilku lat
    wogóle, a "kontrol" niczego złego nie wykryła.

    Pzdr: Catbert

  • 8. Data: 2004-10-30 21:41:11
    Od: "Jachu" <k...@p...onet.pl>

    > Zapewne jest to interepretacja potoczna tzn. powinien, o ile może, gdzie
    > "może" jest uznaniowe.
    I o to mi chodzi. Każdy język się zmienia. I prawnik może sobie mówić,
    że "powinien" to historycznie właściwie przymus. Jednak obecnie a nie
    potocznie "powinien" oznacza coś innego. Przyznają to nawet prawnicy, wystarczy
    sobie poczytać opinie. Oczywiście nie wszyscy. Czas więc najwyższy aby tego
    typu zwroty zostały zastąpione jednoznacznie brzmiącymi. A jest tego sporo.

  • 9. Data: 2004-10-31 05:58:57
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Jachu napisał(a) w wiadomości

> [...]
    > wystarczy sobie poczytać opinie. Oczywiście nie wszyscy. Czas więc
    > najwyższy aby tego typu zwroty zostały zastąpione jednoznacznie brzmiącymi.

    Według mnie "powinien" jest wystarczająco jednoznaczne.
    A opinie prawników .... są różne, ale głupota nie wybiera.

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-11-01 09:28:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 31 Oct 2004, Johnson wrote:

> [...]
    [...]
    >+ Według mnie "powinien" jest wystarczająco jednoznaczne.

    ...w którą stronę ? Bo nie nadążam za czym optujesz :)

    Bo IMHO "powinien" po polsku NIE oznacza "musi".
    Nie oznacza również "może" - akcentuje iż "powinien" jest to zachowanie
    zalecane (z rónych względów) lub oczekiwane tudzież zdarzenie oczekiwane.
    "Jak podetniemy ten słup z jednej na głębokopść 70% średnicy to
    powinien już się przewrócić".
    "Jurek powinien już tu być, wyjechał 2 godziny temu a to tylko 80 km".
    "Powinniśmy byli samochód zamknąć, to by go nie ukradli".

    pozdrowienia, Gotfryd