    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 6 Oct 2020 06:06:44 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 6 października 2020 14:42:13 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Potrzebuję zajrzeć (w urzędzie na miejscu) do wyrysu z garażu podziemnego celem
    ustalenia, gdzie przebiega granica pomiędzy garażem
    > a piwnicami na poziomie garażowym.
    > Taki wyrys powinien znajdować się w ewidencji gruntów i budynków jak również w
    sądzie hipotecznym.
    > Ale nie jestem współwłaścicielem tego garażu (jedynie mieszkania), więc woda na
    młyn urzędników do odmowy wglądu.
    > Gdzie będzie łatwiej - w sądzie czy w urzędzie?

    To może jesteś właścicielem piwnicy?
    Piwnice w sumie mogą znajdować się w trzech "stanach skupienia":
    a) albo są częścią garażu,
    b) albo należą do części wspólnych budynku,
    c) albo są pomieszczeniami przynależnymi do lokali.

    Wariant a raczej wykluczam, skoro szukasz granicy.
    Wariant b - nie byłby zły, współwłaścicielem części wspólnej jesteś, więc możesz
    podejść od drugiej strony, czyli obejrzeć wyrys części wspólnej - a garaż będzie
    dopełnieniem do przestrzeni ;)
    Wariany c - tu gorzej, bo mogą chcieć dać tylko wyrys Twojej piwnicy (o ile masz).

    Z tym to ogólnie są jaja - np. u mnie, tak jak pisałem, garaż 3-poziomowy, 192
    miejsca garażowe i 92 komórki. Ale tylko do niektórych z tych komórek wchodzi się z
    hali garażowej, do większości z korytarzy między klatkami schodowymi a drzwiami do
    hali garażowej.
    Deweloper jednak się wycwanił i te korytarze - a więc i komórki - włączył do lokalu
    garażowego, żeby móc je dowolnie sprzedawać.
    Inaczej musiałby odgórnie przydzielić każdą komórkę do danego lokalu - bo tak właśnie
    jest z 12 komórkami, które są w jednym pionie na piętrach naziemnych w 12-piętrowej
    klatce schodowej - oraz, co najśmieszniejsze, również z dwoma komórkami na poziomie
    -2 garażu w klatce C, choć w pionie znajdują się dokładnie w tych samych miejscach,
    co komórki na poziomie -1 i -3 (a te są częścią garażu).
    Bo z jakiegoś dziwnego powodu na poziomie -2 klatka schodowa jest zbudowana trochę
    inaczej niż na poziomach -1 i -3, w związku z czym nie ma jednych drzwi między klatką
    schodową a drzwiami do hali garażowej.
    A to właśnie te brakujące drzwi na poziomach -1 i -3 stanowią granice lokalu
    garażowego - a na poziomie -2 stanowić tą granicę mogą dopiero drzwi do hali
    garażowej.
    Swoją drogą to wycwanienie sprawia, że w klatce A oraz na poziomach -1 i -3 klatki C
    z windy wchodzi się prosto do lokalu - co prawda garażowego, ale lokalu ;)