  • 1. Data: 2020-10-06 14:42:10
    Temat: Wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Potrzebuję zajrzeć (w urzędzie na miejscu) do wyrysu z garażu podziemnego celem
    ustalenia, gdzie przebiega granica pomiędzy garażem
    a piwnicami na poziomie garażowym.
    Taki wyrys powinien znajdować się w ewidencji gruntów i budynków jak również w sądzie
    hipotecznym.
    Ale nie jestem współwłaścicielem tego garażu (jedynie mieszkania), więc woda na młyn
    urzędników do odmowy wglądu.
    Gdzie będzie łatwiej - w sądzie czy w urzędzie?

  • 2. Data: 2020-10-06 15:06:44
    Temat: Re: Wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 6 października 2020 14:42:13 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    młyn urzędników do odmowy wglądu.
    > Gdzie będzie łatwiej - w sądzie czy w urzędzie?

    To może jesteś właścicielem piwnicy?
    Piwnice w sumie mogą znajdować się w trzech "stanach skupienia":
    a) albo są częścią garażu,
    b) albo należą do części wspólnych budynku,
    c) albo są pomieszczeniami przynależnymi do lokali.

    Wariant a raczej wykluczam, skoro szukasz granicy.
    Wariant b - nie byłby zły, współwłaścicielem części wspólnej jesteś, więc możesz
    podejść od drugiej strony, czyli obejrzeć wyrys części wspólnej - a garaż będzie
    dopełnieniem do przestrzeni ;)
    Wariany c - tu gorzej, bo mogą chcieć dać tylko wyrys Twojej piwnicy (o ile masz).

    Z tym to ogólnie są jaja - np. u mnie, tak jak pisałem, garaż 3-poziomowy, 192
    miejsca garażowe i 92 komórki. Ale tylko do niektórych z tych komórek wchodzi się z
    hali garażowej, do większości z korytarzy między klatkami schodowymi a drzwiami do
    hali garażowej.
    Deweloper jednak się wycwanił i te korytarze - a więc i komórki - włączył do lokalu
    garażowego, żeby móc je dowolnie sprzedawać.
    Inaczej musiałby odgórnie przydzielić każdą komórkę do danego lokalu - bo tak właśnie
    jest z 12 komórkami, które są w jednym pionie na piętrach naziemnych w 12-piętrowej
    klatce schodowej - oraz, co najśmieszniejsze, również z dwoma komórkami na poziomie
    -2 garażu w klatce C, choć w pionie znajdują się dokładnie w tych samych miejscach,
    co komórki na poziomie -1 i -3 (a te są częścią garażu).
    Bo z jakiegoś dziwnego powodu na poziomie -2 klatka schodowa jest zbudowana trochę
    inaczej niż na poziomach -1 i -3, w związku z czym nie ma jednych drzwi między klatką
    schodową a drzwiami do hali garażowej.
    A to właśnie te brakujące drzwi na poziomach -1 i -3 stanowią granice lokalu
    garażowego - a na poziomie -2 stanowić tą granicę mogą dopiero drzwi do hali
    garażowej.
    Swoją drogą to wycwanienie sprawia, że w klatce A oraz na poziomach -1 i -3 klatki C
    z windy wchodzi się prosto do lokalu - co prawda garażowego, ale lokalu ;)

  • 3. Data: 2020-10-06 16:27:51
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No właśnie nie wiadomo czy a) czy b) więc potrzebny wgląd w wyrys.

    -----

  • 4. Data: 2020-10-08 16:09:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 6 października 2020 16:27:55 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > No właśnie nie wiadomo czy a) czy b) więc potrzebny wgląd w wyrys.

    Zacząć można od księgi wieczystej garażu, tam może być wyjaśnienie - np. u mnie jest
    w pozycji "liczba izb": "1 - hala garażowa, 92 - komórki lokatorskie".

    Numer księgi garażu znajdziesz w głównej księdze nieruchomości.

    A skąd masz pewność, że nie c)?
    Masz taką piwnicę?
    A nawet mieć nie musisz - jak wiesz, który sąsiad ma, to sprawdź w KW jego mieszkania
    - a jak nie wiesz, to w ostateczności możesz przejrzeć KW wszystkich mieszkań w
    budynku - bo ile ich może być (tzn. może, u mnie przy poprzednim mieszkaniu było
    775)?

  • 5. Data: 2020-10-10 14:51:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W skróconej z ekw mało znajdziesz (nie ma wyrysu, uwzględnia tylko pomieszczenia
    wyodrębnione), a akt KW nie wydają
    niewspółwłascicielom.
    Oczywiście można wnioskować do sądu, z różnym powodzeniem.

    ---

  • 6. Data: 2020-10-10 17:34:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu sobota, 10 października 2020 14:51:43 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > W skróconej z ekw mało znajdziesz (nie ma wyrysu, uwzględnia tylko pomieszczenia
    wyodrębnione), a akt KW nie wydają
    > niewspółwłascicielom.
    > Oczywiście można wnioskować do sądu, z różnym powodzeniem.

    Zajrzałeś czy marudzisz?
    Jak sam nje umiesz to daj numer KW (może być kieszkania, może być nieruchomości), ja
    zajrzę ;P

  • 7. Data: 2020-10-11 15:10:54
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czego chcesz szukać w tej garażowej KW (bez dostępu do akt KW z wyrysem, jeśli w
    ogóle tam jest, bo różne artystyczne "wyrysy"
    widziałem)?
    Na poziomie garażu jest kilka pomieszczeń wyodrębnionych i sprzedanych jako
    przynależne do lokali (a nie do garażu jak u Ciebie) i
    kilka niewyodrębnionych.
    Rozumiesz pojęcie lokalu lub pomieszczenia niewyodrębnionego i to, że w KW nie
    wystąpią (lokale niewyodrębnione OIDP mogą wystąpić w
    zaświadczeniu o samodzielności lokali i w zezwoleniu na użytkowanie)?
    Pytanie, czy te pomieszczenia niewyodrębnione są częścią lokalu garażowego, czy
    częścią nieruchomości wspólnej.

    Nieco pochodne orzeczenie SN: I CSK 229/07
    Ciekawa jest publikacja "Dorozumiany sposób zawarcia umowy o podział nieruchomości
    quoad usum oraz jego wybrane konsekwencje
    cywilnoprawne" (E. Klat-Górska, UWr).

    -----

  • 8. Data: 2020-10-13 11:12:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 11 października 2020 15:11:35 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    > Pytanie, czy te pomieszczenia niewyodrębnione są częścią lokalu garażowego, czy

    Mięszasz i się mundrzysz, a głupoty wypisujesz.

    Pisałem - w KW mojego garażu jest wyraźnie napisane w dziale I-O (dostępne w ekw):
    Opis lokalu (rodzaj izby - liczba): HALA GARAŻOWA - 1, KOMÓRKA LOKATORSKA - 92

    Może w tej od garażu w Twoim budynku będzie, może nie - ale zajrzeć warto.

    Teraz zajrzyj do KW budynku, jeśli uważasz, że są jakieś pomieszczenia
    niewyodrębnione na poziomie garażu - jeśli to prawna, to w dziale II będzie ktoś
    wpisany w sekcji "Właściciele" - a jeśli nie, to będą wpisy tylko w sekcji
    "Właściciele wyodrębnionych lokali".
    A w ogóle to jest możliwe tylko wtedy, gdy są jeszcze w budynku jakieś
    niewyodrębnione (czyli po prostu niesprzedane przez dewelopera) LOKALE - bo takie coś
    w piwnicy może być jedynie pomieszczeniem przynależnym, lokalem nie będzie.

    I pytanie jest szersze, bo są możliwości, że te pomieszczenia:
    - są częścią lokalu garażowego,
    - są częścią nieruchomości wspólnej,
    - są pomieszczeniami przynależnymi do lokali.

    Więc jednak z ekw MOŻESZ się co nieco dowiedzieć.

  • 9. Data: 2020-10-13 14:24:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie mogę się dowiedzieć.
    Mogę co najwyżej potwierdzić lub zaprzeczyć, ale jest jeszcze opcja, że EKW nic nie
    da (znam prawie na pamięć).
    Deweloper ma jeszcze sporo miejsc w garażu, wynajmuje je zamiast sprzedać, więc moim
    zdaniem teoretycznie kilka piwnic może być
    pomieszczeniami niewyodrębnionymi położonymi w obrysie garażu (a nie w obrysie części
    wspólnej).
    Każdej kanciapy na szczotki nie musisz wyodrębniać i ujawniać, prawda?

    -----

  • 10. Data: 2020-10-13 14:49:11
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.10.2020 o 11:12, Dawid Rutkowski pisze:

> [...]
    > to w dziale II będzie ktoś wpisany w sekcji "Właściciele" - a jeśli
    > nie, to będą wpisy tylko w sekcji "Właściciele wyodrębnionych

    A to nie jest tak, że zawsze są jakieś pomieszczenia wspólne? Klatki
    schodowe, strychy..
> [...]
    > dewelopera) LOKALE - bo takie coś w piwnicy może być jedynie
    > pomieszczeniem przynależnym, lokalem nie będzie.

    Nie można sprzedać pomieszczenia w piwnicy?

    MJ