  • 1. Data: 2008-06-02 19:28:02
    Temat: Wynajmowanie mieszkania w Polsce a pobyt i praca za granicą - kilka pytań [długie]
    Od: JasonKidd <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    Piszę na tę grupę, ponieważ mam kilka pytań, na które nie znam
    odpowiedzi. A mianowicie, moja matka od ponad 3 lat mieszka i pracuje w
    Anglii. Mamy mieszkanie własnościowe w bloku, które stoi "puste i
    nieużywane", tzn. jest opłacane, ale nikt nie mieszka; tylko dziadki
    podlewają raz w czas kwiaty. I doszliśmy do wniosku, że warto byłoby je
    wynająć za przysłowie "grosze" i żeby zarobiło na czynsz, opłaty.
    Oczywiście wszystko miałoby odbywać się, jak najbardziej legalnie, czyli
    umowa, podatki. Trochę informacji znalazłem w sieci, ale nurtuje mnie
    jeszcze kilka rzeczy:

    1. Czy umowa okazjonalna jest najlepszym rozwiązaniem? Bardziej chroni
    wynajmującego?
    2. Czy konieczne jest zameldowanie lokatorów? Jeśli tak to tylko
    tymczasowo, na okres trwania umowy?
    3. Czy umowa powinna zostać podpisana z każdą osobą mającą mieszkać,
    czyli np. mąż, żona? Czy wystarczy z jedną z nich?
    4. Czy lepiej jest opłaty uiszczać wynajmującemu, czy niech spoczywają
    na najemcy? Jeśli drugi przypadek, to czy przepisać media na najemcę?
    5. Jak wygląda sprawa płacenia ryczałtu od przychodu w praktyce? Czy
    płaci się tę kwotę co miesiąc, na konto US?
    6. Jeśli osoba pracuje w UK, tam osiąga dochody, rozlicza się z podatków
    i zgłosi do polskiego US fakt uzyskiwania dochodu z tytułu wynajmowania
    mieszkania w Polsce, to czy będzie musiała złożyć PIT za 2008? A jeśli
    tak, to czy w zeznaniu rocznym musi wykazać dochody z zagranicy?
    7. Jeśli tak, tzn. będzie musiała je wykazać, a dodatkowo dochód
    uzyskany z wynajmowania mieszkania będzie kwotą wolną od podatku, czyli
    poniżej 3000 zł, to czy będzie należny podatek do zapłaty? Np. umowa
    zawarta byłaby na 12 miesięcy od lipca 2008, 500 zł miesięcznie +
    czynsz, opłaty; w roku 2008 dochód wyszedłby 3000 zł i w 2009 (za
    kolejne 6 miesięcy również 3000 zł).
    8. Czy wysokość dochodu uzyskanego za granicą będzie miała w tym wypadku
    jakieś znaczenie?
    9. Czy czynsz będzie stanowił dochód?
    10. Czy warto zawierać umowę u notariusza, a jeśli tak to jaki może być
    koszt sporządzenia takiej umowy?
    11. Jaki najlepiej okres i sposób wypowiedzenia określić? I czy dobrym
    rozwiązaniem jest zastrzeżenie w umowie możliwości wypowiedzenia wynajmu
    w trybie przyspieszonym, np. w przypadku: nie płacenia czynszu, bycia
    uciążliwym dla innych współlokatorów budynku, niszczenia własności
    wynajmującego.
    12. I najważniejsze chyba pytanie w kwestii bezpieczeństwa - czy po
    upływie terminu ważności umowy lokatorzy muszą opuścić mieszkanie? Czy
    jeśli, np. nie będą chcieli się "wynieść", to czy chronią wynajmującego
    jakieś prawa?

    Przepraszam za tyle pytań, ale po prostu zależy nam, aby wszystko było
    zrobione zgodnie z prawem i żeby "nie sparzyć się" już na początku.

    Prosiłbym o wszystkie sugestie, porady doświadczonych i zorientowanych w
    temacie. Na co zwracać uwagę, co robić, a czego unikać?

    Z góry bardzo serdecznie dziękuję za każdą pomoc!

    Z pozdrowieniami,
    JasonKidd

  • 2. Data: 2008-06-02 19:56:32
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "JasonKidd" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy umowa okazjonalna jest najlepszym rozwiązaniem? Bardziej chroni
    > wynajmującego?

    najlepiej podpisac umowe na okreslony czas, np rok, wlasciciela mieszkania
    niestety"nic nie chroni", wynajem to ryzyko

    > 2. Czy konieczne jest zameldowanie lokatorów? Jeśli tak to tylko
    > tymczasowo, na okres trwania umowy?

    teoretycznie tak, jednak i tak tego nikt nie przestrzega, to martwy przepis,
    a pozatym maja go jakos niedlugo zniesc, do tego meldunek nie jest zadnym
    praem, to tylko informacja o miejscu pobytu

    > 3. Czy umowa powinna zostać podpisana z każdą osobą mającą mieszkać, czyli
    > np. mąż, żona? Czy wystarczy z jedną z nich?

    jak wolisz, wystarczy na jedna, plus ilosc osob mieszkajaca razem z nia

    > 4. Czy lepiej jest opłaty uiszczać wynajmującemu, czy niech spoczywają na
    > najemcy? Jeśli drugi przypadek, to czy przepisać media na najemcę?

    bezpieczniej iszczac oplaty samemu, wtedy masz pewnosc ze sa robione,
    ustalasz kwote najmu plus liczniki, t, telefon niech lokator podpisuje na
    siebie, ze szczegolnym uwzglednieniem telefonu

    > 5. Jak wygląda sprawa płacenia ryczałtu od przychodu w praktyce? Czy płaci
    > się tę kwotę co miesiąc, na konto US?

    tak, placisz od przychodu na konto us, a co roku do 20 stycznia skladasz pit
    chyba 28

> [...]
    > mieszkania w Polsce, to czy będzie musiała złożyć PIT za 2008? A jeśli
    > tak, to czy w zeznaniu rocznym musi wykazać dochody z zagranicy?

    za ryczalt jak pisalem wyzej jest oddzielny pit skladany na poczatku
    stycznia

> [...]
    > również 3000 zł).
    > 8. Czy wysokość dochodu uzyskanego za granicą będzie miała w tym wypadku

    jest calkiem sprawna telefonizna linia podatkowa, tam uzyskasz wszelkie
    info, niestety numeru nie pamietam, ale google ci powie

    > 10. Czy warto zawierać umowę u notariusza, a jeśli tak to jaki może być
    > koszt sporządzenia takiej umowy?

    nie warto i tak niczego to nie zmieni jak trafisz na cwaniactwo

> [...]
    > trybie przyspieszonym, np. w przypadku: nie płacenia czynszu, bycia
    > uciążliwym dla innych współlokatorów budynku, niszczenia własności

    wumowie mozesz zastrzec wszystko co chcesz, jednak jak przyjdzie co do czego
    to i tak bedziesz w czarnej dupie i tylko sad z komornikiem cie z niej
    wyciagna

> [...]
    > upływie terminu ważności umowy lokatorzy muszą opuścić mieszkanie? Czy
    > jeśli, np. nie będą chcieli się "wynieść", to czy chronią wynajmującego

    niestety chronia ich prawa i jesli sie sami dobrowolnie nie wyniosa, to
    tylko jak wyzej, sad i komornik, masa problemow

> [...]
    > Prosiłbym o wszystkie sugestie, porady doświadczonych i zorientowanych w
    > temacie. Na co zwracać uwagę, co robić, a czego unikać?

    nie ma za co przepraszac, sam wynajmuje mieszkanie, co moge podpowiedziec,
    uwaznie patrzec na to komu sie wynajmuej, wbrew pozorom dobrymi
    wynajmujacymi sa studenci, osobiscie unikalbym mlodych malzenstw, a matek z
    malymi dziecmi to juz wogole, oczywiscie nie jest to norma ;)

    > Z góry bardzo serdecznie dziękuję za każdą pomoc!

    nie ma za co i powodzenia

    a i wynajmowac za rynkowa kwote, wynajem tylo za czynsz to strata kasy

    > Z pozdrowieniami,

    rowniez pozdrawiam

  • 3. Data: 2008-06-02 20:54:44
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    To lokatorzy się meldują a nie ty ich meldujesz. Jeśli mają umowę pisemną to
    twoja mama nie będzie nawet potrzebna do tej formalności.

    > bezpieczniej iszczac oplaty samemu, wtedy masz pewnosc ze sa robione,
    > ustalasz kwote najmu plus liczniki, t, telefon niech lokator podpisuje na
    > siebie, ze szczegolnym uwzglednieniem telefonu

    Bezpieczniej jest rozwiązać swoje umowy a lokatorzy zawrą nowe.
    Pozostawiając umowy na siebie możesz stać się dłużnikiem wobec dostawców
    mediów z bardzo szybką klauzulą egzekucji komorniczej, a sam będziesz długo
    dochodził regresu wobec lokatorów...

    > 10. Czy warto zawierać umowę u notariusza, a jeśli tak to jaki może być

    Ma to sens jeśli podejrzewasz, że najemca może mieć problemy psychiczne,
    demencję starczą itd. i np. jego rodzina będzie utrzymywała, że zmusiłeś go
    do jej podpisania czy wykorzystałeś naiwnośc. Na pewno zaś przyda ci się
    notarialne pełnomocnictwo od mamy do zarządu nieruchomością oraz
    reprezentowania w US i przed sądem (jak trzeba będzie szukać pomocy u
    komornika :) ).

    To już ustalacie z wynajmującym. Ja osobiście dziś szukając mieszkania nie
    brałbym na okres krótszy niż 5 lat bo to już daje mi jakąś stabilizację
    planów życiowych, zakupu mebli itd. A z kolei studenta zupełnie zadowoli
    umowa na rok.

> [...]
    >
    > niestety chronia ich prawa i jesli sie sami dobrowolnie nie wyniosa, to
    > tylko jak wyzej, sad i komornik, masa problemow

    Dobrym zwyczajem jest wynajęcie w umowie np. dwóch pokoi z trzech - jest to
    sztuczka na pozostawienie sobie prawa do wejśćia do lokalu i zamieszkania z
    lokatorami w razie problemów. Wynajmuąc 100% nie masz już prawa tam wchodzić
    bez ich zgody.

    Najlepiej poszukać wśród znajomych z rodziny, pracy, naszej klasy :).

  • 4. Data: 2008-06-02 21:12:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "JasonKidd" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy umowa okazjonalna jest najlepszym rozwiązaniem? Bardziej chroni
    > wynajmującego?

    Co rozumiesz pod pojęciem "okazjonalna"?

    > 2. Czy konieczne jest zameldowanie lokatorów? Jeśli tak to tylko
    > tymczasowo, na okres trwania umowy?

    Zameldowanie jest obowiązkiem ustawowym. Inna sprawa, że w Poslce cokolwiek
    zarzuconym w praktyce. Ponieważ nie ma żadnego powiazania pomiędzy
    zameldowaniem, a prawem do pobytu w lokalu, więc pozostaje bez większego
    znaczenia sposób tego zameldowania.

    > 3. Czy umowa powinna zostać podpisana z każdą osobą mającą mieszkać,
    > czyli np. mąż, żona? Czy wystarczy z jedną z nich?

    Wystarczy jedna z osób. Nawet ejst lepiej, bo wiadomo z kim rozmawiać o
    zmianach umowy.

    > 4. Czy lepiej jest opłaty uiszczać wynajmującemu, czy niech spoczywają na
    > najemcy? Jeśli drugi przypadek, to czy przepisać media na najemcę?

    To już jest dość złożony problem. NAjlepiej jest, by wynajmujacy uiszczali
    należności za media. Ale zawsze istnieje niebezpieczeństwo, ze nie będą
    tego robić. Z kolei przepisać umów na nich nie bardzo się da, bo muszą być
    na właściciela. Najsensowniejszym wydaje mi się nakazanie im płacenia
    całosci na konto i ustawienie poleceń pobrania na gazownię, zakłąd
    energetyczny itd. Ale nie zawsze się daje, bo różne banki różnie mają. Tak
    więc, jeśli maja tam meiszkać obce osoby, to ja bym jednak wolał te
    pieniądze od nich dostawać i samemu płacić. Zamiennie zobowiazać ich do
    przedkładania co miesiac potwierdzenia zapłaty.

    > 5. Jak wygląda sprawa płacenia ryczałtu od przychodu w praktyce? Czy
    > płaci się tę kwotę co miesiąc, na konto US?

    Zapytaj o to na grupie pl.soc.prawo.podatki

> [...]
    > mieszkania w Polsce, to czy będzie musiała złożyć PIT za 2008? A jeśli
    > tak, to czy w zeznaniu rocznym musi wykazać dochody z zagranicy?

    jw.

> [...]
    > byłaby na 12 miesięcy od lipca 2008, 500 zł miesięcznie + czynsz, opłaty;
    > w roku 2008 dochód wyszedłby 3000 zł i w 2009 (za kolejne 6 miesięcy

    jw.

    > 8. Czy wysokość dochodu uzyskanego za granicą będzie miała w tym wypadku
    > jakieś znaczenie?
    > 9. Czy czynsz będzie stanowił dochód?

    Tak. Czynsz jest dochodem.

    > 10. Czy warto zawierać umowę u notariusza, a jeśli tak to jaki może być
    > koszt sporządzenia takiej umowy?

    Nie warto. Wzorów takich umów w sieci sporo, a obowiazku nie ma.

> [...]
    > w trybie przyspieszonym, np. w przypadku: nie płacenia czynszu, bycia
    > uciążliwym dla innych współlokatorów budynku, niszczenia własności

    Ten kij ma dwa końce. Jak dasz krótki okres wypowiedzenia, to i wynajmujacy
    może w krótkim czasie się wyprowadzić. Poza tym, jeśl ibędziesz nalegał na
    krótki termin, to wynajmujący nie bedzie zainteresowany dbaniem o
    mieszkanie.

> [...]
    > upływie terminu ważności umowy lokatorzy muszą opuścić mieszkanie? Czy
    > jeśli, np. nie będą chcieli się "wynieść", to czy chronią wynajmującego

    To dość złożony problem, z którym nie jedna osoba boryka się latami.
    Wyrzucenie takeij osoby jest bardzo skomplikowane.

  • 5. Data: 2008-06-02 21:35:59
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > tego robić. Z kolei przepisać umów na nich nie bardzo się da, bo muszą być
    > na właściciela. Najsensowniejszym wydaje mi się nakazanie im płacenia

    Nieprawda. Do podpisania umowy wystarczy dowolne prawo do dysponowania
    nieruchomością. Np. umowa najmu.

  • 6. Data: 2008-06-03 02:15:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    JasonKidd wrote:
    > 2. Czy konieczne jest zameldowanie lokatorów? Jeśli tak to tylko
    > tymczasowo, na okres trwania umowy?

    Lokator z umową ma się iść sam zameldować. Właścicielowi nic do tego. Do
    momentu dopóki się nie dowie, że lokator sie nie zamledował. Jak się
    dowie, powinien to zgłosić, więc się lepiej nie dopytywać.

    > 3. Czy umowa powinna zostać podpisana z każdą osobą mającą mieszkać,
    > czyli np. mąż, żona? Czy wystarczy z jedną z nich?

    Wszystko jedno, to zależy z kim sie chce rozmawiać i ewentualnie kogo
    scigać za niezapłacony czynsz tudzież zniszczenia.
    Ja bym podpisał ze wszystkimi mieszkającymi.

    > 4. Czy lepiej jest opłaty uiszczać wynajmującemu, czy niech spoczywają
    > na najemcy? Jeśli drugi przypadek, to czy przepisać media na najemcę?

    Formalnie lokator płaci włascicielowi określoną w umowie kwocie i nic
    więcej go nie obchodzi jeśli chodzi o mieszkanie.
    Czyli opłaty do spółdzielni to sprawa właściciela.
    Jeśli zawrzecie umowę pt 1000 zł a lokator płaci również w spółdzielni,
    to Urząd Skarbowy może się do was przyczepić i kazać zapłacić podatek
    równiez od tych opłat do spółdzielni.

    Co do mediów to normalną praktyką na świecie jest, że media przepisuje
    się na lokatora, czyli to on opłaca sobie prąd, gaz, telefon i co tam
    jeszcze chce.
    W Polsce mało praktykowane. Ja bym był za przepisaniem mediów.
    Nie będzie wówczas problemów że zużywają dużo prądu i 4 razy tyle wody
    niż planowano.

    > 5. Jak wygląda sprawa płacenia ryczałtu od przychodu w praktyce? Czy
    > płaci się tę kwotę co miesiąc, na konto US?

    co miesiąc. w US ci powiedzą co i jak

    > 6. Jeśli osoba pracuje w UK, tam osiąga dochody, rozlicza się z podatków
    > i zgłosi do polskiego US fakt uzyskiwania dochodu z tytułu wynajmowania
    > mieszkania w Polsce, to czy będzie musiała złożyć PIT za 2008?

    tak będzie musiała złozyć pit w Polsce wykazując dochody uzyskane w Polsce.

    A jeśli
    > tak, to czy w zeznaniu rocznym musi wykazać dochody z zagranicy?

    Nie.
    Nie mieszka w Polsce i jej zagraniczne dochody nie podlegają
    opodatkowaniu w Polsce.

    Natomiast dochód w Polsce będzie musiała zgłosić w UK zgodnie z
    angielskim prawem i umową o unikaniu podwójnego opodatkownaia.

> [...]
    > upływie terminu ważności umowy lokatorzy muszą opuścić mieszkanie? Czy
    > jeśli, np. nie będą chcieli się "wynieść", to czy chronią wynajmującego

    Powinni. Ale jak nie będą chcieli to nie ma mocnych, żeby ich wywalić.
    Trzeba iść do sądu, dostać wyrok, iść do komornika i w praktyce wskazać
    komornikowi lokal zastępczy.

  • 7. Data: 2008-06-03 07:21:27
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mediów z bardzo szybką klauzulą egzekucji komorniczej, a sam będziesz
    > długo dochodził regresu wobec lokatorów...

    dlatego pisalem o uiszczaniu oplat osobiscie, wtedy zadnym dluznikiem sie
    nie stajesz, bo nie ma dlugu, rozwiazac umowy zawsze zdarzysz, a jest to
    zawsze jakis argument przetargowy w pozbyciu sie niechcianych lokatorow

    do tego nie kazdy najmujacy ma ochote czekac az mu media (prad, gaz) podepna

  • 8. Data: 2008-06-03 07:47:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Jun 2008, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > robić. Z kolei przepisać umów na nich nie bardzo się da, bo muszą być na

    Robecie, Ty chyba w spółdzielni mieszkasz, nie?
    Masz mieszkanie własnościowe, czy umowy podpisuje za Ciebie prezes? :D
    Przecież najemca jest jak najbardziej osobą rozporządzającą lokalem
    i dostawcy usług powszechnych (prąd, telefon...) *muszą* zawrzeć z nim
    (najemcą) umowę na warunkach takich samych, jak z właścicielem!

    > Tak. Czynsz jest dochodem.

    wKF: ponieważ pytanie padło w kontekście podatków, pozwolę sobie
    uściślić że jest przychodem :D (a dochód dopiero z niego sie wyliczy)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-06-03 08:05:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Jun 2008, witek wrote:

    > Formalnie lokator płaci włascicielowi określoną w umowie kwocie i nic więcej
    > go nie obchodzi jeśli chodzi o mieszkanie.

    Przy czym IMO nie stoi to na przeszkodzie zawarciu umowy w ten
    sposób, że czynsz jest *wyliczany* na podstawie obiektywnie określonych
    wartości.

    > Co do mediów to normalną praktyką na świecie jest, że media przepisuje się na
    > lokatora, czyli to on opłaca sobie prąd, gaz, telefon i co tam jeszcze chce.
    > W Polsce mało praktykowane.

    A gdzie tam "mało".
    Lokatorów komunalnych oraz część spółdzielców pominąłeś :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-06-03 14:51:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Przy czym IMO nie stoi to na przeszkodzie zawarciu umowy w ten
    > sposób, że czynsz jest *wyliczany* na podstawie obiektywnie określonych
    > wartości.

    jak najbardziej.
    kwota co miesiać może być inna, ale tak czy siak US o swoje się upomni.

    > A gdzie tam "mało".
    > Lokatorów komunalnych oraz część spółdzielców pominąłeś :D

    Ale po odliczeniu tychże, w 99% się nie praktykuje.