eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoWynajmowanie mieszkania w Polsce a pobyt i praca za granicą - kilka pytań [długie] › Re: Wynajmowanie mieszkania w Polsce a pobyt i praca za granicą - kilka pytań [długie]
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajmowanie mieszkania w Polsce a pobyt i praca za granicą - kilka
    pytań [długie]
    Date: Mon, 2 Jun 2008 23:12:13 +0200

    Użytkownik "JasonKidd" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy umowa okazjonalna jest najlepszym rozwiązaniem? Bardziej chroni
    > wynajmującego?

    Co rozumiesz pod pojęciem "okazjonalna"?

    > 2. Czy konieczne jest zameldowanie lokatorów? Jeśli tak to tylko
    > tymczasowo, na okres trwania umowy?

    Zameldowanie jest obowiązkiem ustawowym. Inna sprawa, że w Poslce cokolwiek
    zarzuconym w praktyce. Ponieważ nie ma żadnego powiazania pomiędzy
    zameldowaniem, a prawem do pobytu w lokalu, więc pozostaje bez większego
    znaczenia sposób tego zameldowania.

    > 3. Czy umowa powinna zostać podpisana z każdą osobą mającą mieszkać,
    > czyli np. mąż, żona? Czy wystarczy z jedną z nich?

    Wystarczy jedna z osób. Nawet ejst lepiej, bo wiadomo z kim rozmawiać o
    zmianach umowy.

    > 4. Czy lepiej jest opłaty uiszczać wynajmującemu, czy niech spoczywają na
    > najemcy? Jeśli drugi przypadek, to czy przepisać media na najemcę?

    To już jest dość złożony problem. NAjlepiej jest, by wynajmujacy uiszczali
    należności za media. Ale zawsze istnieje niebezpieczeństwo, ze nie będą
    tego robić. Z kolei przepisać umów na nich nie bardzo się da, bo muszą być
    na właściciela. Najsensowniejszym wydaje mi się nakazanie im płacenia
    całosci na konto i ustawienie poleceń pobrania na gazownię, zakłąd
    energetyczny itd. Ale nie zawsze się daje, bo różne banki różnie mają. Tak
    więc, jeśli maja tam meiszkać obce osoby, to ja bym jednak wolał te
    pieniądze od nich dostawać i samemu płacić. Zamiennie zobowiazać ich do
    przedkładania co miesiac potwierdzenia zapłaty.

    > 5. Jak wygląda sprawa płacenia ryczałtu od przychodu w praktyce? Czy
    > płaci się tę kwotę co miesiąc, na konto US?

    Zapytaj o to na grupie pl.soc.prawo.podatki

    > 6. Jeśli osoba pracuje w UK, tam osiąga dochody, rozlicza się z podatków
    > i zgłosi do polskiego US fakt uzyskiwania dochodu z tytułu wynajmowania
    > mieszkania w Polsce, to czy będzie musiała złożyć PIT za 2008? A jeśli
    > tak, to czy w zeznaniu rocznym musi wykazać dochody z zagranicy?

    jw.

    > 7. Jeśli tak, tzn. będzie musiała je wykazać, a dodatkowo dochód uzyskany
    > z wynajmowania mieszkania będzie kwotą wolną od podatku, czyli poniżej
    > 3000 zł, to czy będzie należny podatek do zapłaty? Np. umowa zawarta
    > byłaby na 12 miesięcy od lipca 2008, 500 zł miesięcznie + czynsz, opłaty;
    > w roku 2008 dochód wyszedłby 3000 zł i w 2009 (za kolejne 6 miesięcy
    > również 3000 zł).

    jw.

    > 8. Czy wysokość dochodu uzyskanego za granicą będzie miała w tym wypadku
    > jakieś znaczenie?
    > 9. Czy czynsz będzie stanowił dochód?

    Tak. Czynsz jest dochodem.

    > 10. Czy warto zawierać umowę u notariusza, a jeśli tak to jaki może być
    > koszt sporządzenia takiej umowy?

    Nie warto. Wzorów takich umów w sieci sporo, a obowiazku nie ma.

    > 11. Jaki najlepiej okres i sposób wypowiedzenia określić? I czy dobrym
    > rozwiązaniem jest zastrzeżenie w umowie możliwości wypowiedzenia wynajmu
    > w trybie przyspieszonym, np. w przypadku: nie płacenia czynszu, bycia
    > uciążliwym dla innych współlokatorów budynku, niszczenia własności
    > wynajmującego.

    Ten kij ma dwa końce. Jak dasz krótki okres wypowiedzenia, to i wynajmujacy
    może w krótkim czasie się wyprowadzić. Poza tym, jeśl ibędziesz nalegał na
    krótki termin, to wynajmujący nie bedzie zainteresowany dbaniem o
    mieszkanie.

    > 12. I najważniejsze chyba pytanie w kwestii bezpieczeństwa - czy po
    > upływie terminu ważności umowy lokatorzy muszą opuścić mieszkanie? Czy
    > jeśli, np. nie będą chcieli się "wynieść", to czy chronią wynajmującego
    > jakieś prawa?

    To dość złożony problem, z którym nie jedna osoba boryka się latami.
    Wyrzucenie takeij osoby jest bardzo skomplikowane.