  • 31. Data: 2020-05-07 16:31:57
    Temat: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    > - da sie to zorganizowac w ten sposób ze logujac sie np przez epuap
    > oddajemy głos, system zalicza ze oddalismy głos ale nie przypisuje tego
    > głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    > głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    Technicznie się da, ale musiałbyś, jako wyborca, uwierzyć, że faktycznie
    jest to robione tak, jak obiecują, że jest.

    Podczas tradycyjnych wyborów to ty dbasz o swoją prywatność. Nikt nie
    widzi twojej karty do głosowania, wrzucasz ją fizycznie do urny. Tutaj
    to ktoś musiałby zadbać o nią za ciebie.

  • 32. Data: 2020-05-07 16:37:23
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > To nie jest kwestia 100% odporności systemu, a zaufania do tych co
    > wybory przeprowadzają.

    Ufać to można, ale tylko sobie. Nie widzę powodu, dla którego miałbym ufać
    przeprowadzającym wybory.

  • 33. Data: 2020-05-07 17:59:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-05-06, Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Zrobić się da, wymaga jednak przed uruchomieniem systemu jego audytu.

    Albo skrzynkąć grupę, dać im pizzę i piwo, i ogarną na jednym hackatonie ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 34. Data: 2020-05-07 18:40:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.05.2020 o 16:37, Queequeg pisze:

    > Ufać to można, ale tylko sobie. Nie widzę powodu, dla którego miałbym ufać
    > przeprowadzającym wybory.

    Powiem więcej - z definicji nie powinno się im ufać. I to niezależnie od
    opcji. A tym to już...

    --
    Shrek

  • 35. Data: 2020-05-07 19:59:34
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Albo skrzynkąć grupę, dać im pizzę i piwo, i ogarną na jednym
    > hackatonie ;)

    Zgodnie z zasada ze jak coś jest niewykonalne *w jeden weekend* to musisz
    znaleźć kogoś kto o tym nie wie!

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jakiś czas temu pisałem, że przydałoby się stworzyć pl.rec.gry.rpg.towarzyskie

  • 36. Data: 2020-05-08 08:32:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-05-07, Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Ufać to można, ale tylko sobie. Nie widzę powodu, dla którego miałbym ufać
    > przeprowadzającym wybory.

    Powód jest bardzo prosty, nie masz innego wyjścia. Nic nie jest możliwe
    ze 100% pewnością i nie mówię o jakiś wyabstrachowanych i
    wyteorytyzowanych ułamkach na 10. miejscu po przecinku. Jakich by
    instrumentów nie wymyśleć, zawsze jest pewien margines wymagający
    zaufania.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2020-05-08 10:48:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-05-07, Queequeg <q...@t...no1> wrote:

> [...]
    >wyteorytyzowanych ułamkach na 10. miejscu po przecinku. Jakich by
    >instrumentów nie wymyśleć, zawsze jest pewien margines wymagający

    Tylko wiesz - inny jest poziom zaufania, jak wszystkie partie deleguja
    swoich ludzi do komisji, pilnuja sie wzajemnie, licza komisyjnie,
    a inny, jak zlicza jakis komputer i nie wiadomo jaki ma program, kto
    go programowal, ile za to dostal, od kogo itp.

    No i bledy sie zdarzaja takze uczciwym informatykom, wyp* sie taki
    komputer i co - nowe glosowanie ?
    W sumie - co za problem zrobic drugie skoro przez internet :-)

    W tradycyjnym systemie trzeba tylko uszczelnic sumowanie glosow ...
    najlepiej, jak to ktos niezalezny zsumuje ponownie.

    J.

  • 38. Data: 2020-05-08 11:02:08
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Skoro Twoje dane stały się tak powszechnie znane to wrzuć nam je tutaj, co za
    różnica.

  • 39. Data: 2020-05-08 11:03:32
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pewna zorganizowana grupa przestępcza wołała "schowaj babci dowód".
    Beknęli?

    -----

  • 40. Data: 2020-05-08 12:01:56
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Powiem więcej - z definicji nie powinno się im ufać.

    Tak samo uważam.