  • 1. Data: 2020-05-06 07:59:37
    Temat: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Pytanie prawno techniczne.
    Zastanawiam sie nad porzadna organizacja wyborów.
    Jeżeli zostana przesuniete i do formy korespondencyjnej zostałaby dodana
    forma internetowa to czy:
    - da sie to zorganizowac w ten sposób ze logujac sie np przez epuap
    oddajemy głos, system zalicza ze oddalismy głos ale nie przypisuje tego
    głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremnie"

  • 2. Data: 2020-05-06 08:09:41
    Temat: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 06-05-2020 o 07:59, Budzik pisze:
> [...]
    > głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    > głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    Zrobić się da, wymaga jednak przed uruchomieniem systemu jego audytu. I
    choć sam system wydaje się prosty, to zachowanie bezpieczeństwa + testy
    + audyty to mniej niż pół roku raczej nie potrwa. Oczywiście jeśli ma to
    być zrobione porządnie, a nie na zasadzie "postawmy serwer ze śmiesznymi
    obrazkami". Składa się na to czas na projekt rozdzielający ewidencję
    zliczenia głosów oraz ewidencje tego, że ktoś głos złożył, oraz
    ewidencję dokumentu z informacją (a nie tylko zwiększenie licznika).
    Dodatkowo testy wydajnościowe, oraz testy na zachowanie się systemu przy
    przeciążeniu. Na koniec audyt kodu i systemu. Warto by było też oznaczyć
    coś takiego odpowiednio, aby "na produkcję" nie trafiło coś innego niż
    było audytowane. Bo są takie rzeczy, które przyszły mi do głowy na
    szybko, zapewne robiąc wnikliwą analizę mogłoby wyjść coś jeszcze,
    dlatego napisałem pół roku to minimum.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 3. Data: 2020-05-06 09:29:25
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> pisze:
> [...]
    > głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    > głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    IMHO To jest bardziej kwestia zaufania do przeprowadzających wybory niż
    (dostępnych) technologii. Na zdrowy chłopski rozum robi się to
    dwuetapowo: Jeden system sprawdza czy głos jest ważny, czy dana osoba ma
    prawo głosować i czy już oddała głos ale "nie widzi" na kogo jest oddany
    głos. Drugi/osobny system liczy głosy nie wiedząc kto dany głos oddał.
    Jak masz zaufanie to jest dobry system. Jak nie masz zaufania to jest
    to "raj dla przekrętów". AFAIR "PiS w opozycji" nie miał zaufania do
    "rządu PO" w kwestii wprowadzania podobnego systemu. Niby dlaczego
    "PO w opozycji" miałoby mieć zaufanie do "rządu PiS" w podobnej kwestii?

    Jak chcesz się bawić w trybie (nie)zdrowa paranoja:
    1. Przezroczysta urna utrudnia "dorzucanie głosów" ale z kamerą wysokiej
    rozdzielczości "może" umożliwić dojście przy wyjmowania głosów kto który
    głos wrzucił. Zawsze jest "coś za coś" i "hierarchia strachów".
    2. AFAIR "Maszynki do głosowania" w niektórych stanach USA
    "nie były zbyt zabezpieczone przed zhakowaniem".

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2020-05-06 10:59:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
> [...]
    >głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    >głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    Technicznie sie da, ale
    -kto ma to zrobic - informatycy ?
    -czy im wierzysz,
    -co z jakimis bledami - system sie zawiesil, mowi ze juz glosowales, a
    nie zaglosowales
    -jak sprawdzic takie wybory ?

    Bo az by sie prosilo, zeby przestaly byc tajne i mozna bylo
    zweryfikowac czy glos w systemie byl rzeczywiscie oddany.

    J.

  • 5. Data: 2020-05-06 11:35:04
    Od: Sonn <x...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-06 o 07:59, Budzik pisze:
> [...]
    > głosu do nas. Innymi słowy czy technicznie da sie wymazac przypisanie
    > głosujacego do głosu tak aby zachować wymóg tajnosci głosowania?

    Już widzę jak wszyscy w tym kraju zakładają profil zaufany

    --
    Sonn

  • 6. Data: 2020-05-06 12:50:18
    Od: z <...@...pl>

    Wybacz ale dawno nie czytałem takiego poematu o swoje trudnej pracy i
    pocie spływającym z czoła.

    Chyba jutro pójdę po podwyżkę z taką nawijką ;-)

  • 7. Data: 2020-05-06 12:53:54
    Od: z <...@...pl>

    Banki od wielu lat mają 100 razy bardziej skomplikowane systemy.

    Trzeba podjąć męską decyzję i to zrobić.

    Tak wiem... Tsue się wypowie że jeszcze nie dorośliśmy i jesteśmy GŁUPSI
    i nam NIE WOLNO ;-)

  • 8. Data: 2020-05-06 13:59:37
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik A. Filip a...@p...pl ...

> [...]
    > "hierarchia strachów". 2. AFAIR "Maszynki do głosowania" w
    > niektórych stanach USA "nie były zbyt zabezpieczone przed

    Przypominam ze trudno traktowac twoje uwagi powaznie, bo miałes
    "watpliwości" i rozne inne "ale" do obsługi termometru bezdotykowego.
    :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ("""""""""")

  • 9. Data: 2020-05-06 13:59:37
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Sonn x...@p...onet.pl ...

    > Już widzę jak wszyscy w tym kraju zakładają profil zaufany

    Dlaczego wszyscy?
    Przeciez ja nie mowie ze głosowanie elektroniczne byłoby jedynym
    sposobem...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ...i to by było na tyle

  • 10. Data: 2020-05-06 13:59:39
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

> [...]
    > -kto ma to zrobic - informatycy ?
    > -czy im wierzysz,
    > -co z jakimis bledami - system sie zawiesil, mowi ze juz glosowales, a

    To prawda. Ale:
    - jak sprawdzasz czy głos ktory wrzuciłes do urny został przypisany do
    odpowiedniego kandydata?

    Co do sprawdzenia - ilosc głosów musi sie zgadzac z iloscia głosujacych.

    > Bo az by sie prosilo, zeby przestaly byc tajne i mozna bylo
    > zweryfikowac czy glos w systemie byl rzeczywiscie oddany.

    Chcesz zeby głosowało ponizej 10%?
    nie sadzisz ze takie odtajnienie zawsze doda punktów aktualnie rzadzacym?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest