  • 11. Data: 2020-05-06 13:59:39
    Temat: Re: Wybory via internet a tajnosc głosu
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik z ...@...pl ...

    > Trzeba podjąć męską decyzję i to zrobić.
    >
    > Tak wiem... Tsue się wypowie że jeszcze nie dorośliśmy i jesteśmy
    > GŁUPSI i nam NIE WOLNO ;-)

    No i pozamiatane bo skoro "z" juz wie...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

  • 12. Data: 2020-05-06 14:08:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    >To prawda. Ale:
    >- jak sprawdzasz czy głos ktory wrzuciłes do urny został przypisany
    >do
    >odpowiedniego kandydata?

    Owszem, ale dawniej komisja byla mieszana, to sobie mogli patrzyc na
    rece.

    >Co do sprawdzenia - ilosc głosów musi sie zgadzac z iloscia
    >głosujacych.

    A co za problem, zeby informatyk doliczyl troche glosujacych ?
    Albo komus dodal, a komus odjal ?

    >Chcesz zeby głosowało ponizej 10%?
    >nie sadzisz ze takie odtajnienie zawsze doda punktów aktualnie
    >rzadzacym?

    A jak przestana byc rzadzacy ? :-)

    No, tajnosc jest wartoscia sama w sobie, ale weryfikacja tez istotna.

    Wychodzi na to, ze tak jak bylo, bylo najlepiej :-)

    Urna, komisja mieszana, lista na drzwiach.
    No - lista moze byc w internecie, od razu zbiorcza w Excelu ... lepiej
    w csv.

    J.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy,

  • 13. Data: 2020-05-06 14:18:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 6 maja 2020 13:59:40 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:

    > Co do sprawdzenia - ilosc głosów musi sie zgadzac z iloscia głosujacych.
    Zależy jak patrzeć
    W normalnych wyborach "do urny" nie musi bo coniektórzy karte brali i nie wrzucali do
    urny.
    W korespondencyjnych tym bardziej:
    -do urny pocztowej wrzucasz pakiet ale z pusta kopertą z głosem np.
    I wtedy komisja odznacza ze formalnie głosowałeś(oświadczenie prawidłowe, koperta ta
    od głosów trafia do urny. Wieczorem koperty otwierają i głosu brakuje bo koperta
    pusta. Nijak tego nie powiążą z osobą a czy zalicza jako głos nieważny? Bo do
    frekwencji zaliczyć musza głos nie oddany

  • 14. Data: 2020-05-06 15:04:32
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-05-06 o 14:08, J.F. pisze:
    > A co za problem, zeby informatyk doliczyl troche glosujacych ?
    > Albo komus dodal, a komus odjal ?

    Pacz pan a w bankach się nie boją ;-)

  • 15. Data: 2020-05-06 15:16:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 6 May 2020 15:04:32 +0200, z napisał(a):

    > Pacz pan a w bankach się nie boją ;-)

    Czy będzie można sprawdzić historię swoich głosowań?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    wykorzystania do prac domowych"
    św. Tomasz z Akwinu

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 16. Data: 2020-05-06 15:29:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.05.2020 o 11:35, Sonn pisze:
    > Już widzę jak wszyscy w tym kraju zakładają profil zaufany

    Wybory, to nie tylko sam fizyczny proces złożenia głosu. Przede
    wszystkim nie mamy kampanii wyborczej. Ja bez pomocy Google nawet nie
    wiem, kto kandyduje. O programach w ogóle nie wspomnę, bo nawet
    Prezydent RP, to ogłosił jedynie, że jest dobrze i będzie lepiej i to by
    w skrócie było na tyle. Nikt tego nie brał na poważne, bo wiadomo było,
    że wybory się nie odbędą.

    Wracając do wątku zasadniczego. Są kraje, w których wybory przez
    Internet sa od wielu lat i jakoś to działa. Tak więc sądzę, że
    najprościej było by tam zajrzeć i się zawzorować. Możemy oczywiście tu
    zacząć kombinować, ale moim zdaniem, to najprościej byłoby generować w
    jakiś sposób unikalny link pozwalający się tylko jeden raz zalogować do
    systemu, ale poprzez szyfrowanie nie pozwalający na odwrócenie algorytmu
    i ustalenie, czyj to login. Jak przy BitCoinach.

    --
    Robert Tomasik

  • 17. Data: 2020-05-06 15:40:09
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 06-05-2020 o 15:04, z pisze:

    > Pacz pan a w bankach się nie boją ;-)

    Chodzi o anonimizację, w banku masz odwrotnie, właśnie maksymalną
    deanonimizację, żeby było wiadomo, kto składa zlecenie i zapisywane dane
    o operacji są w kilku miejscach (w różnej formie). Stąd ludzie się
    obawiają. Jak pisałem, jest to do zrobienia, ale właśnie wymagałoby
    audytów systemu, że rzeczywiście nie przechowuje danych połączonych z
    tym kto na kogo głosował.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 18. Data: 2020-05-06 15:55:58
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    z <...@...pl> pisze:

    > Pacz pan a w bankach się nie boją ;-)

    W (normalnych) bankach mają prościej. Nie mają takich wymagań jakie
    powoduje tajność głosowania. Mogą trzymać dokładne nie zanonimizowane
    zapisy/ślady *całych* operacji i jakby coś się sierdoliło to "odkręcać".

    --
    A. Filip

  • 19. Data: 2020-05-06 16:09:45
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-05-06 o 15:16, Olin pisze:

    > Czy będzie można sprawdzić historię swoich głosowań?

    A czy informacja co się kupiło i gdzie nie jest podobnie wrażliwa jak na
    kogo się głosowało?

    Nie boisz się powierzać takich informacji bankowi?
    Tam tez siedzą wredne komputerzysty ;-)

  • 20. Data: 2020-05-06 16:12:14

    W dniu 2020-05-06 o 15:40, Tomasz Kaczanowski pisze:
    > Chodzi o anonimizację

    To trzeba sobie powiedzieć w XXI wieku kiedy korporacje handlują naszymi
    danymi osobowymi że z tym nie wygrasz. Szkoda sił i środków.
    A głodne dzieci płaczą ;-)

    Zrobić taniej wybory bardziej powszechne (bo znam wielu którym się nie
    chce dupy ruszyć a poglądami politycznymi rzygają na lewo i prawo)
    i będzie nowoczesna parszywa demokracja PEŁNĄ GĘBĄ ;-)