  • 11. Data: 2002-05-10 09:19:20
    Temat: Re: Wspólnota Mieszkaniowa
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Bogusław Kucharski:

    > Już ją przeczytałem. Czy są do niej jeszcze jakies omówienia?

    Jest kilka stron w Internecie, np.:
    http://www.rp.pl/prawo/doc/Wspolnota/spis_tresci.htm
    http://www.infor.pl/dane/index.html?tresc=wspolnoty_
    new
    http://www.cofund.org.pl/khf/pub03.htm
    http://www.krakow.pl/WK/PL/samorzad/wspolnoty/wspoln
    oty.htm
    Uwaga: czasami teksty odnoszą się do wersji ustawy o własności lokali
    sprzed nowelizacji (wówczas np. mała wspólnota miała do 10 lokali, a nie
    do 7, jak teraz).

    Jest miesięcznik "Wspólnota Mieszkaniowa" http://www.wm.info.pl/

    Jest stowarzyszenie "Wspólnota Mieszkaniowa", które udziela porad
    http://www.hipoteka.pl/wspolnota/

    > A co przy współwłasności? 2 współwłaścicieli jednego mieszkania = 2
    > głosy? (nie chodzi mi o małżeństwo ale o dwie "obce" sobie osóby,
    > będącymi współwłaścicielami).
    > A jak to sie ma do małżeństw?

    Na pewno 2 współwłaścicieli jednego mieszkania = 1 głos, ale jest inna
    zagwozdka: co jeśli jeden właściciel ma kilka lokali, czy ma jeden głos,
    czy też tyle, ile ma lokali (bardzo istotne, jeżeli takim właścicielem
    jest gmina). Bywa i tak, że mieszkanie, garaż i komórka są osobnymi
    lokalami (osobne akty notarialne, bo wówczas łatwiej odsprzedać później
    np. sam garaż). A co jeśli p. Kowalski ma jeden lokal we współwłasności
    ze swoją żoną, a drugi ze swoją córką - jest to jeden właściciel, czy
    dwóch? Sam bym chętnie poznał odpowiedzi na te pytania.

    > No to co? mam podpisać w imieniu wspólnoty umowę, która już teraz jest
    > napisana na naszą (więc i moją) niekorzyść? Aż mi się coś w środku
    > przewraca...

    Odwlec sprawę. Poszukać firmy zajmującej się zarządzaniem
    nieruchomościami - jeśli będzie zainteresowana pozyskaniem zlecenia na
    zarządzanie, to powinna pomóc. Poza tym jeżeli akty notarialne, ani inna
    umowa zawarta przed notariuszem nie narzucają sposobu zarządzania, czy
    też firmy zarządzającej, to zawsze umowę o zarządzanie można rozwiązać.

    Patrz art. 29 uwl.

    MWK
    --
    Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl

  • 12. Data: 2002-05-10 10:40:49
    Od: "Bogusław Kucharski" <n...@w...pl.no-spam-thx>

    Użytkownik "Karol":

    > Obecne rozliczenia zaliczek sa wystawiane przez "Administracje Wspolnoty".

    Dzieki za wyjasnienie.
    Mam jeszcze waznepytanie: czy WM moze zalozyc konto bakowedla swoich
    potrzeb? Bo jak na razie to stara administracja wydzielila nam subkonta
    rozliczeniowe i konta remontowe w swoim starym koncie (PKO BP SA) dla
    kazdego zwlascicieli...
    Wplacamy wiec pieniadze na konto: _NazwaFirmy_ , Wspolnota Mieszkaniowa
    _adres_ ...
    Nie za bardzo mi sie podoba, ze nie mam wgladu w nasze srodki na koncie ;-(
    czy moge umiescic w umowie jakis punkt o wydaniu nam pelnomocnictwa do
    wgladu w stan konta?
    A wlasciwie - jak to powinno wygladac?

    > To jest godne zastanowienia.
    > Moje osiedle to 8 blokow, 8 wspolnot, 500 mieszkan. Jest co robic za te
    > pienaidze ktore placimy administracji/zarzadcy.

    Poprawka - sprawdzilem jeszcze raz i placimy PLN 0,69/m2
    Poza tym zarzadca bedzie sie zajmowal tylko jednym budynkiem...
    W takim razie nie przestaje byc pewnym czy bedzienam latwo znalesc innego
    zarzadce dla takiej malej wspolnoty (ja wiem,ze pieniadz, to pieniadz i ze
    odmetra, ale wsumie to tylko jeden budynek...ktos moze mial podobne
    doswiadczenia?)

    > Sprawdzic co jest napisane w akcie notarialnym zakupu mieszkania.

    Mieszkanie zostalo kupione przez poprzednich wlascicieli, a mysmy kupili od
    nich. Nie ma wzmianki o gminie ani w naszej, ani w poprzedniej umowie (mam
    kopie).

    > Cos z rozpedu zle napisalem :-(
    > Powinno byc: Zarzad ma wybrac Firma zarzadzajaca, ale nie moze dac wyszego
    > wynagrodzenia niz uchwalila wspolnota.

    Rozumiem. Taka sytuacja chyba nam nie grozi...

    Pozdrawiam,

    Bogdan

  • 13. Data: 2002-05-10 10:56:58
    Od: "Bogusław Kucharski" <n...@w...pl.no-spam-thx>

    Użytkownik "Marek Kuchciak":

    > Jest kilka stron w Internecie, np.:

    Dziekuje za pomoc. Bede czytal jak szalony.

> [...]
    > zagwozdka: co jeśli jeden właściciel ma kilka lokali, czy ma jeden głos,
    > czy też tyle, ile ma lokali (bardzo istotne, jeżeli takim właścicielem

    Z tego co wiem, ustawa z dn. 24 czerwca 1994r, o wlasnosci lokali, ustala te
    kwestie w art. 23, pkt. 1, 2 i 2a
    Tak wiec jesli 20% wlascicieli tak postanowi, to mozna ustalic glosowanie
    1wlasciciel = 1 glos

> [...]
    > ze swoją żoną, a drugi ze swoją córką - jest to jeden właściciel, czy
    > dwóch? Sam bym chętnie poznał odpowiedzi na te pytania.

    No, wlasnie, tak tylko z czystej ciekawosci...

> [...]
    > umowa zawarta przed notariuszem nie narzucają sposobu zarządzania, czy
    > też firmy zarządzającej, to zawsze umowę o zarządzanie można rozwiązać.

    Nie wiem nic o takiej umowie czy akcie notarialnym (a osoba reprezentujaca
    gmine albo sama firma zarzadzajaca na pewno by o tym wspomniala....)
    Hmmm. Planuje przed podpisaniem skonsultowac tekst z jakims prawnikiem i
    podpisac. W tej chwili sa planowane przez zarzadce prace remontowe, ktorych
    ten budynek pragnie jak kania dzdzu. Umowe podpisze na okres jednego roku a
    w tym czasie poczytam wiecej o sprawie i sprobuje znalezc jakiegos innego
    zarzadce. W sumie mam wrazenie, ze od poniedzialku, to i tak calkiem sporo
    przyswoilemsobie wiedzy na temat wlasnosci lokali i takich-tam. ;-) Za jakis
    czas bede jeszcze madrzejszy....

    > Patrz art. 29 uwl.

    Tak, już jestem mądrzejszy...
    Poza tym teraz nalezaloby popracowac nad 'naciskami' nad utworzenie takiej
    dokumentacji i kosztami obciazyc gmine (poprzedni wlasciciel).

    Dziekuje za pomoc, pozdrawiam,

    Bogdan

  • 14. Data: 2002-05-10 12:22:04
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik "Bogusław Kucharski" <n...@w...pl.no-spam-thx> napisał w
    wiadomości news:RsNC8.3816$eN3.43018@news.chello.at...

> [...]
    ;-(
    > czy moge umiescic w umowie jakis punkt o wydaniu nam pelnomocnictwa do

    Troche to lewe. Mam watpliwosci czy pieniadze WM sa w ten sposob dobrze
    chronione w momencie jak FZ padnie lub komornik zablokuje jej konta.
    Najlepiej jakbys zalozyl dwa konta (glowne + subkonto na fundusz remontowy).
    Zarzad WM przekazywalby (w sposob uzgodniony) pieniadze na konto zarzadcy.
    U nas FZ miala pelnomocnictwo do regulowania zobowiazan za dostawy z naszego
    konta. Ale wcale nie interesowali sie zarzadzaniem srodkami na koncie.

    Ty bedziesz mial dodatkow problem z "babciami". Musisz jakos rozwiazac
    problem wplat.
    Moze jakies konto w pobliskim banku, prowizje wynegocjujesz, tylko pozostaje
    problem kolejek do kas (ale to zalezy od banku).
    Zawsze bedziesz mial mozliwosc zarzadzania tymi pieniedzmi (lokaty, lokaty
    O/N). No i odsetki beda dla WM.

> [...]
    > zarzadce dla takiej malej wspolnoty (ja wiem,ze pieniadz, to pieniadz i ze
    > odmetra, ale wsumie to tylko jeden budynek...ktos moze mial podobne

    Opisywany przeze mnie jeden z przypadkow (mieszkania od gminy) to wlasnie
    jeden budynek. Powierzchnia okolo 2500 m2. FZ oddeleguje do obslugi jednego
    czlowieka, ktory prawdopodobnie bedzie mial pod soba kilka takich malych
    wspolnot.

    Karol

  • 15. Data: 2002-05-10 14:24:34
    Od: "Bogusław Kucharski" <n...@w...pl.no-spam-thx>

> [...]

    > W sumie mam wrazenie, ze od poniedzialku, to i tak calkiem sporo

    > przyswoilemsobie wiedzy na temat wlasnosci lokali i takich-tam. ;-) Za

    (...)

    > Tak, już jestem mądrzejszy...

    Ja to jednak potrafię coś napisać... ;-)

    heh

    Pozdrawiam,

    Bogdan