  • 1. Data: 2009-01-15 00:14:18
    Temat: Windows OEM w firmie, zakupiony na początku działalności, a nowy komputer...
    Od: "Maciek C" <m...@o...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów! Mam następującą sytuację, mianowcie, jakiś
    czas temu została założona firma jednoosobowa, zaadoptowano do użytku w firmie
    mój prywatny domowy komputer. Zakupiłem do niego na fakturę opgrogramowanie,
    między innymi system windows xp w wersji OEM. Upłynęło trochę czasu, przyszedł
    czas na zmianę komputera, stary został sprzedany bez oprogramowania, z czystym
    dyskiem, na poszczególne podzespoły wystawiłem faktury. Teraz zakupiłem nowy
    komputer i chciałbym zainstalować na nim owego wcześniej kupionego windowsa.
    Zaznaczam, że windows nie był kupowany z żadnym sprzętem, była osobna faktura na
    oprogramowanie. Pytanie brzmi czy w pełni legalnie mogę zainstalować i używać
    tego windowsa na nowo zakupionym sprzęcie? Naklejkę z licencją, fakturę, oraz CD
    z systemem oczywiście posiadam. Bedę wdzięczny za odpowiedź.

    Maciej C

  • 2. Data: 2009-01-15 00:43:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciek C" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem błędem było zakupienie Windowsa w wersji OEM bez urządzenia.
    ten rodzaj licencji jest przeznaczony tylko do sprzedaży z komputerami. W
    konsekwencji tego już wcześniej naruszałeś warunki licencji instalując go.
    teraz będzie to samo. Ale to są rozważania cywilnoprawne. Z punktu widzenia
    prawa karnego nie popełniasz czynu zabronionego.

  • 3. Data: 2009-01-15 00:59:15
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > licencji instalując go. teraz będzie to samo. Ale to są rozważania
    > cywilnoprawne. Z punktu widzenia prawa karnego nie popełniasz czynu

    Niekoniecznie - OEM mógł kupić bez urządzenia - tyle że wtedy stawał się
    sam dla siebie dostawcą supportu.

    Natomiast czy może ten OEM zainstalować na nowym komputerze, to zależy
    od tego, czy instalował go wcześniej na starym (fakt ewentualnego
    wyczyszczenia dysku nie ma tu nic tu rzeczy - liczy się instalacja jako
    taka).

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 4. Data: 2009-01-15 01:58:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Patryk Włos wrote:

    > Niekoniecznie - OEM mógł kupić bez urządzenia - tyle że wtedy stawał się
    > sam dla siebie dostawcą supportu.

    kiedyś rzeczywiście się tak dało.
    Z tym, że zapewne w licencji znajdzie zapis, że wolno go zainstalować na
    pierwszym komputerze i nie można go przenosić dalej.

> [...]
    > od tego, czy instalował go wcześniej na starym (fakt ewentualnego
    > wyczyszczenia dysku nie ma tu nic tu rzeczy - liczy się instalacja jako

    j.w.
    nie może.

    p.s.
    zaraz się tu obrońcy praw człowiek odezwą, więc zrobi się flejm, więc ja
    już sobie pójdę bo nie chcę dostać odłamkiem od prezydenta.

  • 5. Data: 2009-01-15 07:27:48
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Maciek C napisał(a):

    > Pytanie brzmi czy w pełni legalnie mogę zainstalować i używać
    > tego windowsa na nowo zakupionym sprzęcie? Naklejkę z licencją, fakturę, oraz CD
    > z systemem oczywiście posiadam. Bedę wdzięczny za odpowiedź.

    Nie. Kupiłeś licencję na używanie oprogramowania dla producentów
    komputera. Zgadzając się na jej postanowienia zgodziłeś się także na
    przypisanie tej konkretnej kopii oprogramowania do tego konkretnego
    komputera na stałe. Oczywiście możesz złamać postanowienia tej Umowy i
    wtedy, teoretycznie w grę wchodzi tylko odpowiedzialność cywilna ale z
    praktyki wynika, że najwyraźniej nie wszyscy prokuratorzy, policjanci
    taką interpretację podzielają. No ale na złote blachy trzeba sobie
    zapracować? ;P

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,
    i Cesarza zwalą z nóg.

  • 6. Data: 2009-01-15 08:25:26
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > praktyki wynika, że najwyraźniej nie wszyscy prokuratorzy, policjanci
    > taką interpretację podzielają. No ale na złote blachy trzeba sobie

    A może po prostu nie wszyscy prokuratorzy i policjanci tolerują
    złodziejstwo tylko dlatego, że na skutek czyjegoś błędu zezwala na nie
    prawo...

  • 7. Data: 2009-01-15 08:25:33
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    januszek <j...@p...irc.pl> naskrobał/a w

    > Nie.

    Jak ma się to...

    > Oczywiście możesz złamać postanowienia tej Umowy
    > i wtedy, teoretycznie w grę wchodzi tylko odpowiedzialność cywilna

    ...do tego?

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 8. Data: 2009-01-15 08:36:36
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 15 Jan 2009 09:25:26 +0100, Patryk Włos napisał(a):

    > A może po prostu nie wszyscy prokuratorzy i policjanci tolerują
    > złodziejstwo tylko dlatego, że na skutek czyjegoś błędu zezwala na nie
    > prawo...

    Ale jakie złodziejstwo i w jaki sposób zezwala na nie prawo?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 9. Data: 2009-01-15 08:38:35
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Patryk Włos napisał(a):

    > A może po prostu nie wszyscy prokuratorzy i policjanci tolerują
    > złodziejstwo tylko dlatego, że na skutek czyjegoś błędu zezwala na nie
    > prawo...

    Po pierwsze to nikt niczego nie ukradl tylko naruszyl postanowienia
    umowy. A po drugie, skoro tak to dlaczego Ci sami ludzie nie chronia z
    urzedu, za panstwowe pieniadze postanowien zawieranych przez zwyklych
    ludzi cywilnych umow?

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,