  • 1. Data: 2007-04-29 21:24:00
    Temat: Wezwanie do zapłaty
    Od: "Intercom" <i...@p...onet.pl>

    Czy w wezwanie do zapłaty winna być informacja o wysokości należnych
    odsetek ?????

    Pozdrawiam I.N

  • 2. Data: 2007-04-29 21:30:14
    Temat: Re: Wezwanie do zapłaty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Intercom" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Czy w wezwanie do zapłaty winna być informacja o wysokości należnych odsetek
    > ?????

    Generalnie nie, bo wynikają z ustawy albo umowy. Ale dobry zwyczaj mówi, ze
    warto je wpisać, bo później jest kłopot, jak się dostanie "gołą" kwotę

  • 3. Data: 2007-04-30 09:01:45
    Od: stern <s...@n...to>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Generalnie nie, bo wynikają z ustawy albo umowy. Ale dobry zwyczaj mówi,
    > ze warto je wpisać, bo później jest kłopot, jak się dostanie "gołą" kwotę

    a na czym kłopot polega ? ;)

  • 4. Data: 2007-04-30 11:40:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Apr 2007, stern wrote:

    > a na czym kłopot polega ? ;)

    ...pewnie na przepisie że pokwitowanie kwoty głównej oznacza *domniemanie*
    że zapłacono "wszystko" :), art.466, po co stawiać się w roli wielbłąda?
    ;)
    A tłumacząc na polski: dłużnik świadom że o *całą* kwotę wierzyciel
    na pewno bedzie się szarpał (idąc do sądu), może chcieć założyć że o same
    odsetki "nikomu nie będzie się chciało".
    Po co go prowokować? :>

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-04-30 14:50:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "stern" <s...@n...to> napisał w wiadomości
    > a na czym kłopot polega ? ;)

    Zapłaci Ci gołą kwotę, to musisz drugi raz pisać wezwanie. Kwota niewielka (bo i
    odsetki są niewielkie), więc później nie wiadomo co z tym "ogonkiem" zrobić. Do
    sąd się nie opłaca często.

  • 6. Data: 2007-04-30 17:49:54
    Od: "Intercom" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > (bo i odsetki są niewielkie), więc później nie wiadomo co z tym "ogonkiem"

    Oto właśnie chodzi o ten "ogonek" nie mogę dotrzeć do jakiegoś orzecznictwa
    które mówi o tym dobrym zwyczaju. Bez odpowiedniego udokumentowania nie mogę
    sojego kierownictwa przekonać iż powinniśmy wpisywać na wezwaniu kwotę
    odsetek.
    Jeśli znacie Państwo jakiś przepis lub orzecznictwo proszę o namiary.
    Z góry dziękuję

  • 7. Data: 2007-04-30 19:15:39
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > niewielka (bo i odsetki są niewielkie), więc później nie wiadomo co z
    > tym "ogonkiem" zrobić. Do sąd się nie opłaca często.

    Nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że spłata części zadłużenia
    określonego wezwaniem wymaga ponownego wysłania wezwania na pozostałą
    kwotę. Gdyby tak było, dłużnik skutecznie mógłby uniemożliwić
    dochodzenie należności, spłacając po 1gr raz w tygodniu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-04-30 19:20:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > było, dłużnik skutecznie mógłby uniemożliwić dochodzenie należności, spłacając

    Prawnie nie wymaga. będziesz go pozywał o te kilka dodatkowych złotych?

  • 9. Data: 2007-04-30 19:22:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > swojego kierownictwa przekonać iż powinniśmy wpisywać na wezwaniu kwotę

    Nie znajdziesz żadnego orzecznictwa, bo to nie problem prawny, tylko praktyczny.
    Po prostu tak łatwiej. Zwyczajowo podaje się odsetki na dzień sporządzenia
    wezwania i dodaje, że za każdy kolejny dzień rosną o jakąś tam kwotę. Taka forma
    jest wysoce pożądana w stosunku do nieprofesjonalistów.

    W stosunku do innych firm z reguły wystarczy wzmianka, że z parowem
    przewidzianymi odsetkami mają zapłacić.

  • 10. Data: 2007-04-30 19:22:54
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > kwotę. Gdyby tak było, dłużnik skutecznie mógłby uniemożliwić
    > dochodzenie należności, spłacając po 1gr raz w tygodniu.

    I nie zgodzę się również, że "ogonków" nie opłaca się egzekwować.
    Przede wszystkim wyegzekwowanie nawet 10zł na drodze sądowej da w
    efekcie 10zł + wszelkie koszta, więc wierzyciel będzie na plusie.
    Ponadto - co chyba ważniejsze - rozniesie się wśród kontrahentów opinia,
    ze w tej firmie długi są egzekwowane.

    W swoim życiu miałem przyjemność egzekwowania również niewielkich
    kwot (40zł, 90zł) i pomimo że sprawy były standardowo rozpatrywane na
    wokandzie, nigdy nie spotkałem się z odczuciem, iż sędzia podchodziłby
    do sprawy w nieodpowiedni sposób.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz