    From: "Wiktor Górski" <w...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wezwanie do Sądu
    Date: Thu, 17 Jan 2002 21:31:16 +0100

    Użytkownik <b...@p...onet.pl>
    > mieć zaświadczenie od pracodawcy - możesz poinformować gdzie? Ja to zawsze
    > rozumiałem na zasadzie "ryczałtu".

    dekret Rady Ministrów z 1950.10.26 Dz.U.50.49.445 w sprawie należności
    świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym:

    Art. 2. 1. Świadkowi na jego żądanie może być przyznane odszkodowanie za
    zarobek utracony z powodu stawiennictwa na wezwanie sądu.
    2. Wynagrodzenie za utracony zarobek przyznaje się świadkowi w wysokości
    udowodnionej przeciętnego jego dziennego zarobku, jednak nie wyżej niż 30 zł
    dziennie.

    oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 1990.07.04 Dz.U.90.48.284 o
    Wysokości należności świadków i stron w postępowaniu sądowym.

    § 1. (1) 1. Górną granicę należności za utracony dzienny zarobek, o którym
    mowa w art. 2 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o należnościach
    świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym, którą sąd może przyznać,
    ustala się w wysokości 4,6% kwoty bazowej dla osób, o których mowa w art. 5
    pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w
    państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110,
    poz. 1255 i z 2000 r. Nr 19, poz. 239), której wysokość, ustaloną według
    odrębnych zasad, określa ustawa budżetowa, z zastrzeżeniem ust.2.
    2. W przypadku gdy ogłoszenie ustawy budżetowej nastąpi po dniu 1 stycznia
    roku, którego dotyczy ustawa budżetowa, podstawę obliczenia należności za
    okres od 1 stycznia do dnia ogłoszenia ustawy budżetowej stanowi kwota
    bazowa w wysokości obowiązującej w grudniu roku poprzedniego.