  • 1. Data: 2003-03-07 09:34:42
    Temat: Waznosc umowy przedwstepnej, zakup dzialki.
    Od: Kwiat <k...@s...pl>

    Witam !
    Mam pewien problem, we wrzesniu 2002 roku podpisalem umowe
    przedwstepna na zakup 0,5Ha ziemi rolnej, umowa nie zostala
    sporzadzona u notariusza( nie wpadlem na to ze moga byc problemy :-( )
    zostala do niej dolaczona mapka geodezyjna z konkretnym zaznaczeniem
    polozenia dzialki. Oczywiscie umowa i mapka zostala sporzadzona w dwu
    jednakowych egzemplazach. W umowie strony zobowiazaly sie do dokonania
    transakcji w ciagu 4 miesiecy od podpisania umowy przedwstepnej,
    strony oswiadczyly ze jesli nie dojdzie do transakcji z winy jednej ze
    stron, strona ta wyplaci odszkodowanie w wysokosci zaliczki, Jest
    jednak punkt w ktorym stwierdzono iz jesli pojawia sie problemy z
    wydzieleniem dzialki, sprzedajacy odda kupujacemu zaliczke i koszty
    przez niego poniesione. I tu zaczyna sie problem. Okazalo sie ze w
    wydziale geodezjii nikt nie wie jak wyglada dzialka ktorej czescia
    jest "moja" dzialka gdzyz, pewien geodeta dokonal kiedys zlych zapisow
    w mapie - bodajze - zasadniczej. Trzeba bylo dokonac "rozgraniczenia"
    dzialki, mialo to trwac ok 2-3 miesiecy. Postanowilem na ten okres
    wyjechac z polski, wrocilem na poczatku stycznia i okazalo sie podzial
    zakonczy sie dopiero w polowie lutego, czyli juz po terminie w ktorym
    zobowiazalismy sie do ostatecznego podpisania umowy u notariusza.
    Przez ok 2 tygodnie mialemproblem ze skontaktowaniem sie z
    wlascicielem ziemii i w koncu kilkadni temu od tegoz wlasciciela
    dowiedzialem sie iz sprzedaje wlasnie cala dzialke na ktorej jest
    "moje" 0,5 Ha a mi proponuje inna dzialke, ktora mi nie odpowiada. Nie
    wiem na jakim etapie jest transakcja sprzedazy ww. dzialki.
    Mam wiec pytanie:
    Czy moge jakos zablokowac sprzedaz "mojej" dziaki?
    Czy skupic sie na odzyskaniu zaliczki i poszukac czegos innej dzialki?
    Czy wogole mam szanse na zwrot zaliczki?
    Czy ta umowa jest ( byla ) wogole wazna , zaczynam w to watpic.
    Serdecznie pozdrawiam
    Kwiat.

  • 2. Data: 2003-03-07 10:18:08
    Temat: Re: Waznosc umowy przedwstepnej, zakup dzialki.
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > przedwstepna na zakup 0,5Ha ziemi rolnej, umowa nie zostala
    > sporzadzona u notariusza( nie wpadlem na to ze moga byc problemy :-( )
    [..]
> [...]
    [..]
    > Czy ta umowa jest ( byla ) wogole wazna , zaczynam w to watpic.

    Ta konkretna umowa bez notariusza jest niewazna. Jedyne co teraz mozesz,
    to dochodzic zwrotu zaliczki na drodze cywilnej o ile ten czlowiek nie
    odda ci jej dobrowolnie.

  • 3. Data: 2003-03-07 12:31:26
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    > Ta konkretna umowa bez notariusza jest niewazna. Jedyne co teraz mozesz,
    > to dochodzic zwrotu zaliczki na drodze cywilnej o ile ten czlowiek nie
    > odda ci jej dobrowolnie.

    Niestety mylisz sie, umowa ta jest jak najbardziej wazna, polecam lekture 389 i 390
    K.c.
    Co do zwrotu zadatku, mysle, ze moze miec zastosowanie 394 par. 4 K.c., o ile dobrze
    zrozumialem przedstawiony stan faktyczny.

    Pozdr.

  • 4. Data: 2003-03-07 13:05:27
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    KrzysiekPP wrote:
    > Ta konkretna umowa bez notariusza jest niewazna.

    Dlaczego?

    KG

  • 5. Data: 2003-03-07 13:08:58
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Niestety mylisz sie, umowa ta jest jak najbardziej wazna, polecam lekture 389 i 390

    > K.c.

    Kupowalem dzialke w 1999 roku. Troche wtedy na ten temat czytalem. Byc
    moze pokrecilem troche ...

  • 6. Data: 2003-03-07 13:41:40
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    Juz pisalem, ze pokrecilem. Chodzilo mi o umowe koncowa.

  • 7. Data: 2003-03-07 23:42:04
    Od: Kwiat <k...@s...pl>

    On 7 Mar 2003 12:31:26 GMT, "S.Koper"
    <s...@p...onet.pl> wrote:

    "> Ta konkretna umowa bez notariusza jest niewazna. Jedyne co teraz mozesz,
    "> to dochodzic zwrotu zaliczki na drodze cywilnej o ile ten czlowiek nie
    "> odda ci jej dobrowolnie.
    "
    "
[...]

    Wielkie dzieki, po pierwszym poscie myslalem ze dostane zawalu... :-))
    ale dalej nie wiem czy wjakis sposob moge wymoc na sprzedajacym
    wstrzymanie sprzedazy dzialki np. poprzez skierowanie sprawy do
    sadu?
    Pozdrawiam Kwiat.

  • 8. Data: 2003-03-08 10:29:04
    Od: "Jaroslaw Matejczuk" <j...@j...net>

> [...]
    > ale dalej nie wiem czy wjakis sposob moge wymoc na sprzedajacym
    > wstrzymanie sprzedazy dzialki np. poprzez skierowanie sprawy do

    Kochani ludzie,
    w sprawach faktycznych nalezy poza niniejsza grupa, korzystac z zywych
    przedstawicieli zawodów prawniczych.
    Bez wgladu w dokumenty nic nie da sie szczególowo poradzic.

    Dla jasnosci, nie jest to autoreklama,
    bo mam inny zawód.
    pzdr,
    JarekM

  • 9. Data: 2003-03-09 00:11:19
    Od: Kwiat <k...@s...pl>

    On Sat, 8 Mar 2003 11:29:04 +0100 , "Jaroslaw Matejczuk"
    <j...@j...net> wrote:

[...]
    Sorry ale zawsze myslalem ze grupy dyskusyjne sluza do wymiany
    informacji itd. Nie widze nic zlego w zasiegnieciu informacji na
    dreczace mnie pytanie, gdybym chcial udac sie do prawnika dawno bym to
    zrobil ale super ze sa ludzie na grupie ktorzy udzielili mi informacji
    o jakiej myslalem. Wiem ze jezeli nie poradze sobie sam z ta sprawa
    bede potrzebowal pomocy fachowca...... Nie chodzilo mi szczegolowa
    porade.
    Pozdrawiam
    Kwiat

  • 10. Data: 2003-03-09 14:15:18
    Od: "Marcin Surowiec" <s...@f...id.pl>

    Uzytkownik "Kwiat" <k...@s...pl> napisal w wiadomosci

    > Czy moge jakos zablokowac sprzedaz "mojej" dziaki?

    imho nie mozesz - brak podstawy prawnej

    > Czy skupic sie na odzyskaniu zaliczki i poszukac czegos innej dzialki?

    to chyba jedyne wyjscie

    > Czy wogole mam szanse na zwrot zaliczki?

    to zalezy od kilku rzeczy

    > Czy ta umowa jest ( byla ) wogole wazna , zaczynam w to watpic.

    umowa byla wazna, ale nie mozesz domaac sie zawarcia umowy przyrzeczonej,
    tylko - ewentualnie - odszkodowania, jesli powstala szkoda po Twojej stronie
    z winy sprzedawcy

    > Serdecznie pozdrawiam

    wzajemnie