  • 1. Data: 2009-09-12 13:08:42
    Temat: Uznanie ojcowstwa po kilku latach
    Od: "maxi" <m...@g...pl>

    Witam,
    mam pytanie - czy można wnieść do sądu pozew o ojcostwo po kilku latach od
    urodzenia dziecka ?

    Dziecko przez ojca biologicznego nie zostało uznane, w akcie urodzenia
    jest "ojciec nieznany"

    Czy - jesli jest to mozliwe - wiąże się z koniecznością zmiany nawiska
    dziecku ? Dziecko jest w wieku szkolnym, nosi nazwisko matki - czy może
    pozostać przy obecnym, a w akcie będzie wpisany "prawdziwy" ojciec z
    imieniem i nazwiskiem ?
    Matka i ojciec dziecka nigdy nie mieszkali razem ani nie byli małżeństwem.
    proszę o wypowiedzi.
    pozdr

  • 2. Data: 2009-09-12 13:15:14
    Temat: Re: Uznanie ojcowstwa po kilku latach
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Sat, 12 Sep 2009 13:08:42 +0000, maxi napisał(a):

    > Witam,
    > mam pytanie - czy można wnieść do sądu pozew o ojcostwo po kilku latach
    > od urodzenia dziecka ?

    O ile wiem to tak.

    > Dziecko przez ojca biologicznego nie zostało uznane, w akcie urodzenia
    > jest "ojciec nieznany"

    Badania DNA mu zrobią i się wyda.

    http://pclinuxos.org.pl/

  • 3. Data: 2009-09-12 13:26:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    maxi wrote:
    > Witam,
    > mam pytanie - czy można wnieść do sądu pozew o ojcostwo po kilku latach od
    > urodzenia dziecka ?

    tak, poprzez oswiadczenie zlozone w USC i potwierdzenie go przez matkę.

    > Dziecko przez ojca biologicznego nie zostało uznane, w akcie urodzenia
    > jest "ojciec nieznany"

    to zaraz, to jestes ojcem biologicznym czy nie?

    Może masz na myśli przysposobienie, a nie uznanie.

> [...]
    > dziecku ? Dziecko jest w wieku szkolnym, nosi nazwisko matki - czy może
    > pozostać przy obecnym, a w akcie będzie wpisany "prawdziwy" ojciec z

    W momencie złożenia oświadczenia można wybrać nazwisko, matki, ojca lub
    dwuczlonowe.

    > Matka i ojciec dziecka nigdy nie mieszkali razem ani nie byli małżeństwem.
    > proszę o wypowiedzi.

    wszystkiego ze szczegółami dowiesz się w USC.
    Przy okazji zapytaj jeszcze o różncię pmiędzy uznaniem a przysposobieniem.

  • 4. Data: 2009-09-12 13:55:55
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    witek pisze:

    > tak, poprzez oswiadczenie zlozone w USC i potwierdzenie go przez matkę.

    Pozew do sądu przez oświadczenie w USC ???
    Może zastanów się raz jeszcze nad tym, co napisałeś?

  • 5. Data: 2009-09-12 14:10:38
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "maxi" <m...@g...pl> writes:

    > mam pytanie - czy można wnieść do sądu pozew o ojcostwo po kilku latach od
    > urodzenia dziecka ?

    Zdecyduj sie najpierw, czy pytasz o uznanie dziecka przez ojca, czy o
    sądowne ustalenie ojcostwa.

    Jedno i drugie jest możliwe.

    A gdy rodzice noszą różne nazwiska, to oczywiście dziecko może nosić
    nazwisko matki.

    MJ

  • 6. Data: 2009-09-12 14:41:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Roman Rumpel wrote:

    > Pozew do sądu przez oświadczenie w USC ???
    > Może zastanów się raz jeszcze nad tym, co napisałeś?

    a nie pozajączkowałeś z przysposobieniem?

    Art. 73.
    § 1. Uznanie ojcostwa następuje, gdy mężczyzna, od którego dziecko pochodzi,
    oświadczy przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, że jest ojcem
    dziecka, a matka dziecka potwierdzi jednocześnie albo w ciągu trzech
    miesięcy od dnia oświadczenia mężczyzny, że ojcem dziecka jest ten
    mężczyzna.

    Może zastanów się raz jeszcze nad tym, co napisałeś?

  • 7. Data: 2009-09-12 15:41:12
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 12 Wrz, 16:41, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > mężczyzna.
    >
    > Może zastanów się raz jeszcze nad tym, co napisałeś?

    Jak sie wnosi do sadu poze o ustalenie ojcostwa to domniemany ojciec
    sam sie chyba w USC nie przyzna.

  • 8. Data: 2009-09-12 16:05:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SzalonyKapelusznik wrote:

    > Jak sie wnosi do sadu poze o ustalenie ojcostwa to domniemany ojciec
    > sam sie chyba w USC nie przyzna.

    aaa,
    to ustalmy kto wnosi i kto pyta, bo ja zalozylem, ze ojciec.

  • 9. Data: 2009-09-12 18:15:45
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    witek pisze:

    > aaa,
    > to ustalmy kto wnosi i kto pyta, bo ja zalozylem, ze ojciec.

    Nie wiem skąd to założenie i czemu wciąż piszesz o przysposobieniu.
    Wątkotwórca zadał pytanie jak się wnosi pozew do sądu.

  • 10. Data: 2009-09-12 20:42:31
    Od: " maxi" <m...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > to zaraz, to jestes ojcem biologicznym czy nie?
    >
    > Może masz na myśli przysposobienie, a nie uznanie.
    Jest ojcem biologicznym, ale dziecka przed laty nie chciał uznać. Teraz
    siedzi w ZK, to mu się przypomniało...

    :(