  • 1. Data: 2002-02-28 13:55:20
    Temat: Uniewaznienie spolki
    Od: "Ewa_W" <e...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie: gdzie dokladnie kierowac pismo w sprawie uniewaznienia spolek.
    Jedna to sp. z o.o. - czyli wiem, ze do Sadu Rejestrowego - o wszczecie
    postepowania naprawczego - ale gdzie jest ten sad (wlasciwy dla Krakowa)?
    A druga to sp. jaw. - do urzedu miasta czy gdzie?
    Są to spolki dwuosobowe.

    Chodzi o to, ze maz bez mojej zgody zaklada spolki ....
    Nie mam dokladnych nazw, wpisów itd.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2002-02-28 14:15:06
    Temat: Re: Uniewaznienie spolki
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Ewa_W <e...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a5lcsi$i9n$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > A druga to sp. jaw. - do urzedu miasta czy gdzie?
    > Są to spolki dwuosobowe.
    >
    > Chodzi o to, ze maz bez mojej zgody zaklada spolki ....

    Od kiedy to trzeba sie pytac wspolmalzonkow o zgode na zalozenie spolki?
    A jezeli Ty jestes wspolnikiem w takiej spolce to IMHO ktos popelnil
    przestepstwo (notariusz itp.).

    Karol

  • 3. Data: 2002-02-28 16:42:32
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 28 Feb 2002, Ewa_W wrote:

    > Witam,
    >
    > Mam pytanie: gdzie dokladnie kierowac pismo w sprawie uniewaznienia spolek.

    Nawiązując do twojego postu sprzed kilku dni - jeśli mąż wstąpił do spółki
    bez twojej zgody, a wspólnicy nie zażądali od Ciebie potwierdzenia tej
    czynności, to umowa spółki jest bezwzględnie nieważna i nie trzeba nigdzie
    kierować żadnych pism. Natomiast niezbędne może się okazać wykreślenie
    nieważnie założonej spółki z rejestru, ale postanowienie sądu w tym
    względzie ma charakter deklaratywny, a spółka nie istniała i nie istnieje,
    co w szczególności dotyka nieważnością dokonanych przez nią czynności
    prawnych.

    > Jedna to sp. z o.o. - czyli wiem, ze do Sadu Rejestrowego - o wszczecie
    > postepowania naprawczego - ale gdzie jest ten sad (wlasciwy dla Krakowa)?

    Pewnie krakowski Sąd Okręgowy.

    > A druga to sp. jaw. - do urzedu miasta czy gdzie?

    Tak, bo urząd miasta prowadzi rejestr przedsiębiorców, czyli ewidencję
    podmiotów gospodarczych bez osobowości prawnej (w tym spółek jawnych).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 4. Data: 2002-02-28 16:52:42
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 28 Feb 2002, Karol wrote:

    > Od kiedy to trzeba sie pytac wspolmalzonkow o zgode na zalozenie spolki?

    Hmm, chyba od wprowadzenia KRO w 1964 :)

    Samo założenie spółki nie wymaga zgody, natomiast wniesienie udziału już
    tak, bo jest to czynność przekraczająca zwykły zarząd (IMO). Ponieważ
    wysokość udziałów określa umowa spółki, zazwyczaj na jedno wychodzi.
    Jedynym wyjątkiem jest sytuacja w której wnosi się majątek odrębny, ale
    Ewa chyba nie to miała na myśli.

  • 5. Data: 2002-02-28 17:08:27
    Od: "Ewa_W" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...
> [...]
    > względzie ma charakter deklaratywny, a spółka nie istniała i nie istnieje,
    > co w szczególności dotyka nieważnością dokonanych przez nią czynności

    Dzieki za odpowiedz. Bardzo mi pomogla.
    Moze pchne troch sprawy do przodu.

    Pozdrawiam
    Ewa