  • 1. Data: 2002-02-28 13:57:09
    Temat: obietnica malzenstwa
    Od: "AndyF24" <a...@p...onet.pl>

    Czy ktos w swietle prawa kanonicznego czy tez innego moglby wyjasnic mi
    sprawe obietnicy malzenstwa? Zareczylem sie rok temu wszystko bylo na dobrej
    drodze do malzenstwa. Jednak wydazenia ubieglego miesiaca sklonily mnie do
    zerwania tego zwiazku. Zostawilem dziewczynie pierscionek zareczynowy na
    pamiatke wspolne spedzonych lat. Czy jesli bede chcial sie ozenic z inna
    moze moja byla nazeczona wskazac jako przeszkode obietnice malzenstwa?
    Probowac udowadniac ze jej obiecalem malzenstwo przed jej rodzicami oraz
    dalem pierscionek jako dowod zamiaru malzenstwa? Taka perspektywa posadzenia
    o bigamie na pewno nie wplynelaby korzystnie na stosunek "nowej" narzeczonej
    do naszego malzenstwa oraz na moj wizerunek. Jak widzicie takie zagadnienie?
    Czy podejmowac jakies dzialania aby zapobiec takiemu scenariuszowi?

    pozdrawiam
    AndyF24
    GG: 11555

  • 2. Data: 2002-02-28 14:02:16
    Temat: Re: obietnica malzenstwa
    Od: "Adam Szlachta" <s...@p...onet.pl>

    "AndyF24" <a...@p...onet.pl> wrote in message ...
    [...]
    > do naszego malzenstwa oraz na moj wizerunek. Jak widzicie takie
    zagadnienie?
    > Czy podejmowac jakies dzialania aby zapobiec takiemu scenariuszowi?

    ROTFL :))))
    Czegos takiego jeszcze nie widzialem
    Stary wyluzuj.
    Nikt Cie o nic nie posadzi. Przeciez narzeczenstwo
    do niczego nie zobowiazuje...
    Po to zostalo wymyslone, zeby moc sie rozmyslic
    wlasnie przed slubem. Wytlumacz wszystko nowej
    narzeczonej. Jezeli 'stara' bedzie robila problemy
    to zrob z niej wariatke przed przyszlymi tesciami.
    Zreszta i tak sama sie nia stanie gdy posunie
    sie do wymienionych przez Ciebie srodkow :)
    Z pierscionkiem itp. tez sobie daj spokoj.
    Przeciez to nie obraczka.

    Adam

  • 3. Data: 2002-02-28 16:48:13
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 28 Feb 2002, AndyF24 wrote:

    > Czy ktos w swietle prawa kanonicznego czy tez innego moglby wyjasnic mi
    > sprawe obietnicy malzenstwa? Zareczylem sie rok temu wszystko bylo na dobrej

    Przyrzeczenie małżeństwa (jedno- lub dwustronne) nie jest prawnie wiążące
    w tym sensie że nie skutkuje roszczeniem o zawarcie małżeństwa, a tylko o
    odszkodowanie w granicach ujemnego interesu podmiotu podszkodowanego. Jest
    to konstrukcja podobna do umowy przedwstępnej o tzw. słabszym skutku.
    Jako takie, przyrzeczenie nie jest przeszkodą małżeńską i nie może być
    powodem bigamii.

    Konferencja Episkopatu może uregulować te kwestie w sposób szczegółowy,
    mając na uwadze zwyczaje lokalne - kan. 1062, popytaj więc w swojej kurii.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-03-01 07:20:15
    Od: "AndyF24" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Przyrzeczenie małżeństwa (jedno- lub dwustronne) nie jest prawnie wiążące
    [...]
    >Jako takie, przyrzeczenie nie jest przeszkodą małżeńską i nie może być
    > powodem bigamii.

    Dziekuje bardzo za wyczerpujaca informacje. Takiej informacji wlasnie
    oczekiwalem. Dziekuje.

    pozdrawiam
    AndyF24
    GG: 11555