    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 4 Oct 2012 12:35:48 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Umowa Cyrograf Szkolenie Kara
    From: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Thursday, 4 October 2012 18:01:17 UTC+2, Piotrek wrote:
    > Podczepię się pod temat, bo sytuacja jest prawie taka sama jak moja.
    > Od września pracuję na podstawie umowy o pracę na okres próbny
    > (obowiązuje do końca listopada). Już wiem, że następna umowa, jeśli
    > zdecyduję się ją podpisać, będzie zawierała klauzulę, zgodnie z którą
    > w razie
    > odejścia z pracy przed pewnym ustalonym terminem będę obciążony
    > karą w pewnej wysokości (konkretów jeszcze nie znam). O co tutaj
    > chodzi?
    > Czy to jakaś nowa moda? Słyszałem o różnych umowach lojalnościowych
> [...]

    Zgodnie z Art. 29 kodeksu pracy umowa o pracę nie może nic takiego zawierać. Artykuł
    ten określa dokładnie co w umowie może się znaleźć. Nawet jak już zawiera - to te
    punkty są nieważne - w sądzie pracy wygrasz bez problemu.

    Takie coś powinno być w dodatkowej umowie (czyli cyrografie). O tym jak powinien
    wyglądać pisałem w innym poście w tym wątku. Zasada jest też że cyrograf jest coś za
    coś - czyli powinno być w nim zawarte dokładnie jaką inwestycję pracodawcy w
    pracownika zabezpiecza.