eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoTowar wysłany za granicę i jego zwrot › Re: Towar wysłany za granicę i jego zwrot
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
    blin3!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrad
    a.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Towar wysłany za granicę i jego zwrot
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    References: <5...@g...com>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Fri, 24 Nov 2017 23:38:51 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:38.0) Gecko/20100101 Thunderbird/38.5.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <5...@g...com>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 64
    Message-ID: <5a189f7e$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.4.69.108
    X-Trace: 1511563134 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 639 83.4.69.108:39114
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:766534
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 24-11-17 o 22:24, asuszek pisze:
    > Witam
    >
    > Klient zamówił filtry co centrali wentylacyjnej (jesteśmy
    > producentem), jako osoba fizyczna. Zgodziliśmy się wysłać towar za
    > granicę do Szkocji, w momencie wysyłki zrobiliśmy dokumentację
    > zdjęciową wysyłanego towaru. Klient przed ostatecznym zamówieniem
    > otrzymał 3 propozycje wysyłki towaru - wybrał najtańszą
    > nieubezpieczoną. Przesyłka do niego dotarła, nie wiem czy ważne ale
    > po dwóch dniach od odebrania przesyłki przesłał nam dokumentację
    > zdjęciową, że filtry są uszkodzone (wygląda to tak jakby włóknina
    > była pocięta nożem), ponad to wysłane filtry wg tego Pana nie
    > zgadzają się z wymiarami zamówionymi (różnica 1 mm i 3 mm na
    > wymiarach), tutaj przyznajemy się że do takiej sytuacji mogło dojść,
    > jednak mamy na stanie oryginalny filtr kupiony od producenta i
    > właśnie wymiary się różnią (nie są identyczne jak podany wymiar -
    > odchyłka w mm). Juz zwróciliśmy się do producenta czy w tym zakresie
    > istnieje norma dopuszczajaca odchyłki. Jednak klient żąda
    > podstawienia kuriera do Szkocji, żeby odebrał te filtry i zwrotu
    > pierwotnej wpłaty za towar i przesyłkę. Czy mamy obowiązek tego
    > kuriera "podstawić" na swój koszt? Ponad to jeżeli tylko byłby to
    > produkt zwrócony bez tych pocięć to on nadawałby się do dalszej
    > odsprzedaży (gdyż sprzedajemy od 3 lat tak wykonywane filtry i nie
    > było do tej pory reklamacji/odstąpienia od umowy w tej kwestii) a tak
    > dostaniemy produkt uszkodzony. Klient jest bardzo problematyczny
    > zaczynając od wyzywania od idiotów poprzez straszeniem sądem.
    > Prosiłabym o pomoc w tym zakresie. Z góry dziękuję za pomoc
    >
    Podanie samych odchyłek nic nie mówi. Są odpowiednie klasy dokładności.
    To one określają, jaka odchyłka jest dopuszczalna. Milimetr błędu na
    śrubie o średnicy 10 mm, to poważna sprawa, ale na moście długim na 100
    metrów, to pierdoła. Jeśli w specyfikacji nie podano odchyłek, to
    stosuje się najniższą klasę dokładności. Tu znajdziesz wartości
    https://www.partner-ship.pl/skyw5_tablica_tolerancji
    _wymiarow_otworow_wg_iso.htm

    Po za tym, skoro to kraj anglosaski, to zastanowił bym się, jak on
    zaokrągla wymiary calowe, bo tu może być problem. No i klasa dokładności
    jego urządzeń pomiarowych. Ostatecznym pozostaje, czy owy filtr da się
    włożyć do urządzenia (oczywiście niepocięty). Dopuszczalna odchyłka na
    pewno istnieje, tylko pytanie, czy producent Wam ją poda, jeśli z nim
    konkurujecie. Odchyłka powinna być jenak w dokumentacji. Jeśli nie ma,
    to zmierzył bym jakąś tam pulę dostępnych oryginałów i policzył
    statystycznie spodziewaną odchyłkę - zakładam, że rozkład Gaus'a jest
    Wam znanym pojęciem. Tyle o strony inżynierskiej.

    Od strony prawnej, to akurat odchyłka od wymiarów w opisanej sytuacji
    wydaje się bez znaczenia skoro filtry są pocięte. Czy byłyby krótsze,
    czy dłuższe, to jak rozumiem pocięte i tak się nie nadadzą. Pozostaje
    kwestia odpowiedzialności za uszkodzenie w transporcie.

    Zgodnie z Polskim prawem z chwilą wydania przewoźnikowi przestajecie za
    to odpowiadać. Na Waszym miejscu złożyłbym reklamacje u przewoźnika i
    odpis wysłał Szkotom -niech panowie ze Szkocji się dogadują z
    przewoźnikiem, kto i kiedy uszkodził filtry.

    Dla Ciebie kluczowym pozostaje art. 544 par. 1 kc oraz art. 4.1.a
    ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) Nr 593/2008 z dnia
    17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych
    (Rzym I) - oczywiście milcząco zakładając, ze nie dokonaliście wyboru
    prawa Wielkiej Brytanii, bo o tym nie piszesz. W Twoim wypadku
    zastosowanie ma prawo Polskie, a to jednoznacznie z chwilą wydania
    przewoźnikowi zwalnia Cię z odpowiedzialności.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1