  • 1. Data: 2008-03-03 15:46:08
    Temat: Testament, a zachowek.
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    Czy zapisujac w testamencie rzecz o malej wartosci jednemu z dzieci
    pozbawiam go prawa do zachowku? Czy dziecko moze tak napisany testament
    podwazyc? Czy pomimo nie pominiecia dziecka w testamencie i zapisania mu w
    nim niewspolmiernie malej czesci majatku ,a drugiemy dziecku reszty majatku
    naruszam jakis przepis o zachowku?

    Z gory dziekuje za pomoc

  • 2. Data: 2008-03-03 15:52:40
    Temat: Re: Testament, a zachowek.
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    stanseba wrote:
> [...]
    > nim niewspolmiernie malej czesci majatku ,a drugiemy dziecku reszty majatku

    Nie.
    Wysokość zachowku zostanie pomniejszona o to co już dostał w testamencie.
    O różnicę nadal będzie miał prawo się upomnieć.

  • 3. Data: 2008-03-03 16:04:11
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    Czyli przy dwojce dzieci jak rodzic zapisuje jednemu 85% majatku, a drugiemu
    15%, to ten co dostal 15 % moze zgodnie z jakims prawem upomniec sie o
    brakujace 35%? Jest jakas podstawa prawna?

  • 4. Data: 2008-03-03 16:56:47
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    stanseba wrote:

    > Czyli przy dwojce dzieci jak rodzic zapisuje jednemu 85% majatku, a
    > drugiemu 15%, to ten co dostal 15 % moze zgodnie z jakims prawem upomniec
    > sie o brakujace 35%?

    1. o wartość 35%.

    > Jest jakas podstawa prawna?

    2. Kodeks Cywilny.

    3. Odpisuj *pod* cytatem.

    p. m.

  • 5. Data: 2008-03-03 16:57:58
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    mvoicem wrote:

    > 1. o wartość 35%.

    Tzn źle (chyba) napisałem. O 1/2 z 35%.

    p. m.

  • 6. Data: 2008-03-03 17:15:06
    Od: "stanseba" <s...@p...onet.pl>

    > Tzn źle (chyba) napisałem. O 1/2 z 35%.
    >
    > p. m.

    czyli zapisanie mniejszego procentowego udzialu w majatku po zmarlym rodzicu
    nie pozbawia go ustawowego zachowka ?

  • 7. Data: 2008-03-03 17:40:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    stanseba wrote:
    > U?ytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > czyli zapisanie mniejszego procentowego udzialu w majatku po zmarlym rodzicu
    > nie pozbawia go ustawowego zachowka ?

    nie.

  • 8. Data: 2008-03-03 19:35:11
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Mar 3, 5:57 pm, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > Tzn źle (chyba) napisałem. O 1/2 z 35%.

    Nawet założywszy, że nie ma innych uprawnionych do zachowka i że
    dziecko jest pełnoletnie, wychodzi 10% a nie 1/2 z 35.

  • 9. Data: 2008-03-03 21:15:58
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Paweł Marcisz wrote:

    > Nawet założywszy, że nie ma innych uprawnionych do zachowka i że
    > dziecko jest pełnoletnie, wychodzi 10% a nie 1/2 z 35.

    O, a jak ci to wyszło?

    p. m.

  • 10. Data: 2008-03-04 08:19:11
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Mar 3, 10:15 pm, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > O, a jak ci to wyszło?

    Z ustawy: 50%. Połowa z ustawy: 25% Otrzymano w testamencie: 15%.
    25-15=10, stąd brakuje 10%.