  • 1. Data: 2003-06-27 15:33:09
    Temat: Terytorializm prawa
    Od: "Łukasz Kuncewicz" <l...@u...wysylkowa.pl>

    Witam!

    Mam pytanie zwiazane prawem, sytuacja jest hipotetyczna.
    Powiedzmy ze pojade do Holandii i tam zapale trawke (zakladam ze w Holandii
    palic mozna, a w Polsce nie mozna). Bede mial podpisany notarialnie akt ze
    palilem, nagrana kasete video - slowem bardzo dobre argumenty, fakt zostal
    udokumentowany.
    Przyjezdzam do Polski i sie tym chwale (moge nawet isc do prokuratury).
    Czy w Polsce moze mi cos grozic?
    Jesli tak, na jakiej podstawie? Jesli nie, to tez na jakiej?

    --
    Pozdrawiam,
    Lukasz Kuncewicz

  • 2. Data: 2003-06-27 16:00:37
    Temat: Re: Terytorializm prawa
    Od: "Jacek" <l...@p...onet.pl>

    Problem czysto akademicki, ale ......
    Karalne jest posiadanie narkotyków i zażywanie oraz obsługa urządzeń mech. i
    pojazdów pod wpływem narkotyków. Do tego KK odnosi się do osób
    przebywających na terenie RP. vide casus "Langenort"
    "Tak się mię wydaję" :)
    Pozdroofka
    Jacek

  • 3. Data: 2003-06-27 16:48:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą jest uznanie
    takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę obowiązującą w miejscu
    jego popełnienia. (Art. 111§1 kodeksu karnego)

  • 4. Data: 2003-06-27 17:47:18
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Łukasz Kuncewicz" <l...@u...wysylkowa.pl>
    niebacznie popelnil news:bdho4r$sq6$1@atlantis.news.tpi.pl:

    > Mam pytanie zwiazane prawem, sytuacja jest hipotetyczna.
    > Powiedzmy ze pojade do Holandii i tam zapale trawke
    Powiedzmy, że jako pełnoletni pójdę do baru za rogiem
    i wypiję 1 (jedno) piwo czy gdy pojawię się A.Saudyjskiej
    coś mi za to grozi?

    Ale skoro już o TĄ sprawę pytasz...
    Kiedyś słyszałem, że w Bawarii usiłowano karać kobiety wracające z
    Holandii z kilkudniowego pobytu. Była nawet sprawa lekarki, która
    pomimo wezwania przez ichniejszą prokuraturę odmówiła badania
    ginekologicznego podejrzanej.

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2003-06-27 20:54:43
    Od: "mSet" <m...@w...pl>

    E tam, to był łatwy kazus. Chcesz trudniejszy. Oto on.
    Jedna osoba nie posiadająca obywatelstwa żadnego kraju zabija drugą
    osobę nie posiadającą żadnego obywatelstwa. Akcja dzieje się na
    terytorium Antarktydy. Według jakiego prawa będzie odpowiadać zabójca?
    Pytanie jest podchwytliwe, a odpowiedź prosta, kto wie jaka? :-)

    --
    mSet

  • 6. Data: 2003-06-28 05:23:13
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bdhttc$gqi$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Warunkiem odpowiedzialności za czyn popełniony za granicą jest uznanie
    > takiego czynu za przestępstwo również przez ustawę obowiązującą w miejscu
    > jego popełnienia. (Art. 111§1 kodeksu karnego)

    A co w sytuacji (a Holandia jest tu sztandarowym przykładem) gdy czyn
    popełniony w miejscu popełnienia jest uznawany za przestępstwo ale nie
    jest tam ścigany?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2003-06-28 08:46:01
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    Użytkownik "mSet" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > osobę nie posiadającą żadnego obywatelstwa. Akcja dzieje się na
    > terytorium Antarktydy. Według jakiego prawa będzie odpowiadać zabójca?

    1. Wg prawa kraju do którego należy sektor Antarktydy na którym dokonano
    zabójstwa?
    2. Wg konwencji genewskiej?

    Pzdr

    A.

  • 8. Data: 2003-06-28 12:41:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem w takim wypadku podlegało by ściganiu w Polsce. Ale bym miał
    pewność, to musiałbym dokładnie przestudiować to, w jaki sposób w Holandii
    coś jest przestępstwem, ale nie podlega ściganiu. Czyli co? Jest w
    ichniejszym kodeksie karnym (czy co oni tam mają), jest określone jako
    przestępstwo i wydali drugą ustawę, że to nie prawda? Czy jakoś inaczej to
    rozwiązano. Na przykład w ukręcono sprawie łeb, jak u nas pornografii. Też
    jest przestępstwem, też jest w kodeksie, a udowodnić komukolwiek nie sposób
    w praktyce. Jeśli wiesz coś więcej, jak oni to zrobili to napisz. Ciekawi
    mnie to, bo o tym nie słyszałem. Dotąd wydawało mi się, że oni tego nie
    uważają po prostu za czyn zabroniony i kwita.

  • 9. Data: 2003-06-28 23:32:57
    Od: "mSet" <m...@w...pl>

    "mSet" napisał(a) tekścik:

> [...]
    > terytorium Antarktydy. Według jakiego prawa będzie odpowiadać zabójca?
    > Pytanie jest podchwytliwe, a odpowiedź prosta, kto wie jaka? :-)

    Odp. Kto go złapie ten go sądzi :-) tzn. sądzony jest przez prawo
    państwa które takiego gościa pierwsze doprowadziło przed swoje oblicze
    sądu :-) Proste :-)

    --
    mSet

  • 10. Data: 2003-06-29 02:19:08
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bdkc7a$jkn$5@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > mnie to, bo o tym nie słyszałem. Dotąd wydawało mi się, że oni tego nie
    > uważają po prostu za czyn zabroniony i kwita.

    Nie wiem czy tak jest nadal, ale jeszcze 2-3 lata temu tak wyglądała
    sprawa eutanazji. W prawie stało że jest przestępstwem, ale jeśli ktoś
    popełnial ją w ściśle określony sposób to unikał odpowiedzialności karnej.

    To jest omówienie z AD 1994:
    (za http://www.internationaltaskforce.org/fctholl.htm)
    Dutch Penal Code Articles 293 and 294 make both euthanasia and assisted
    suicide illegal, even today. However, as the result of various court
    cases, doctors who directly kill patients or help patients kill themselves
    will not be prosecuted as long as they follow certain guidelines.

    Czyli nie to że odstąpią od wymierzenia kary, ale nawet nie postawią w
    stan oskarżenia.

    Zdaje się, że w 2002 była zmiana formalnie legalizująca eutanazję tj
    wprowadząjąca poprawki do powyższych, ale takich kwiatków ZCW było w
    holenderskim prawie więcej więc pewnie są i nadal.

    --
    Marcin