    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Terytorializm prawa
    Date: Sun, 29 Jun 2003 10:19:08 +0800

    In article <bdkc7a$jkn$5@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Moim zdaniem w takim wypadku podlegało by ściganiu w Polsce. Ale bym miał
    > pewność, to musiałbym dokładnie przestudiować to, w jaki sposób w Holandii
    > coś jest przestępstwem, ale nie podlega ściganiu. Czyli co? Jest w
    > ichniejszym kodeksie karnym (czy co oni tam mają), jest określone jako
    > przestępstwo i wydali drugą ustawę, że to nie prawda? Czy jakoś inaczej to
    > rozwiązano. Na przykład w ukręcono sprawie łeb, jak u nas pornografii. Też
    > jest przestępstwem, też jest w kodeksie, a udowodnić komukolwiek nie sposób
> [...]

    Nie wiem czy tak jest nadal, ale jeszcze 2-3 lata temu tak wyglądała
    sprawa eutanazji. W prawie stało że jest przestępstwem, ale jeśli ktoś
    popełnial ją w ściśle określony sposób to unikał odpowiedzialności karnej.

    To jest omówienie z AD 1994:
    (za http://www.internationaltaskforce.org/fctholl.htm)
    Dutch Penal Code Articles 293 and 294 make both euthanasia and assisted
    suicide illegal, even today. However, as the result of various court
    cases, doctors who directly kill patients or help patients kill themselves
    will not be prosecuted as long as they follow certain guidelines.

    Czyli nie to że odstąpią od wymierzenia kary, ale nawet nie postawią w
    stan oskarżenia.

    Zdaje się, że w 2002 była zmiana formalnie legalizująca eutanazję tj
    wprowadząjąca poprawki do powyższych, ale takich kwiatków ZCW było w
    holenderskim prawie więcej więc pewnie są i nadal.

    --
    Marcin