  • 21. Data: 2003-03-05 21:49:42
    Temat: Re: TP S.A. - przekazuje baze zastrzezonych numerow telefonow
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Zgadza się do niczego nie jest potrzebny :->, choćby do tego aby
    | poinformować abonenta o windykacji jego należności.

    O windykacji można i przede wszystkim należy powiadomić pismem. Jak do mnie
    zadzwoni jakiś facet i powie, że chce ode mnie jakieś pieniądze, to w
    zależności od humoru, albo go spławię, albo zwymyślam. Tak, czy tak żadnego
    skutku prawnego to nie spowoduje (Chyba, że mnie pozwie o naruszenie dóbr
    osobistych ;-) ). Pomijając fakt, że przez telefon raczej upoważnienia do
    windykacji mi nie okaże, więc w ogóle nie mam obowiązku z nim na ten temat
    rozmawiać.

    | Ponownie art. 23 par. 1.5 i par. 4.2.
    | Art. 23.1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
    | 5) jest niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych
    | celów administratorów danych, o których mowa w art. 3 ust. 2, lub osób
    | trzecich, którym są przekazywane te dane - a przetwarzanie danych nie
    | narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
    | par 9. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5,
    | uważa się w szczególności:
    | 2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności
> [...]

    Nie bardzo rozumiem w którym momencie obala. Udowodnij, że przekazanie
    numeru jest niezbędne do windykacji, to mnie przekonasz.
    Po pierwsze: przekazanie numeru telefonu nie może mieć na celu dochodzenia
    roszczeń, bo nie ma to żadnego związku i w żadnym wypadku nie jest konieczne
    do windykacji jak wykazałem wyżej.
    Po drugie: z powołanego przez Ciebie artykułu wynika, że przetwarzanie takie
    jest dozwolone, gdy "nie narusza praw i wolności osoby". No, a przecież jak
    wykazałem w poprzednim poście z Regulaminu TP SA wynika, że zastrzegając
    numer telefonu nabywam prawo do nieprzekazywania go innym podmiotom. W tej
    części prawo abonenta naruszono.

    | Art. 51. 1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do
    | ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich
    | osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
    | albo pozbawienia wolności do lat 2.
    |
    | 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze
    | ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    |
    | Jak i wynikające z niej wnioski.

    Nie potrafię zrozumieć, co miałeś na myśli. Może rozwiń swą myśl, bo dopisek
    "Jak i wynikające z niej wnioski" powalił mnie. Domyślam się, że coś tam
    pewnie jeszcze wcześniej było, tylko nie "poszło" na grupę.

    | Regulamin świadczenia usług jest aneksem do umowy o świadczeniu usług
    | telekomunikacyjnych.
    | Jego ranga jest więc najniższa, ze wszystkich tu powoływanych Ustaw,
    | w szczególności nie ma on zastosowania w świetle KC i dochodzenia
    | wierzytelności.

    Nie wiem czy wiesz, ale w prawie cywilnym stosuje się przede wszystkim
    umowy, a dopiero po tem ustawy. Zresztą obowiązywanie takiej umowy
    przewiduje art. 50 Prawa Telekomunikacyjnego, co podnoszę tylko dla samej
    zasady, bo wydaje mi się oczywiste, że Regulamin jako integralna część umowy
    pomiędzy TP SA a abonentem wiąże obydwie strony. Tak więc Twój wniosek jest
    w mojej opinii nieuzasadniony.
    Ranga tego dokumentu miałaby kardynalne znaczenie, gdyby w ustawie było
    zamieszczone przyzwolenie dla operatora do ujawnienia danych dotyczących
    numeru abonenta firmie windykacyjne. Wówczas faktycznie Regulamin jako akt
    niższego rzędu nie miałby zastosowania. No, ale ustawa wprost takiego
    przyzwolenia nie daje, a przynajmniej ja go nie znalazłem. Wskaż mi je
    proszę, a mnie przekonasz.

    | Radzę sobie wziąć do ręki dowolny podręcznik logiki:
    | z prawdy wynika prawda,
    | z fałszu wynika prawda lub fałsz, jednak opieranie rozumowania
    | rozumowania na fałszywych przesłankach prowadzi ku błędnym wnioskom.

    Podręcznik był mi potrzebny kilkanaście lat temu, jak się tego uczyłem.
    Teraz korzystam z wiedzy nabytej, bo jestem leniwy i nie chce mi się czytać.
    Jednak wybrałeś akurat chyba nie właściwą drogę dowodzenia swojej racji.
    Skoro - jak sam piszesz - "z fałszu wynika prawda lub fałsz", to nie bardzo
    wiem do czego zdążasz tą drogą. Na tej podstawie, to po co spierać się, czy
    przesłanka jest prawdziwa czy fałszywa, skoro nawet jak udowodnimy, że jest
    fałszywa, to i tak nie wiadomo jaki jest wynik rozumowania. To tak na
    marginesie, jeśli chodzi o logikę.
    W całej rozciągłości zgodzę się z Tobą, że "opieranie rozumowania na
    fałszywych przesłankach prowadzi ku błędnym wnioskom". Więc skoncentrujmy
    się na udowodnieniu, że moje przesłanki są fałszywe. Mylić się jest rzeczą
    ludzką. Może mnie przekonasz. Ale oczekiwałbym konkretnych i racjonalnych
    argumentów z Twojej strony.
    Cytując - i to w mojej osobistej ocenie nie do końca właściwy - fragment
    podręcznika do logiki, nie wnosisz nic do sprawy. Czy ja kiedykolwiek
    twierdziłem, że z prawdy wynika fałsz, albo z fałszu prawda? Nie przypominam
    sobie, bym tego typu poglądy tu wygłaszał.

    | Osoba taka nie opłaciła usługi więc odszkodowanie jej nie przysługuje.

    A to już bardzo ciekawy wniosek. Czy możesz go podeprzeć jakimś argumentem?

    W cytowanym przeze mnie regulaminie jak i cenniku nie ma mowy o konieczności
    zapłaty za zastrzeżenie telefonu. Z tego wynika, że usługa zastrzeżenia jest
    bezpłatna. Nawet nie regulując w ogóle należności za fakturę nie można więc
    za tę usługę nie zapłacić. Zresztą, w mojej ocenie, to jest akurat prawo
    klienta wynikające z umowy, a nie usługa. Stąd uważam, że ten argument jest
    chybiony. Niewywiązanie się z warunków umowy przez jedną ze stron nie
    powoduje nieważności czy wygaśnięcia samej umowy. Rodzi jedynie roszczenie
    drugiej strony.

    Po za tym, chciał bym Ci zwrócić uwagę, że na początku tego wątku kolega
    "bezparwie.pl" w poście b42n65$862$...@n...news.tpi.pl podniósł, że
    niektóre dane przekazano omyłkowo, a klienci przekazani do windykacji
    regulowali swoje należności terminowo. Takie rzeczy oczywiście mogą się
    zdarzyć. TP SA to duża firma, a pieniądze mogą po drodze przechodzić przez
    różne pośrednie podmioty (banki, agencje, poczty) i nie uważam, by akurat
    taka pomyłka była podstawą do rozdzierania szat. Pomyłki się zdarzają. No,
    ale jak się ma to Twojej tezy? Ci klienci opłacili swoje usługi.

    -------------------------------

    Specjalnie na użytek tej dyskusji odnalazłem aktualny regulamin. Przesyłali
    go bodaj ze styczniowym rachunkiem. Jest datowany na 28 stycznia 2003 roku.
    Myślę, że jest obecnie wiążący. Zapisy w powołanych przeze mnie wyżej
    paragrafach tego regulaminy nie uległy zmianom jakościowym. Dodatkowo w
    paragrafie 9.3 określono wprost zakres przetwarzania danych o klientach. Nie
    będę tej litanii przepisywał, ale nie zawiera numeru abonenta. Jeśli życzysz
    sobie, to mogę ten dokument zeskanować i przesłać Ci na prywatne konto, ale
    nie ręczę za czytelność kopii, bo przesłany egzemplarz to 2 strony A-4
    czcionką "na oko" 8 pkt. Z konieczności będę musiał zmniejszyć jakość skanu
    (objętość pliku), więc nie ręczę za skutek. Jeśli masz telefon, to
    powinieneś również dostać ten regulamin z rachunkiem. Będziesz się mógł z
    nim zapoznać.

  • 22. Data: 2003-03-05 21:51:39
    Od: Remi Schleicher <r...@p...net>

    Ave Impera!

    > Ehem? Przytoczone przez ciebie paragrafy zezwalaja na "przetwarzanie
    > danych", a nie na udostepnienie tych danych osobom trzecim. Chyba, ze
    > w prawniczym jezyku to jedno i to samo, nie wiem, nie znam sie...

    Pierwotna kwestia tyczyła się przetwarzania w ogóle.
    Wątpliwej jakości wywody "ja uważam, że" nie wytrzymują konfrontacji
    z ustawą.

    A wszystkim leniom *) polecam jeszcze ten artykuł:

    "Art. 31.
    1. Administrator danych może powierzyć innemu podmiotowi,
    w drodze umowy zawartej na piśmie, przetwarzanie danych.

    2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, może przetwarzać dane
    wyłącznie w zakresie i celu przewidzianym w umowie."

    Umowa dotyczy windykacji należności przypominam !

    *) to nie do Ciebie, Michale !

    Ceterum censeo hostem #D5D84B2E delendum esse

    --
    Pozdrowienia z Wrocławia - Remi ,,Virous'' Schleicher
    e-mail: r...@p...net, http://www.faq.telefonia.prv.pl

  • 23. Data: 2003-03-05 22:52:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To akurat to samo. Zob. art. 7 ustawy o ochronie danych osobowych:

    Art. 7. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    2) przetwarzaniu danych - rozumie się przez to jakiekolwiek operacje
    wykonywane na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie,
    przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a
    zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych,

  • 24. Data: 2003-03-06 01:02:01
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    skanu
    > (objętość pliku), więc nie ręczę za skutek. Jeśli masz telefon, to

    Nie bedziesz musiał zmniejszyć. Skorzystaj z programu do OCR-u, który
    sprzedaje sie razem ze skanerami. Zamieni obrazek z powrotem na tekst.

  • 25. Data: 2003-03-06 04:38:47
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Maciej Bebenek wrote:
    > Odszkodowanie z tytulu NIEWYKONANEJ lub NIEWLASCIWIE WYKONANEJ uslugi
    > telekomunikacyjnej. Czy teraz jest jasniej?

    To było jasne od początku. Ale od kiedy niewywiązanie się jednej strony
    z zobowiązania pozbawia ją prawa do odszkodowania?

    KG

  • 26. Data: 2003-03-06 10:00:30
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > To było jasne od początku. Ale od kiedy niewywiązanie się jednej
    > strony z zobowiązania pozbawia ją prawa do odszkodowania?

    Jezeli mowimy o windykowaniu naleznosci, zachodzi podejrzenie, ze z umowy
    nie wywiazala sie druga strona, prawda?

    M.

  • 27. Data: 2003-03-06 14:47:42
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Jezeli mowimy o windykowaniu naleznosci, zachodzi podejrzenie, ze z umowy
    > nie wywiazala sie druga strona, prawda?

    Czy ja piszę niejasno? Strona A nie wywiązała się z zobowiązania (w
    części, w całości - nie wiemy). Co miałoby pozbawić ją (stronę A) prawa
    do odszkodowania za nienależyte wykonanie zobowiązania przez stronę B?

    KG

  • 28. Data: 2003-03-06 14:59:33
    Od: poreba <d...@p...com>

    Remi Schleicher <r...@p...net> popełnił 05 mar 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:b4551s.1cc.1@k6-2-300.virous.localnet:
    > Zgadza się do niczego nie jest potrzebny :->, choćby do tego aby
    > poinformować abonenta o windykacji jego należności.
    A to do czego? Nie starczy że: należność jest, nie została opłacona?
    Po co numer telefonu?

    > Ponownie art. 23 par. 1.5 i par. 4.2.
    Ale to nie o danych osobowych mowa, tylko o tym, że powiązanie
    65432432714 z Jan Jiksdfjskl jest zastrzeżone. Operator nie wywiązał
    się z umowy. Abonent również - ale to nie ma nic do rzeczy.
    Podobnie jak np. do świadczeń gwarancyjnych nie ma nic czy
    klient uregulował rachunek, a może się mylę i ma?
    > 1) <...>
    > 2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności
    > gospodarczej
    > Co obala w całości Twoją tezę.
    A czy tezą było, że wiesz o co pytają?

    > Regulamin świadczenia usług jest aneksem do umowy o świadczeniu usług
    > telekomunikacyjnych.
    > Jego ranga jest więc najniższa, ze wszystkich tu powoływanych Ustaw,
    Hm, ustalenia umowy są bezprawne-nieobowiązujące gdyż są niezgodne z
    ustawami? (te konkretne postanowienia regulaminów=umowy)

    > Osoba taka nie opłaciła usługi więc odszkodowanie jej nie przysługuje.
    Twierdzisz że można świadczyć nierzetelnie usługi, jeżeli klient nie płaci?
    (nie-zerwać umowę i przestać świadczyć wogóle)

    --
    pozdro
    poreba

  • 29. Data: 2003-03-06 16:12:29
    Od: "AK" <a...@x...pl>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    wiadomości

> [...]
    >
    > Nie bedziesz musiał zmniejszyć. Skorzystaj z programu do OCR-u, który
    > sprzedaje sie razem ze skanerami. Zamieni obrazek z powrotem na tekst.
    A nie prościej toto pobrać z adresu:
    http://www.telekomunikacja.pl/dom/telefon/regulamin.
    pdf
    Chyba że mówimy o innym regulaminie ;-)