  • 1. Data: 2005-11-16 22:18:04
    Temat: Swoboda zawierania umów? - do Bartka Glinieckiego
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Wyborcza:

    RPO: Banki łamią konstytucję

    Piotr Skwirowski 16-11-2005

    Odmawiając emerytom kredytów, banki łamią konstytucyjne zasady równości i
    niedyskryminacji - uważa rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll.
    Powołując się m.in. na artykuł w "Gazecie", wystąpił w tej sprawie do prezesa
    Związku Banków Polskich

    We wrześniu historyk, prof. PAN Jerzy Jedlicki, opisał na łamach "Gazety"
    ("Przepraszam, że jeszcze żyję") swoje perypetie bankowe. Jako klient ING
    Banku Śląskiego z 15-letnim stażem złożył wniosek o przyznanie karty
    kredytowej. Nie dostał jej, a bank nie wytłumaczył mu swojej decyzji. Któryś
    z pracowników banku dał mu jednak do zrozumienia, że odmowa związana jest z
    dyrektywą zabraniającą wydawania kart kredytowych osobom w wieku powyżej 70
    lat. W rozmowie z "Gazetą", bank stanowczo zaprzeczył istnieniu takiej
    dyrektywy.

    Tymczasem skargi na odmowy udzielania kredytów od osób, które przekroczyły
    70. rok życia, dostaje także rzecznik praw obywatelskich. Banki uzasadniają
    swoje decyzje "brakiem zdolności kredytowej" starszych osób. Niektóre wprost
    przyznają, że starszym osobom nie chcą udzielać kredytów. Bo, choć tego nie
    mówią głośno, obawiają się, że taki klient może umrzeć przed spłatą kredytu.

    - Uważam postępowanie banków za dyskryminujące i naruszające zasady z art.
    30. i 32. konstytucji - stwierdził rzecznik praw obywatelskich w wystąpieniu
    do Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związków Banków Polskich.

    W tych artykułach konstytucji mowa jest o ochronie godności człowieka,
    równości obywateli i zakazie ich dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.

    - Odmowa udzielenia kredytu tylko ze względu na przekroczenie przyjętego
    przez bank wieku nie może mieć miejsca. Takie odmowy są przy tym odczuwane
    przez ludzi starszych jako obraźliwe - napisał prof. Zoll.

    Do swojego listu dołączył kopię jednej ze skarg oraz artykuł "Gazety", z
    którego wynika, że banki traktują ukończenie przez obywatela 70. roku życia
    jako przyczynę "braku zdolności kredytowej".

    Krzysztof Pietraszkiewicz powiedział nam w poniedziałek, że jeszcze nie zna
    wystąpienia rzecznika. Dodał jednak, że zna problem. Starał się jednak
    tłumaczyć banki. - Spora część klientów banków ma kłopoty z terminową spłatą
    kredytów. W przypadku gospodarstw domowych dotyczy to 9 proc. kredytów. W
    krajach Europy Zachodniej to nie więcej niż 3 proc. - mówił Pietraszkiewicz.

    Jego zdaniem w Polsce kłopoty ze spłatą kredytów są efektem reorganizacji,
    jakie przeprowadza wiele firm, i wysokiego bezrobocia. - Ale sytuacja się
    poprawia i będzie się dalej poprawiać. Dzięki temu banki będą odważniej
    kredytować swoich klientów. Zresztą wiele banków już dziś oferuje seniorom
    produkty kredytowe - stwierdził Krzysztof Pietraszkiewicz.

  • 2. Data: 2005-11-16 22:26:50
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Roman G. napisał(a):

    > Do swojego listu dołączył kopię jednej ze skarg oraz artykuł "Gazety", z
    > którego wynika, że banki traktują ukończenie przez obywatela 70. roku życia
    > jako przyczynę "braku zdolności kredytowej".

    W kraju, gdzie państwowe ubezpieczenie odmawia świadczeń leczniczych
    ludziom po 60-ce czy 65-ce, pozytywne rozpatrzenie takiej skargi byłoby
    co najmniej absurdem.

    Chyba, że z listy banków, które muszą udzielić staruszkom kredytu,
    znikną te banki, których udziałowcem jest skarb państwa.

    M.

  • 3. Data: 2005-11-17 07:04:42
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Roman G. wyskrobał(a):
> [...]
    > niedyskryminacji - uważa rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll.
    > Powołując się m.in. na artykuł w "Gazecie", wystąpił w tej sprawie do

    Ciekawa interwencja prof. Zolla. Ciekawe co z niej będzie. Takie pismo RPO
    oczywiście nie ma żadnych stanowczych skutków prawnch. Jakby miało to
    stworzyłoby moim zdaniem ciekawy precedens. Bo przykładów "dyskryminacji" (w
    sensie różnego traktowania) wiekowej można szukać wielu - i co wtedy z nimi?
    Też są niekonstytucyjne?

    --
    Bartek Gliniecki

  • 4. Data: 2005-11-17 07:10:41
    Od: scream <n...@p...pl>

    Bartek Gliniecki napisał(a):
    > Ciekawa interwencja prof. Zolla. Ciekawe co z niej będzie.

    IMHO nic, a pozatym to nie dyskryminacja a zwykły rachunek ekonomiczny.
    RPO niech lepiej zajmie sie powaznymi sprawami.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2005-11-17 07:13:42
    Od: scream <n...@p...pl>

    scream napisał(a):
    > IMHO nic, a pozatym to nie dyskryminacja a zwykły rachunek ekonomiczny.
    > RPO niech lepiej zajmie sie powaznymi sprawami.

    I jeszcze jedna sprawa. Żaden bank nie ma napisane "starym ludziom
    kredytów nie dajemy". Po prostu tacy ludzie nie mają 'zdolności
    kredytowej', a tą bank prawie zawsze bada :)

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 6. Data: 2005-11-17 10:53:43
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dlgb6s$ce2$1@inews.gazeta.pl>, Roman G. wrote:
> [...]
    > niedyskryminacji - uważa rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll.

    Czy to może oznaczać, że pan Zoll uważa, że banki obowiązane są dać
    kredyt każdemu, kto tylko zechce, bo odmowa zostanie uznana za
    dyskryminację? A ja myślałam, że jest tyle istotnych spraw, którymi
    powinien się zająć rpo, a on traci czas w tak absurdalny sposób.

    Renata

  • 7. Data: 2005-11-17 12:07:06
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Renata Gołębiowska wrote:

> [...]
    > dyskryminację? A ja myślałam, że jest tyle istotnych spraw, którymi
    > powinien się zająć rpo, a on traci czas w tak absurdalny sposób.

    A nie oznacza to przypadkiem, że kryterium odmowy/przyznania kredytu nie
    może być wiek klienta lecz jego "zdolność kredytowa"?

    JaromirD

    --
    Odpowiadając zamień "q" na "o".

  • 8. Data: 2005-11-17 16:01:01
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dlhrou$ge8$1@atlantis.news.tpi.pl>, JaromirD wrote:

    > A nie oznacza to przypadkiem, że kryterium odmowy/przyznania kredytu nie
    > może być wiek klienta lecz jego "zdolność kredytowa"?

    Myślisz, że banki odmawiają sobie zysków, bo są irracjinalnie
    uprzedzone do starszych ludzi?
    BTW, czy bank jest zobowiązany do podania przyczyny odmowy kredytu?

    Renata