    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <mun1d6$af9$1@node1.news.atman.pl> <munv7t$dh2$1@node2.news.atman.pl>
    <muo05h$emh$1@node2.news.atman.pl> <p...@m...tk>
    <murm7j$q27$1@pippin.nask.net.pl> <p...@m...tk>
    <muumhf$b4o$2@dont-email.me> <mvfli0$fg1$2@node2.news.atman.pl>
    <mvfo7q$hvs$2@node2.news.atman.pl>
    <1foi8qllu48ft$.abr4rdgbskp8.dlg@40tude.net> <mvut0i$fjp$3@dont-email.me>
    <mvvdtc$ogn$1@node1.news.atman.pl>
    <5624bafb$0$27509$65785112@news.neostrada.pl>
    <n02e2o$d84$1@node2.news.atman.pl>
    <5624caf6$0$27522$65785112@news.neostrada.pl>
    <n02ieg$ikh$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Spadek - co, gdzie i za ile
    Date: Mon, 19 Oct 2015 13:22:00 +0200

    dyskusyjnych:n02ieg$ikh$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2015-10-19 o 12:50, J.F. pisze:

    >Pytanie pomocnicze - czy 4-latek kiedykolwiek w ogóle mógłby
    >odziedziczyć coś wprost?

    >O jakimkolwiek dziecku niepełnoletnim - nic się w sytuacji prawnej
    >dziedziczenia przed i po 18.10.2015 nie zmienia.

    Jeden przypadek mamy tu
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/898060,najmlod
    szy-bankrut-rzeczpospolitej-11-latek-oglosil-upadlos
    c-konsumencka.html

    a drugi tu
    http://wiadomosci.onet.pl/kraj/9-latek-odziedziczyl-
    dlug-po-dziadku-blaga-o-pomoc/2yc26

    O ile rozumiem i o ile pismaki prawde napisaly - w pierwszym przypadku
    matka spadek w imieniu dziecka przyjela.
    Zapomniala formulki "z dobrodziejstwem inwentarza" ?
    Czy nie powinno to miec znaczenia, skoro mowa o niepelnoletnim ?

    W drugim przypadku spadek przeszedl na dziecko, tzn wnuka z automatu,
    i tu o ile rozumiem, to rowniez z automatu powinna byc formula "z
    dobrodziejstwem inwentarza".
    A jednak komornik sie pojawil.

    >Jakich problemów? Ustawa rozwiązuje problem przyjęcia spadku wprost
    >przez dorosłego. W przypadku niepełnoletniego do takiego przyjęcia
    >spadku domyślnie nigdy nie zachodzi.

    Mam pod reka wersje KC z 2013
    Art. 1015.

    § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone
    w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się
    o tytule swego powołania.

    § 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy spadkobiercą
    jest osoba nie mająca pełnej zdolności do czynności prawnych albo
    osoba, co do której istnieje podstawa do jej całkowitego
    ubezwłasnowolnienia, albo osoba prawna, brak oświadczenia spadkobiercy
    w terminie jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza.

    Czyli ryzyka nie bylo, jesli przyjecie spadku nastapilo automatycznie
    z braku oswiadczenia.
    A jesli oswiadczenie rodzice/opiekunowe w imieniu dziecka zlozyli ?

    Tak czy inaczej - dobrze poslowie uchwalili, nawet jesli dotyczy tylko
    doroslych.
    Ciekawe tylko, ze zajelo im to jakies 100 lat ...

    J.