  • 11. Data: 2004-07-26 15:05:49
    Temat: Re: Slub
    Od: "XX" <X...@i...net.pl>

    No wlasnie prawo kanoniczne ??? Czy wedlug prawa kanonicznego mam slub
    cywilny z jedna a koscielny z druga to nie popelniam jakiejs herezji ?? i na
    odwrot czy jesli mam cywilny i chce koscielny z inna ?? Nie mowie o
    konkordatowym slubie bo to zwiazek prawa cywilnego z kanonicznym !
    Czy nikt mi nie odpowie hmmmmm chyba trza do ksiedza pedzic ;) Bo tak jakos
    z nikad wziely sie te moje rozwazania. Kolega ma slub cywilny ale nie ma
    koscielnego i teraz tak teoretycnzie jesli chce wziasc koscielny z inna to
    czy ksiadz go udzieli oraz druga sytuacja dajmy na to ze sie cywilnie
    rozwiedzie to czy wtedy tez ksiadz udzieli koscielnego ??

  • 12. Data: 2004-07-26 15:43:09
    Od: Marek Wolski <u...@p...onet.pl>

    XX wrote:

> [...]
    > jakos z nikad wziely sie te moje rozwazania. Kolega ma slub cywilny ale
    > nie ma koscielnego i teraz tak teoretycnzie jesli chce wziasc koscielny z

    Nie

    > oraz druga sytuacja dajmy na to ze sie
    > cywilnie rozwiedzie to czy wtedy tez ksiadz udzieli koscielnego ??

    Nie wiem.
    Nie wiem też co jest na zaświadczeniu z USC.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2004-07-26 17:08:09
    Od: "Michał Mraczek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XX" <X...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    > druga sytuacja dajmy na to ze sie cywilnie
    > rozwiedzie to czy wtedy tez ksiadz udzieli koscielnego ??

    Udzieli bez problemu.

    --
    pozdrawiam
    Michał

  • 14. Data: 2004-07-26 18:14:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "XX" <X...@i...net.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem może, pod warunkiem uzyskania rozwodu z poprzednią partnerką.
    Inaczej popełni przestępstwo bigamii, bowiem zgodnie z Konkordatem kościelny
    związek małżeński posiada status cywilnego. Proboszcz przed udzieleniem
    ślubu powinien zażądać dokumentów z USC. Jeśli w jakiś tam sposób to się uda
    ominąć (ja brałem przed konkordatem, więc nie wiem jak to dokładnie wygląda
    i czy się da ominąć), to po zawarciu związku prześle on akt zawarcia związku
    do USC. W tym momencie się okaże, że mąż popełnił bigamię.

  • 15. Data: 2004-07-26 18:40:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "XX" <X...@i...net.pl> napisał w wiadomości

    Z punktu widzenia prawa kościelnego ślub cywilny nie istnieje. Ale ksiądz
    dowiedziawszy się - choćby z zaświadczenia z USC - że popełniasz
    przestępstwo udzielić ślubu Ci nie może.

    Z punktu widzenia prawa świeckiego nie może, bo w tym zakresie, w jakim
    udziela ślubu podlega temu prawu jak urzędnik. W konsekwencji sam popełnia
    przestępstwo nadużycia uprawnień i niedopełnienia obowiązków.

    Z punktu widzenia prawa kanonicznego - z tego co pamiętam - ksiądz ma
    obowiązek upewnienia się co do wolnego stanu przyszłych małżonków. Zawarcie
    małżeństwa w sytuacji, gdy współmałżonek jest zaślubiony z inną osobą jest
    nieważne. Ten poprzedni związek może być cywilny, bowiem tam - jak
    pamiętam - jest mowa nie tylko o małżeństwie, ale również o jakiś tam
    zobowiązaniach wykluczających małżeństwo.

  • 16. Data: 2004-07-26 20:28:11
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Tomasik wrote:
    > Inaczej popełni przestępstwo bigamii, bowiem zgodnie z Konkordatem kościelny
    > związek małżeński posiada status cywilnego.

    Zaraz, zaraz. A od kiedy ksiądz nie ma prawa udzielania ślubu jedynie
    wyznaniowego, a ma za to obowiązek udzielania ślubu konkordatowego?

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 17. Data: 2004-07-26 21:06:01
    Od: "XX" <X...@i...net.pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

    > Zaraz, zaraz. A od kiedy ksiądz nie ma prawa udzielania ślubu jedynie
    > wyznaniowego, a ma za to obowiązek udzielania ślubu konkordatowego?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Czarek Gorzeński

    No i wlasnie o to mi chodzi dokladnie o ten watek. Nie mowie o Konkordacie
    tylko o slubie oddzielnym cywilnym i koscielnym. Wynika z tego taka sytuacja
    ze moge miec koscielny z jedna kobieta a cywilny z inna. Heh zaraz zaraz
    przeciez tak jest w przypadku rozwodu ze jesli ktos chce sie z kims innym
    zwiazac to moze tylko na drodze cywilnej bo koscielny ma juz z inna osoba.
    No i chyba sam sobie odpowiedzialem na to pytanie

  • 18. Data: 2004-07-26 21:22:41
    Od: "M" <t...@c...onet.pl>

    > Z punktu widzenia prawa kościelnego ślub cywilny nie istnieje. Ale ksiądz
    > dowiedziawszy się - choćby z zaświadczenia z USC - że popełniasz
    > przestępstwo udzielić ślubu Ci nie może.

    Jakie przestepstwo? Czysty slub wyznaniowy X z Y w sytuacji, gdy X jest
    zwiazany z Z slubem cywilnym nie stanowi przestepstwa - nie ma bigamii! Aby
    mozna bylo mowic o bigamii musial by byc drugi slub cywilnoprawny z innym
    partnerem.

    > Z punktu widzenia prawa świeckiego nie może, bo w tym zakresie, w jakim
    > udziela ślubu podlega temu prawu jak urzędnik. W konsekwencji sam popełnia
    > przestępstwo nadużycia uprawnień i niedopełnienia obowiązków.

    Tylko i wylacznie w sytuacji, gdy udziela slubu konkordatowego! Nie gdy jest
    to slub tylko i wylacznie wyznaniowy, tj. nie wywolujacy skutkow w sferze
    prawa swieckiego, cywilnego, panstwowego czy jakkolwiek to nazwac.

> [...]
    > pamiętam - jest mowa nie tylko o małżeństwie, ale również o jakiś tam
    > zobowiązaniach wykluczających małżeństwo.

    Bycmoze - tu sie nie wypowiadam, bo nie znam sie na prawie kanonicznym. Ale
    tu bedziemy mowili raczej o wlasnie przeciwskazaniach z zakresu pr.koscielnego
    a nie o bigamii swieckiej, bedacej przestepstwem wlasnie.

  • 19. Data: 2004-07-26 21:25:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zwiazac to moze tylko na drodze cywilnej bo koscielny ma juz z inna osoba.
    > No i chyba sam sobie odpowiedzialem na to pytanie

    A, jeśli o to chodzi, to nie pamiętam teraz z czego wynikał obowiązek, ale
    nawet normalnego ślubu nie dostałeś przed konkordatem, jeśli cywililnego nie
    miałeś. Z czego to wynika, to nie wiem. Może z jakiegoś zarządzenia
    kościoła. Myśmy musieli przedstawić księdzu odpis aktu małżeństwa, jeśli
    dobrze pamiętam, bo było to sporo lat temu. Nie sądzę, by konkordat zniósł
    ten obowiązek. Myślę, że wynika on z jakiś przepisów kościelnych. Poza
    Kodeksem Kanonicznym wiele spraw regulują tam różne przepisy niższego
    szczebla. Trzeba by zapytać kogoś w tym biegłego albo kogoś, kto ostatnio
    brał ślub dwuetapowo.

    Po za tym, jak pisałem, gdyby nawet taki związek dało by się technicznie
    zawrzeć, to i tak z mocy samego prawa został by on zawarty nieważnie. Ze
    skutkami tego zarówno w sferze kościelnej przewidziano tam kary za oszustwo)
    jak i cywilnej - choćby roszczeniami cywilnymi z tytułu oszustwa, o ile
    wybranka nie wie o poprzednim małżeństwie. mam wątpliwość, czy przepis karny
    o bigami miał by zastosowanie.

    Ale to moje zdanie prywatne, bo prawo kanoniczne znam dość pobieżnie i
    raczej teoretycznie i naukowo (przeczytałem z ciekawości).

  • 20. Data: 2004-07-27 07:09:57
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    XX said the following on 2004-07-26 23:06:
    [...]

    Hmm
    Kanon . 1071 -

    § 1. Poza wypadkiem konieczności, nie można bez zezwolenia ordynariusza
    miejsca asystować przy:

    1° małżeństwie tułaczy

    2° małżeństwie, które nie może być uznane lub zawarte według prawa
    państwowego;
    [...]

    Za http://www.archidiecezja.lodz.pl/czytelni/prawo/k4t7
    .html
    Czyli wg mnie nie może udzielić ślubu ze względu na "prawo prawo
    państwowe", chyba że będzie "konieczność". Ale co kościół rozumie przez
    konieczność to nie mam pojęcia.
    KJ

    PS. tu jest jeszcze jedna subtelność małżeństwa katolickiego udzielają
    sobie małżonkowie, ksiądz tylko asystuje.

    --
    JIDs: k...@j...wpl.pl k...@j...aster.pl