    From: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.hum.polszczyzna
    Subject: Re: Słowne dziwolągi w języku prawnym.
    Date: Thu, 28 May 2009 19:55:22 +0200

    maj roku pamiętnego 2009, prawdopodobnie 28. Wielka mądrość na
    czytelników pl.soc.prawo,pl.hum.polszczyzna spłynęła, gdy tako rzekł(a)
    e...@g...com:

    > 6. "Potrącić kogoś ze skutkiem śmiertelnym" - to też dziwoląg, bo
    > potrącenie kojarzy się z delikatnym, lekkim zderzeniem się z kimś:
    > http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=potr%B1ci%E6 zatem potrącenie ze
    > skutkiem śmiertelnym może wywoływać mimowolnie pewien uśmieszek, bo to
    > określenie brzmi jak parodia znaczenia potrącenia w słownikowym
    > punkcie 1.

    Z tego co mi wiadomo, pieszy uderzony przez poruszający się samochód
    jest ,,potrącony". No i jeżeli uderzenie będzie wystarczająco silne, by
    ten nieszczęsny pieszy zszedł z tego świata, to wtedy to uderzenie ma
    skutek śmiertelny. Nie widzę w tym nic niewłaściwego, pod warunkiem że
    to faktycznie dotyczy samochodów i ruchu drogowego. Bo ,,potrącenie"
    kogoś ręką ze skutkiem śmiertelnym to rzeczywiście groteska.

    > Dlaczego prawnicy tak kaleczą język?

    A inne kategorie zawodowe go nie kaleczą?

    > Niech by sobie już był ten bełkot, ale bez takich dziwactw jak
    > dokonywa zamiast dokonuje.

    Już Ci napisano, że ,,dokonywać" jest ,,poprawne". Na jakiej podstawie
    odbierasz temu wyrazowi prawa bytu? Tylko takiej, że nie jesteś z nim
    osłuchany?
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski