  • 1. Data: 2002-02-19 10:32:46
    Temat: Przyrodnie rodzenstwo - dziedziczenie
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Czy przyrodnie rodzeństwo dziedziczy w takim samym stopniu?
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2002-02-20 16:32:09
    Temat: Re: Przyrodnie rodzenstwo - dziedziczenie
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
    > Witam!
    > Czy przyrodnie rodzeństwo dziedziczy w takim samym stopniu?

    Chodzi o to dziedziczenie ustawowe, jak sadze?

    KC:

    Art. 936. § 1. Przysposobiony dziedziczy po przysposabiającym i jego
    krewnych tak, jak by był dzieckiem przysposabiającego, a
    przysposabiający i jego krewni dziedziczą po przysposobionym tak, jak
    by przysposabiający był rodzicem przysposobionego.
    § 2. Przysposobiony nie dziedziczy po swoich wstępnych naturalnych i
    ich krewnych, a osoby te nie dziedziczą po nim.
    § 3. (251) W wypadku gdy jeden z małżonków przysposobił dziecko
    drugiego małżonka, przepisu § 2 nie stosuje się względem tego małżonka
    i jego krewnych, a jeżeli takie przysposobienie nastąpiło po śmierci
    drugiego z rodziców przysposobionego, także względem krewnych
    zmarłego, których prawa i obowiązki wynikające z pokrewieństwa zostały
    w orzeczeniu o przysposobieniu utrzymane.

    Art. 937. Jeżeli skutki przysposobienia polegają wyłącznie na
    powstaniu stosunku między przysposabiającym a przysposobionym, stosuje
    się przepisy poniższe:
    1) przysposobiony dziedziczy po przysposabiającym na równi z jego
    dziećmi, a zstępni przysposobionego dziedziczą po przysposabiającym na
    tych samych zasadach co dalsi zstępni spadkodawcy,
    2) przysposobiony i jego zstępni nie dziedziczą po krewnych
    przysposabiającego, a krewni przysposabiającego nie dziedziczą po
    przysposobionym i jego zstępnych;
    3) rodzice przysposobionego nie dziedziczą po przysposobionym, a
    zamiast nich dziedziczy po przysposobionym przysposabiający; poza tym
    przysposobienie nie narusza powołania do dziedziczenia wynikającego
    z pokrewieństwa.

    P.S. Postaraj sie bardziej precyzyjnie okreslac o co chodzi. :)

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2002-02-23 12:20:19
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Piotr Skaba" [...]

    > P.S. Postaraj sie bardziej precyzyjnie okreslac o co chodzi. :)

    To nie mnie chodzi, ale prawdopodobnie pytajacemu chodzi o dziedziczenie po
    przyrodnim gracie w sytuacji,
    gdy jest "dziedziczenie ustawowe" (i pewnie o zachowek).

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-02-25 10:46:41
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Piotr Skaba wrote:

    > Postaraj sie bardziej precyzyjnie okreslac o co chodzi. :)

    Osoba zmarła bezpotomnie. Jej rodzice i małżonek również nie żyją.
    Pretensje do spadku roszczą siostry zmarłej. Jedna z nich jest siostrą
    przyrodnią - z pierwszego małżeństwa ojca (po śmierci pierwszej żony
    ojciec ożenił się ponownie i miał kolejne dzieci z drugą żoną - w tym
    zmarłą). Czy wszystkie siostry dziedziczą w równym stopniu?
    Dziękuję,
    Piotr

  • 5. Data: 2002-02-27 09:36:46
    Od: "Bellatrix" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >ojciec ożenił się ponownie i miał kolejne dzieci z drugą żoną - w tym
    >zmarłą). Czy wszystkie siostry dziedziczą w równym stopniu?

    pod adresem:
    http://prawo.hoga.pl/_default_full.asp?strona=1&id=1
    785
    (poradnik prawny - prawo cywilne)

    znalazlam taka wypowiedz:

    Kto dziedziczy po zmarłej siostrze ? Czy ojca dzieci z innego związku też mają
    prawo do spadku ?

    Zgodnie z art. 932 kodeksu cywilnego w razie braku zstępnych spadkodawcy
    powołani są do spadku z ustawy jego małżonek, rodzeństwo i rodzice. W tej
    sytuacji prawo do spadku po zmarłej przysługuje żyjącej siostrze oraz rodzicom
    zmarłej. Wynika z tego również, iż dzieciom ojca z innego związku nie
    przysługują tutaj żadne prawa.

    Wysokość udziału poszczególnych spadkobierców reguluje art. 933 kodeksu
    cywilnego. W opisywanej sytuacji połowa spadku przypada dla żyjącej siostry,
    natomiast rodzicom po jednej czwartej całości spadku.

    Zespół orzekający nr 15
    Aneta i Wojtek

    Treść niniejszego rozstrzygnięcia była konsultowana z pracownikiem Wydziału
    Prawa i Administracji UŚ.

    Studencka Poradnia Prawna nie ponosi odpowiedzialności za udzielone porady

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 6. Data: 2002-02-27 17:19:11
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Bellatrix wrote:

    > Zgodnie z art. 932 kodeksu cywilnego w razie braku zstępnych spadkodawcy
    > powołani sš do spadku z ustawy jego małżonek, rodzeństwo i rodzice. W tej
    > sytuacji prawo do spadku po zmarłej przysługuje żyjšcej siostrze oraz rodzicom
    > zmarłej. Wynika z tego również, iż dzieciom ojca z innego zwišzku nie
    > przysługujš tutaj żadne prawa.

    Czyżby przyrodnie rodzeństwo nie było w sensie prawa rodzeństwem?
    Dziękuję, i liczę na dalsze wyjaśnienia!
    Piotr

  • 7. Data: 2002-02-28 07:50:57
    Od: "Bellatrix" <a...@p...onet.pl>

    >rodzicom
    >
    >Czyżby przyrodnie rodzeństwo nie było w sensie prawa rodzeństwem?
    >Dziękuję, i liczę na dalsze wyjaśnienia!
    >Piotr

    niestety nie jestem prawnikiem, wiec nie moge Ci dokladnie odpowiedziec.
    Przytoczone orzeczenie znalazlam na www.hoga.pl. Istnieje tam internetowy
    dzial porad prawych przez. Radze Ci tam zwrocic sie z tym pytanie. Wydaje mi
    sie, ze jezeli zyja rodzice albo rodzenstwo nieprzyrodnie, to maja oni
    pierszenstwo do dziedziczenia. Mozliwe, ze rodzenstwo przyrodnie dziedziczy
    wtedy, gdy nie ma innych spadkowbiercow.

  • 8. Data: 2002-02-28 15:36:00
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Bellatrix" [...]
> [...]
    rodzicom
    > zmarłej. Wynika z tego również, iż dzieciom ojca z innego związku nie

    Wiec jak widac pytanie jest "nietrywialne".

    czy dziecko ojca to nie jest "rodzenstwo" ?
    A moze tylko dziecko matki ?

    Boguslaw

  • 9. Data: 2002-02-28 16:27:05
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 28 Feb 2002, Bellatrix wrote:

> [...]

    To zależy czy zostało przysposobione przez któregoś ze wspólnych rodziców,
    bowiem przez ten akt powstaje stosunek pokrewieństwa nie tylko z
    przysposabiającym, ale i z jego krewnymi (art. 121 ust. 2 KRO).

    Przykład: A (rozwiedziony) ma syna X, a B (też rozwiedziona) ma córkę Y.
    Jeśli A z B zawrą małżeństwo, nie oznacza to że X i Y automatycznie
    staną się krewnymi (rodzeństwem). Potrzebne jest do tego przysposobienie
    przez któreś z rodziców nieswojego dziecka. Jeśli np. A przysposobi Y, to
    Y będzie dziedziczyć po A i B (swojej biologicznej matce), ale nie po
    swoim biologicznym ojcu, bo stosunek pokrewieństwa z nim ustał (X
    natomiast nadal będzie dziedziczyć tylko po A, ponieważ B nie jest jego
    krewną - oraz oczywiście po swojej biologicznej matce).

    Przysposobienie jest możliwe tylko wobec małoletnich; przy osobach
    dorosłych konieczne jest uznanie dziecka - może to zrobić jedynie ojciec
    (tak wynika z interpretacji art. 79 KRO), matka nie może uznać
    niebiologicznego dziecka za swoje, nawet jeśli biologiczna nie żyje. Zatem
    w opisanym wyżej przypadku X nie ma możliwości dziedziczenia po B
    (macosze), ale może dziedziczyć po Y tak jak normalne rodzeństwo.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 10. Data: 2002-03-01 07:52:57
    Od: "Bellatrix" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >natomiast nadal będzie dziedziczyć tylko po A, ponieważ B nie jest jego
    >krewną - oraz oczywiście po swojej biologicznej matce).

    Odpowiedz dotyczy dziedziczenia po rodzicach. W pytaniu chodzilo jednak
    wyraznie o dziedziczenie po przyrodnim rodzenstwie np:

    B ma przyrodniego brata A ze strony ojca (ojciec ozenil sie , jego pierwsza
    urodzila A, potem sie rozwiodl i ponownie ozenil, jego druga zona urodzila B i
    C). B umiera pozostawiajac spadek ale nie pozostawiajc ani malzonka ani
    dzieci. W jaki stopniu dziedziczy A, jako rodzenstwo przyrodnie po B ???
    Wydaje mi sie, ze dopoki rodzice lub C zyja w zadnym. A jezeli nie zyja to w
    jakim stopniu ?