  • 1. Data: 2003-04-29 16:06:48
    Temat: Przelew a termin płatnosci.
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    Dzien dobry wszystkim,
    problem moze i dziwny, ale utrudniający życie.
    Dokonuje płatnosci np za internet przelewem w banku, ale przez internet (
    własciwie nei wiem czy to istotne, ale tak było faktycznie w zaistniałej
    sytuacji). I pewnego pieknego dnia okazuje sie, ze tenze internet został mi
    wyłaczony, gdyż firma go dostarczająca nie dostała potwierdzenia z ich banku
    bodae o tym fakcie. Pokazuje wydruk z mojego konta, które potwoierdza ze
    zapłata zostałą w terminie dokonana. Pani w firmie odpowiada, ze to nie jest
    dla niej _zaden_ dowod, i net właczą za 3 tygodnie, jak dostana
    potwierdzenie ze swojego banku. ( Tak długo to trwa ).
    Pytanie - czy data zapłaty jest data wykonanai przelewu czy data, w
    którejfirma dostaje potwierdzenie ( mi sie wydaje, ze to pierwsze, ale zanim
    pani w dziale windykacji zrobie krzywde wole miec pewnosc).

    I druga sprawa, jesli sie okaze, ze to ja mam racje, i nie z mojej winy
    odłaczono mi net, to na jakiej podtswaie moge żadac zwrotu gotówki za
    ponowne podłaczenie mnei do sieci.

    --
    Pozdrawiam Lia GG 1516512 ICQ 166035154
    howuser&userid=3338656

  • 2. Data: 2003-04-29 16:59:23
    Temat: Re: Przelew a termin płatnosci.
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Za spełnienie świadczenia pieniężnego uważa się postawienie środków
    pieniężnych do dyspozycji wierzyciela. Tak więc ani obciążenie Twojego
    rachunku, ani data powiadomienia wierzyciela przez jego bank. W przypadku
    płatności bezgotówkowej datą spełnienia świadczenia jest dzień, w którym
    świadczenie zasiliło rachunek bankowy wierzyciela.
    Roszczenia wynikające z niespełnienia usługi objętej umową mimo wywiązania
    się jednej strony z jej warunków albo winny być określone w umowie, albo
    stosujemy przepisy KC. Minimum przysługuje Ci zwrot kwoty za okres, kiedy
    usługa nie była świadczona. Jeśli udowodnisz poniesienie mierzalnej straty
    na skutek bezzasadnego pozbawienia Cię zakontraktowanej usługi (do
    świadczenia której wierzyciel był zobowiązany) - możesz żądać równowartości
    szkody. W takim przypadku można zaproponować dostawcy usługi dobrowolne
    wyrównanie Twojej straty. Jeśli nie - powódzrwo sądowe (żądanie
    wyszczególnionych strat - musisz udowodnić ich poniesienie i obciążenie
    kosztami sądowymi). Jeśli dysponujesz takimi argumentami - istnieje wysokie
    prawdopodobnieństwo wyroku na Twoją korzyść.
    Andrzej

  • 3. Data: 2003-04-29 17:45:16
    Od: "Ewa" <m...@m...pl>

    > Pytanie - czy data zapłaty jest data wykonanai przelewu czy data, w
    > którejfirma dostaje potwierdzenie

    Datą zapłaty jest data wpływu należności na konto wierzyciela.
    pozdr.
    ewa

  • 4. Data: 2003-04-29 17:52:46
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    " Ewa " wrote:

    > Datą zapłaty jest data wpływu należności na konto wierzyciela.
    > pozdr.

    Ok, jesli np jesli czynsz czy r-nek telefoniczny nalezy opłacic do 15 maja
    2003 roku. I ja wpłacam te pieniadze na poczcie 15 maja poznym wieczorem.
    Pieniadze te na koncie wierzyciela fizycznie znajda sie 16 albo 17 maja. To
    czy w takim razie wierzyciel ma prawo naliczyc odsetki?
    Na wszystkich rachunkach jest data, do której nalezy wpłacic, tak tez było w
    przypadku przeze mnei wymienionym. Czy nie oznacza to, ze ja dopełniłam
    warunków umowy, i nie powinnam ponosic konsekwencji za to, ze pieniadze z
    banku do banku ida kilka dni.
    Poza tym kobieta w tej firmie dała mi do zrozumienia, ze odcienk wpłaty
    dokonanej tradycyjnie byłby przez nia uznany, a potwietrdzenie wpłaty
    dokonanej via net - nie. Czy istnieje takie rozroznienie?

  • 5. Data: 2003-04-29 18:33:44
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pieniadze te na koncie wierzyciela fizycznie znajda sie 16 albo 17 maja.
    > czy w takim razie wierzyciel ma prawo naliczyc odsetki?

    Tak ma prawo - za opoznienie.

> [...]
    > przypadku przeze mnei wymienionym. Czy nie oznacza to, ze ja dopełniłam
    > warunków umowy, i nie powinnam ponosic konsekwencji za to, ze pieniadze z

    No wlasnie jest data do ktorej nalezy wplacic - NA KONTO WIERZYCIELA!

    Jezeli byloby napisane, ze trzeba do okreslonej daty wplacic w okienku na
    poczcie
    albo obciazyc swoje to co innego.

    Konrad

  • 6. Data: 2003-04-29 18:48:10
    Od: "mer" <b...@i...pl>

    I ja wpłacam te pieniadze na poczcie 15 maja poznym wieczorem.
    > Pieniadze te na koncie wierzyciela fizycznie znajda sie 16 albo 17 maja.

    Jeżeli się nic nie zmieniło to przy płaceniu na poczcie pieniadze są na koncie za 2
    tygodnie.
    Wysyłaj lepiej z jakiegokolwiek banku.

> [...]
    > przypadku przeze mnei wymienionym. Czy nie oznacza to, ze ja dopełniłam
    > warunków umowy, i nie powinnam ponosic konsekwencji za to, ze pieniadze z

    Kombinujesz jak koń pod góre. Termin płatności ZAWSZE oznacza, że najpóźniej w tym
    dniu pieniadze
    mają być na koncie wierzyciela. Twoje zmartwienie jest, aby przesłać je tak, aby
    dotarły.
    Jeżeli uważasz, że to "niesprawiedliwe" to pożycz mi 100 zł na dwa dni. Ja ci to
    wyśle zaraz na
    drugi dzień przez pieszego posłańca. Bedziesz zadowolony, gdy przez miesiąc będę ci
    pokazywał
    pokwitowanie nadania?

    mer

  • 7. Data: 2003-04-29 19:07:58
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    " Konrad vel Legislator " wrote:

> [...]
    >
    > No wlasnie jest data do ktorej nalezy wplacic - NA KONTO WIERZYCIELA!
    >
    > Jezeli byloby napisane, ze trzeba do okreslonej daty wplacic w

    Dzieki za wyjasnienia.

  • 8. Data: 2003-04-29 19:10:39
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    " mer " wrote:

> [...]
    > wyśle zaraz na drugi dzień przez pieszego posłańca. Bedziesz
    > zadowolony, gdy przez miesiąc będę ci pokazywał pokwitowanie nadania?

    Heh, raczej sie pytam tylko niz kombinuje w tej chwili. To juz było jedynie
    z ciekawosci.
    Wlasnie znajomy, który sie znalazł w tej sytuacji, dostał potwierdzenie ze
    swojego banku, ze pieniadze znalazły sie na koncie wierzyciela po 24
    godzinach. Czyli w terminie.
    W tej sytuacji nie interesuje mnie na kiedy firma zamowiła sobie wyciag z
    konta by o tym fakcie sie dowiedziec, bo mam pewnosc ze pieniadze dotarły.

    Dzieki wszystkim za odpowiedzi :)

  • 9. Data: 2003-04-29 19:11:30
    Od: "Lia" <L...@u...poczta.onet.pl>

    " Andrzej R. " wrote:

    > prawdopodobnieństwo wyroku na Twoją korzyść. Andrzej

    Tobie równiez bardzo dziekuje :)

  • 10. Data: 2003-04-29 19:24:24
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Zasada, iż za spełnienie należności uznaje się postawienie jej do dyspozycji
    wierzyciela jest zasadą ogólną wynikającą z KC. Stosujemy ją w przypadku
    sporu pomiędzy dłużnikiem, a wierzycielem. Jednakże sprawa ta może być
    rozstrzygnięta jeszcze w dwojaki sposób :
    1) Umową pomiędzy stronami lub rozwiązaniem podjętym przez wierzyciela, a
    korzystnym dla dłużnika (np TPSA, ZE, gazownie itp).Musi to być jednakże
    wyraźnie stwierdzone. Inaczej : co obchodzi wierzyciela ile czasu szedł
    posłaniec z pieniędzmi ? Chyba, że wyraźnie zgodził się z kaprysami owego
    posłańca ( że idąc do wierzyciela spędził 2 dni w agencji towarzyskiej).
    2) Aktem prawnym rangi ustawy lub rozporządzenia. Przykładem są tutaj
    wierzytelności podatkowe, gdzie za spełnienie należności uznaje się
    obciążenie rachunku wierzyciela . Podobnie uregulowana jest sprawa
    należności dla ZUS (składki ubezpieczeniowe).
    Obecnie problemy związane z przekazywaniem należności pomiędzy bankami
    wydają się być marginalne, wobec powszechnego stosowania systemów elixir i
    sibir. Jedynie w przypadku zleceń wystawianych np w piątki po południu -
    mogą być problemy (sesje zwykle są 3 razy dziennie). Co innego poczta. Ta
    rządzi się swoimi prawami i pieniążki może nieść wierzycielowi kilka dni.
    AR