  • 31. Data: 2007-06-16 12:13:55
    Temat: Re: Program komputerowy a prawo
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Dnia 16.06.2007 Piotr Dembiński <p...@g...pl> napisał/a:
    >> Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:
    >>> Spróbujmy tak:
    >>> a)
    >>> 1. weź dowolną liczbę naturalną z przedziału 1 do 1000
    >>> 2. podziel ją przez 2
    >>> 3. jeśli podzieli się bez reszty to wyświetl, że jest to liczba

    >>> n = random(1,1000)
    >>> c = n mod 2

    > Ale to wtórne dla omawianego problemu.

    Wtórne? My tu właśnie rozmawiamy o tym, czy algorytm może być
    rozpatrywany jako utwór w świetle prawa autorskiego. Algorytm,
    który podałeś, z pewnością nie może być rozpatrywany jako utwór.

    > Proszę, przyjmij na potrzeby dyskusji że ww. zapisy to są utwory
    > w świetle PA. Chodzi o przykład a nie o to abym pisał 3 strony bzdur
    > byleby tylko bezspornie wypełnić kryteria utworu.
    > To jak, "b" złamie prawo?

    Zadałeś bardzo ciekawe pytanie: czy program komputerowy może
    złamać prawo. I tym pewnie zajmują się prawnicy -- specjaliści
    od oprogramowania (robaki, wirusy komputerowe etc.).

    Z punktu widzenia mojej interpretacji prawa autorskiego, jeśli by
    przyjąć, że podany algorytm jest w świetle tego prawa utworem -- to
    moim zdaniem zarówno 'a', jak i 'b' są programami komputerowymi, przy
    czym 'b' jest translacją 'a'.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 32. Data: 2007-06-16 12:22:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > Yup. W tych nadpisanych były błędy z kodowaniem.

    Puszczaj coś o wdzięcznej nazwie "supersedes". Większość serwerów to
    umożliwia.

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2007-06-16 12:23:58
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Ja bym nazwał treścią sam program.

    To nazwij.

  • 34. Data: 2007-06-16 12:25:45
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> writes:

    > Chciałeś chyba napisać "spisem treści".

    Nie, treścią.

  • 35. Data: 2007-06-16 12:30:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > rozpatrywany jako utwór w świetle prawa autorskiego. Algorytm,
    > który podałeś, z pewnością nie może być rozpatrywany jako utwór.

    Przepraszam Cię jeśli nie robisz tego wszystkiego z premedytacją, ale
    dalszą dyskusję uważam za zupełnie bezsensowną. Nie uwierzę abyś nie łapał
    o co chodzi a już wcześniej zachowywałeś się podobnie.

    > Zadałeś bardzo ciekawe pytanie: czy program komputerowy może

    Nie, nie zadałem takiego pytania, ale daje duże pas. To żadna przyjemność
    dyskusji przy takich gierkach.

    --
    Marcin

  • 36. Data: 2007-06-16 13:34:29
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> writes:

    > Puszczaj coś o wdzięcznej nazwie "supersedes". Większość
    > serwerów to umożliwia.

    Chodziło mi właśnie o wypowiedzi nadpisane (superseded).

  • 37. Data: 2007-06-16 13:40:35
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    > ale dalszą dyskusję uważam za zupełnie bezsensowną. Nie uwierzę abyś
    > nie łapał o co chodzi a już wcześniej zachowywałeś się podobnie.

    Wyszło na to, że prowadzimy dyskusję na temat zakresu ochrony
    prawnoautorskiej algorytmów. Jeśli chodzi ci o jakąś inną kwestię,
    to rzeczywiście nie wiem, o jaką.

    > Nie, nie zadałem takiego pytania, ale daje duże pas. To żadna
    > przyjemność dyskusji przy takich gierkach.

    Jakich gierkach? Słyszałeś o problemie robota-zabójcy?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 38. Data: 2007-06-16 13:44:52
    Od: " owynbeleforte" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    p...@g...pl (=?ISO-8859-2?q?Piotr_Dembi=F1ski?=) napisał(a):

    > " ML" <o...@g...SKASUJ-TO.pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Tak, zasadą działania większości programów komputerowych jest algorytm
    > realizowany przez komputer wykonujący program komputerowy.
    >[...]
    > IMO -- jeśli algorytm jest utworem -- to jest to dzieło zależne,
    > podobnie jak tłumaczenie utworu literackiego.

    Jeśli algorytm jest zasadą działania programu komputerowego, to nie jest w
    ogóle chroniony przez prawo autorskie (wynika to z art. 1, który zacytowałem),
    więc dalsze rozpatrywanie czy coś jest dziełem zależnym od niego jest już
    niepotrzebne.

  • 39. Data: 2007-06-16 13:55:09
    Od: " ML" <o...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Twierdzisz, że dowolny algorytm można rozpatrywać jako zasadę
    > działania pewnego programu komputerowego?

    Nie dowolny, np. algorytm gotowania jajka na twardo może być trudno zapisać w
    postaci programu, ale z tego co widzę, w tym wątku jest mowa właśnie o
    programach komputerowych. Tak więc jeśli ktoś wymyśli np. nowy algorytm
    sortowania lepszy od quicksorta, to moim zdaniem nie będzie on podlegał pod
    polskie prawo autorskie (co najwyżej konkretny sposób jego zapisu może być
    chroniony).

  • 40. Data: 2007-06-16 14:05:29
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)