  • 1. Data: 2003-03-29 17:56:08
    Temat: Problem z wojskiem
    Od: "waldek" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Zostalem 'zmuszony' do odbycia zasadniczej sluzby wojskowej i mam wzwiazku
    ztym nastepujace pytanie o nalezezace mi sie prawa ze strony mojego
    pracodawcy ( poparte artykulami kodeksu pracy lub innego ) , dodam ze jestem
    pracownkiem od 3,5 roku i zostalem zatrudniony na umowe na czas nie
    okreslony.

    Pozdrawiam i dziekuje za udzielone odpowiedzi

  • 2. Data: 2003-03-29 18:29:53
    Temat: Re: Problem z wojskiem
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    > pracodawcy ( poparte artykulami kodeksu pracy lub innego ) , dodam ze jestem
    > pracownkiem od 3,5 roku i zostalem zatrudniony na umowe na czas nie
    Nio zapewne dostaniesz kaske na wyprawke i po woju masz gwarantowany powrót do roboty
    (chocby tylko na okres wypowiedzenia).

  • 3. Data: 2003-03-29 18:41:31
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

    W sumie tak jakbys zaszedł w ciążę :)

  • 4. Data: 2003-03-29 18:44:13
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

    Tyle, że zajście w ciąże nie wiąże się raczej z wyjazdem do Iraku :)

  • 5. Data: 2003-03-29 22:00:22
    Od: "waldek" <w...@p...onet.pl>

    > Nio zapewne dostaniesz kaske na wyprawke i po woju masz gwarantowany
    powrót do roboty (chocby tylko na okres wypowiedzenia).

    no to jest chyba oczywiste, ale chodzilo mi oto ze ten mily pan w WKU
    powiedzial ze nalezy mi sie odprawa za dwa tygodnie i dwa dni urlopu
    okolicznosciowego na pozalatwianie swoich spraw, a przemila pani ksiegowa
    powiedziala ze nie nalezy mi sie zaden urlop a co do wyprawki to musi
    jeszcze sprawdzic, a wiec kto ma racje ?? Pan z WKU czy ksiegowa ??

    Czy ktos mi pomoze ??

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi :)

  • 6. Data: 2003-03-30 12:46:11
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > pracodawcy ( poparte artykulami kodeksu pracy lub innego ) , dodam ze jestem
    > pracownkiem od 3,5 roku i zostalem zatrudniony na umowe na czas nie

    W tym temacie polecam Panu i kadrowej lekturę przepisów ustawy z dnia 21
    listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP (Dz. U. z 2002 r. Nr 21,
    poz. 205 z późn. zm.):

    Rozdział 7
    Szczególne uprawnienia żołnierzy i ich rodzin
    Art.118.1. W okresie między dniem doręczenia pracownikowi kar-ty powołania do
    czynnej służby wojskowej a jej odbyciem stosunek pracy nie może być przez
    pracodawcę wypowie-dziany ani rozwiązany.
    2. Jeżeli okres dokonanego przez pracodawcę lub przez pra-cownika
    wypowiedzenia stosunku pracy upływa po dniu do-ręczenia pracownikowi karty
    powołania do czynnej służby wojskowej, wypowiedzenie staje się bezskuteczne. W
    tym przypadku rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić tylko na żądanie
    pracownika.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do umów o pracę zawartych na okres
    próbny. W razie upływu okresu próbne-go po powołaniu pracownika do czynnej
    służby wojskowej umowę o pracę uważa się za zawartą na czas nie określo-ny.
    4. Przepisy ust. 1-3 nie dotyczą pracowników powołanych do czynnej służby
    wojskowej, która ma być odbywana w formie jednodniowych ćwiczeń.
    5. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej
    pracy ulega jednakże rozwiązaniu z upływem terminu określonego w umowie.
    6. Przepisów ust. 1-5 nie stosuje się, jeżeli pracodawca może rozwiązać umowę
    o pracę bez wypowiedzenia z winy pra-cownika oraz w razie ogłoszenia upadłości
    lub likwidacji za-kładu pracy. W tych przypadkach rozwiązanie stosunku pracy
    następuje na zasadach ogólnych.
    Art.119.1. Na wniosek pracownika, któremu doręczono kartę po-wołania do
    czynnej służby wojskowej, pracodawca jest obowiązany udzielić mu zwolnienia od
    pracy bez zachowa-nia prawa do wynagrodzenia:
    1) na dwa dni, jeżeli pracownikowi doręczono kartę powoła-nia do zasadniczej
    lub okresowej służby wojskowej,
    2) na jeden dzień, jeżeli pracownikowi doręczono kartę po-wołania do odbycia
    ćwiczeń wojskowych trwających po-wyżej trzydziestu dni.
    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli doręczona karta po-wołania
    zobowiązuje do natychmiastowego stawiennictwa.
    3. Na wniosek pracownika, który odbył ćwiczenia wojskowe trwające powyżej
    trzydziestu dni, pracodawca jest obowią-zany udzielić mu zwolnienia od pracy
    po odbyciu tych ćwi-czeń na jeden dzień, bez zachowania prawa do wynagro-
    dzenia.
    4. W przypadkach określonych w ust. 1 i 3 pracodawca może - na własny koszt -
    wypłacić pracownikowi wynagrodzenie za czas zwolnienia od pracy.

    Art.119a.1. Żołnierzowi rezerwy, który odbył ćwiczenia wojskowe, z wyjątkiem
    ćwiczeń trwających do dwudziestu czterech godzin odbywanych w czasie lub dniu
    wolnym od pracy, przysługuje świadczenie pieniężne rekompensujące utra-cone
    wynagrodzenie ze stosunku pracy lub stosunku służ-bowego albo dochód z
    prowadzonej działalności gospodar-czej. które mógłby uzyskać w okresie
    odbywania ćwiczeń wojskowych.

    2. Świadczenie pieniężne za każdy dzień ćwiczeń wojsko-wych stanowi kwota 1/30
    miesięcznego wynagrodzenia lub dochodu, o których mowa w ust. 1, pomnożona
    przez liczbę dni odbytych ćwiczeń wojskowych, z zastrzeżeniem ust. 3.

    3. Kwota dziennego świadczenia pieniężnego nie może być wyższa od 1/30
    dwuipółkrotnego przeciętnego miesięczne-go wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw, którego wy-sokość ogłasza Prezes Głównego Urzędu
    Statystycznego.

    4. Świadczenie pieniężne nie przysługuje żołnierzowi rezerwy powołanemu na
    ćwiczenia wojskowe, jeżeli otrzymał od pracodawcy wynagrodzenie za okres
    odbywania ćwiczeń wojskowych.

    5. Świadczenie pieniężne ustala i wypłaca wójt lub burmistrz (prezydent
    miasta) na udokumentowany wniosek upraw-nionego żołnierza rezerwy, złożony nie
    później niż w ciągu trzech miesięcy od zakończenia ćwiczeń wojskowych, z za-
    strzeżeniem ust. 6.

    6. Świadczenie pieniężne wypłaca się w kwocie pomniejszo-nej o uposażenie,
    jakie żołnierz rezerwy otrzymał z tytułu odbytych ćwiczeń wojskowych.

    7. Wydatki z tytułu wypłaty świadczeń pieniężnych pokrywane są z budżetu
    Ministerstwa Obrony Narodowej.

    8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegó-łowy sposób
    ustalania i wypłacania świadczenia pieniężne-go, zwrotu wydatków z tego tytułu
    organom samorządu te-rytorialnego oraz tryb postępowania i właściwość organów
    w tych sprawach.

    Art.120.1. Pracownikowi, który w ciągu trzydziestu dni od dnia zwolnienia z
    czynnej służby wojskowej podjął pracę u pra-codawcy, u którego był zatrudniony
    w dniu powołania do tej służby, czas odbywania służby wojskowej wlicza się do
    okresu zatrudnienia u tego pracodawcy w zakresie wszyst-kich uprawnień
    wynikających ze stosunku pracy.
    2. Pracownikowi, który w ciągu trzydziestu dni od dnia zwol-nienia z czynnej
    służby wojskowej podjął pracę po raz pierwszy lub u innego pracodawcy niż ten,
    u którego był za-trudniony w dniu powołania do tej służby, czas odbywania
    służby wojskowej wlicza się do okresu zatrudnienia wyma-ganego do nabywania
    lub zachowania uprawnień wynikają-cych ze stosunku pracy, z wyjątkiem
    uprawnień przysługu-jących wyłącznie pracownikom u pracodawcy, u którego
    podjął pracę.
    3. Pracownikowi, który podjął pracę po upływie trzydziestu dni od dnia
    zwolnienia z czynnej służby wojskowej, czas odby-wania tej służby wlicza się
    do okresu zatrudnienia, od któ-rego zależą tylko uprawnienia w zakresie
    wymiaru urlopu wypoczynkowego i wysokości odprawy pośmiertnej, a także
    uprawnienia emerytalno - rentowe.
    4. Terminy przewidziane w ust. 1 i 2 uważa się za zachowa-ne, jeżeli pracownik
    nie mógł podjąć pracy z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy.
    5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się, jeżeli przepisy szczególne nie przewidują
    korzystniejszych uprawnień.
    6. Przepisy ust. 1-3 nie naruszają uprawnień bezrobotnych, określonych w
    odrębnych przepisach.
    Art.121.1. Żołnierze rezerwy, którzy w ciągu trzydziestu dni od dnia
    zwolnienia z czynnej służby wojskowej, z zastrzeże-niem art. 120 ust. 4, nie
    mogą podjąć pracy wskutek ogło-szenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, u
    którego byli zatrudnieni w dniu powołania do tej służby, albo rozwiąza-nia z
    nim stosunku pracy z przyczyn dotyczących tego pra-codawcy, a także którzy z
    innych przyczyn poszukują pracy - korzystają z pierwszeństwa w zakresie
    pośrednictwa pra-cy.
    2. Minister właściwy do spraw pracy w porozumieniu z Mini-strem Obrony
    Narodowej określa w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady prowadzenia
    pośrednictwa pracy w stosunku do żołnierzy rezerwy, o których mowa w ust. 1.
    Art.122.1. Pracodawca, który zatrudniał pracownika w dniu powo-łania do
    czynnej służby wojskowej, jest obowiązany zatrud-nić go na poprzednio
    zajmowanym stanowisku lub na sta-nowisku równorzędnym pod względem rodzaju
    pracy oraz wynagrodzenia, jeżeli w ciągu trzydziestu dni od dnia zwol-nienia
    ze służby pracownik zgłosił się do tego pracodawcy w celu podjęcia pracy.
    Niezachowanie tego terminu powo-duje wygaśnięcie stosunku pracy, chyba że
    nastąpiło z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy.
    2. Jeżeli pracownik uzyskał podczas odbywania czynnej służ-by wojskowej inne
    lub wyższe niż posiadane uprzednio kwalifikacje zawodowe, pracodawca jest
    obowiązany na wniosek pracownika zatrudnić go w miarę możliwości na
    stanowisku, które odpowiada nabytym w wojsku kwalifika-cjom.
    Art.123. Pracownik, który podjął pracę po przedterminowym zwolnieniu z
    zasadniczej służby wojskowej z pozostawie-niem w dyspozycji dowódcy jednostki
    wojskowej - w razie wezwania do dalszego odbywania tej służby - jest obowią-
    zany stawić się do pracy następnego dnia po zwolnieniu ze służby.
    Art.124.1. Pracodawca udziela pracownikowi powołanemu do od-bycia ćwiczeń
    wojskowych urlopu bezpłatnego na okres trwania tych ćwiczeń, z wyjątkiem
    ćwiczeń trwających do dwudziestu czterech godzin, odbywanych w czasie lub w
    dniu wolnym od pracy.
    2. W czasie trwania urlopu bezpłatnego, o którym mowa w ust. 1, pracownik
    zachowuje wszystkie uprawnienia wynika-jące ze stosunku pracy, z wyjątkiem
    prawa do wynagrodze-nia.
    Art.125. Pracownik powołany do zasadniczej lub okresowej służ-by wojskowej
    otrzymuje od pracodawcy odprawę w wyso-kości dwutygodniowego wynagrodzenia
    obliczonego we-dług zasad określonych dla ustalania ekwiwalentu za urlop
    wypoczynkowy. Odprawa nie przysługuje w razie ponow-nego powołania do tej
    samej służby.
    Art.126. W okresie odbywania przez żołnierza zasadniczej służby wojskowej
    rozwiązanie przez pracodawcę stosunku pracy z żoną żołnierza może nastąpić
    wyłącznie z winy pracownicy oraz w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji
    zakładu pracy.
    ______
    Jupraw