  • 1. Data: 2002-12-26 20:56:06
    Temat: Problem na granicy - konfiskata - horror
    Od: "Leo" <p...@h...pl>

    Witam, nie wiem czy to wlasciwa grupa na moje pytanie - jesli nie to
    przepraszam i prosze o podanie wlasciwej.

    Problem polega na tym, ze moj szwagier wiozl z Niemiec 3 telewizory - 2
    stare, uzywane i jeden prawie nowy Sony 43". Tego Sony znajoma w Niemczech
    kupila normalnie w sklepie (za 2000 euro), potem stal poltora miesiaca u
    niej w domu nieuzywany i odsprzedala mojemu wujkowi za pol ceny
    (1000euro) - wujek dal mi ten telewizor w prezencie a szwagier mial go dla
    mnie przywiezc. Na granicy celnik zapytal go co wiezie, on odpowiedzial, ze
    3 uzywane telewizory. Jak celnik zobaczyl tego Sony od razu powiedzial, ze
    to jest nowy telewizor (fakt, byl w kartonie) i powiedzial, ze go
    konfiskuje, gdyz szwagier nie zglosil go przy odprawie. Wtedy moj szwagier
    powiedzial, ze w takim razie chce za niego zaplacic clo, celnik odrzekl ze
    juz za pozno i poniewaz telewizor nie byl zgloszony wiec nie przysluguje mu
    nawet mozliwosc oclenia go - w tym przypadku nastepuje przepadek telewizora
    na rzecz Skarbu Panstwa.
    Zostal spisany protokol, z ktorym szwagier sie nie zgodzil i dopisal swoje
    uwagi. W Urzedzie Celnym dostal pouczenie, ze albo przyzna sie do winy,
    zaplaci grzywne (ok. 1.000zl) i zrzecze sie telewizora, wtedy sprawa jest
    zamknieta albo kieruja sprawe do Sadu.
    W sytuacji, gdy przyznaje sie do winy placi kare i traci telewizor jestesmy
    do tylu ponad 5.000zl. Jesli sprawa trafi do sadu to tym bardziej nic nie
    wiadomo.

    Nurtuja mnie tutaj 3 sprawy:
    1. Na jakiej podstawie celnik moze sam orzec czy sprzet jest nowy czy
    uzywany ? Nawet nie wyciagal TV z kartonu i powiedzial, ze jes nowy. Czy nie
    powinien tego orzec rzeczoznawca ? Czy definicja slowa "uzywany" mowi, ze
    sprzet musi nosic slady uzytkowania, albo czy musi byc uzywany okreslony
    czas ? Czy odkupienie od osoby fizycznej sprzetu, ktory nie byl przez nia
    uzywany nie powoduje, ze traktujemy go automatycznie jako sprzet uzywany ?

    2. Czy wwozac ten TV szwagier powinien od razu krzyczec, ze ma sprzet do
    oclenia zanim celnik sie o to zapytal ? Przeciez on go nie ukryl, tylko
    powiedzial, ze sprzet jest uzywany a celnik od razu stwierdzil, ze go
    oszukal i nie przysluguje mu prawo do oclenia TV. Czy rzeczywiscie tak jest
    ? Czy celnik sam powinien mu zaproponowac oclenie? Czy przypadkiem celnik
    nie postapil tutaj niezgodnie z przepisami?

    3. Czego mozna spodziewac sie w Sadzie ? Czy sa jakieklwiek szanse
    wygrania tej sprawy? Czy mozna udowodnic celnikowi bledy w jego pracy?
    Domyslam sie, ze nawet wygranie sprawy w Sadzie i tak nic nie da, gdyz ten
    celnik wyliczyl wartosc TV na 2.000euro i clo od tego wyszlo 9.000zl, wiec
    nawet po wygraniu sprawy nie oplaca sie clic tego TV.

    Czy sa jakies inne mozliwosci niz oclenie TV lub Sad ? Szwagier napisal w
    protokole, ze ten telewizor on tylko wiozl a mial byc prezentem od rodziny w
    Niemczech. Czy sa jakiekolwiek szanse aby np. odzyskac TV i zawiezc go z
    powrotem do rodziny w Niemczech tzn. zrezygnowac z prezentu?

    Prosze o wszelkie informacje i pomysly. a moze ktos zna jakas dobra
    kancelarie, ktora specjalizuje sie w takich wlasnie sprawach celnych ? Z
    gory dziekuje za pomoc.

    pozdrawiam
    Leszek

  • 2. Data: 2002-12-26 21:00:06
    Temat: Re: Problem na granicy - konfiskata - horror
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    W Polsce "uzywany" to zdaje sie 6 miesiecy, ale to tak trochę spekuluję przez
    analogię z podatkiem dochodowym...
    Na szczęście jest pisemna umowa sprzedaży przez znajomą Twojemu wujkowi z wymienioną
    sumą 100 Euro i w dodatku poswiadczona z datą pewną ;-))
    JaC

  • 3. Data: 2002-12-26 21:42:25
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Leo" <p...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Witam, nie wiem czy to wlasciwa grupa na moje pytanie - jesli nie to
    > przepraszam i prosze o podanie wlasciwej.

    Nie pomogę Ci osobiście, ale poszukaj telefonu do Informacji Celnej - tam
    mają obowiązek udzielić Ci informacji.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 4. Data: 2002-12-27 17:48:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    | uzywany nie powoduje, ze traktujemy go automatycznie jako sprzet uzywany ?

    Celnik ocenia to na podstawie własnej oceny. Przewożący może się z tym nie
    zgodzić (co uczynił) i teraz Urząd Celny musi udowodnić przed sądem, że
    telewizor jest nowy.

> [...]
    | ? Czy celnik sam powinien mu zaproponowac oclenie? Czy przypadkiem celnik
    | nie postapil tutaj niezgodnie z przepisami?

    Krzyczeń niekoniecznie, ale wypełnić deklarację celną już tak.

> [...]
    | celnik wyliczyl wartosc TV na 2.000euro i clo od tego wyszlo 9.000zl, wiec
    | nawet po wygraniu sprawy nie oplaca sie clic tego TV.

    To, co wycenił celnik ma niewielkie znaczenie. Przed sądem będą musieli
    powołać biegłego, który nie tylko oceni wartość urządzenia, ale również to,
    czy był użwany.

> [...]
    | Niemczech. Czy sa jakiekolwiek szanse aby np. odzyskac TV i zawiezc go z
    | powrotem do rodziny w Niemczech tzn. zrezygnowac z prezentu?

    W chwili obecnej nie ma możliwości zabrania telewizora z powrotem do
    Niemiec, albowiem stanowi on dowód w sprawie karnej.