    From: Roman Rumpel <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Date: Mon, 19 May 2008 23:56:01 +0200

    Marcin pisze:
    > Czesc Prawoznawcy:)
    >
    > Sprawa jest nastepujaca: pracuje w firmie jako serwisant urzadzen biurowych.
    > Pokazalem pracodawcy, ze potrafie pisac programy komputerowe (co nie jest wpisane
    > w zakres obowiazkow na moim stanowisku), wiec moj szef zlecil mi napisanie
    > przydatnego w calej firmie programu. Pisalem go przez 2 miesiace w godzinach pracy
    > i robilem tylko to, a moje dotychczasowe obowiazki zostaly przez szefa powierzone
    > na ten czas koledze.

    To wydaje sie przesądzać, że autorskie prawa majątkowe należą do
    pracodawcy, ale

    Program jest juz gotowy, szef zadowolony. Nie chcialbym
    > jednak (tak po prostu) dac do reki wszystkim zainteresowanym kodow zrodlowych,
    > bo wypracowalem w nich swoje nietypowe rozwiazania, tricki, 'patenty':),
    wyliczenia, itp.

    nie oznacza to automatycznie przekazania kodu źródłowego. Pracodawca ma
    prawa do programu, nie do jego kodu.

    > Jest pare osob z firmy, ktore zapewne chcialyby moje pomysly (bardzo delikatnie
    > mowiac) wykorzystac, wiec nie usmiecha mi sie dawac im gotowca, ktory potem
    > mogliby po drobnych modyfikacjach podpisac swoim nazwiskiem.

    I masz rację

    > Nie zostala sporzadzona zadna umowa zwiazana z tym projektem programu,
    > ktora po jego wykonaniu okreslalaby prawa pracodawcy do jego 'skladnikow'
    > (kod zrodlowy, dokumentacja, algorytmy, komentarze, sposoby pobierania danych,
    > obliczenia, itd.)

    Dlatego z ogólnych zasad prawa autorskiego można wywieść wniosek, jak wyżej.

    > Pytanko: czy w powyzszych okolicznosciach musze rowniez udostepnic firmie
    > kod zrodlowy programu, czy moge go zachowac tylko dla siebie (taka ochrona
    > praw autorskich)

    Nie musisz

    ? Przecie wg papierow nie pracuje jako informatyk...

    To akurat w tym przypadku bez związku. Per facta concludenta na czas
    tworzenia programu byłeś informatykiem

    > Czy nalezy mi sie dodatkowa premia z tytulu wykonania programu (czegos
    > ponad moje obowiazki), za ktory informatyk na pewno wzialby wieksza kase
    > w porownaniu z moja skromniejsza pensja (przeciez dzieki temu moj pracodawca
    > ma tanszym kosztem zrobione cos, za co musialby zaplacic wiecej informatykowi).

    Nie, powierzono Ci na czas pisania programu nowe obowiązki, ze
    zwolnieniem ze starych. Nie zażądałeś innych pieniędzy.

    > Czy moge moj projekt sprzedac w innych filiach firmy w ktorej pracuje (jest spore
    > zainteresowanie moim projektem ludzi z innych filii firmy) bez przejmowania sie
    > ze moj szef zaplacil mi za projekt poki co tylko pense i moze poczuwac sie jako
    > wylaczny wlasciciel programu ?

    Nie, nie możesz.
    Na bazie swoich pomysłów, wyliczeń, trików (jak sam pisałeś), możesz
    pisać nowe programy, ten już nie należy do Ciebie.

    > Prosze o porade. Jakby sie dalo, to jakie paragrafy okreslaja moje prawa do
    projektu,
    > a jakie pracodawcy.

    Przeczytaj ustwę o prawie autorskim.

    > Pozdrawiam, Marcin