    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie - pytanie
    Date: Sat, 1 May 2004 18:31:18 +0800

    In article <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Moment. On ma prawo do podania SWOICH danych, a nie tego komu
    > przysługują prawa majątkowe :) !

    Ale przeciez Ty wysunales argument "identyfikowalnosci", ze sporo Janow
    Nowakow, wiec adres umozliwia rozroznianie. Skoro pracodawca placi za ta
    prace to MZ w jej ramach etycznie jest poslugiwac sie adresem firmowym co
    owej identyfikalnosci w zaden sposob nie uwlacza, prawda? :)

    > Powiem tak: "pewnie zależy od punktu siedzenia".
    > FYI: nie jestem pracownikiem.

    Ja jestem :)

    > Ustawodawca uznał iż twórcy przysługuje *osobiste* "prawo do podpisu",
    > a nie "firmowe" czy "właściciela praw". W przypadku praw autorskich

    I tym podpisem jest Jan Nowak, a nie Jan Nowak <j...@n...com>. Jeden
    wyjatek - jesli to jest juz uznany (dlugo uzywany przy podpisywaniu prac)
    pseudonim.

    > nie jest chroniona "praca" - "zrobił dostał zapłatę i ma sobie iść"
    > tylko...właśnie to "coś" co od pracy się różni. W ograniczonym zakresie
    > dotyczy to również praw majątkowych - ale osobistych dotyczy
    > w szczególności.
    > To nie mój wniosek (tylko z grupy) że na "nieumieszczenie podpisu" trzeba
    > zawrzeć umowę na zasadach jak pisałem :]

    Ale my nie dyskutuje o TAK vs. NIE a o tym jak ma ten podpis wygladac :)
    Ze ma tam byc to nie ulega watpliwosci.

    > WOLNO MU. IMO - bezwzględnie.

    Wolno mu oznaczyc swoim nazwiskiem badz pseudonimem ale nie dowolna
    informacja. Jesli nie jest to jak napisalem pseudonim artystyczny, a
    zwykly adres to jak dla mnie to bardzo dyskusyjne postepowanie.
    W skrajnym wypadku Jan Nowak <j...@l...zamow.nastepnym.razem.u.mnie
    prywatnie.com>.

    > Rozumiem iż argumentem "podatkowym" przekonująco (sporo interpretacji
    > a chyba i orzecznictwo się znajdzie) zgadzamy się iż to "informacja".

    zgadzamy

    > A do niej ma IMO *bezwzględne* prawo.

    nie zgadzamy :)

    > Jakiej szkody ??
    > A pokaż tę szkodę :) tak żeby sąd ją uznał.

    A zawsze w taki sposob trzeba aby ukarac dyscyplinarnie?
    Szkoda, no np. za 3 lata gosc bedzie juz pracowal w innym miejscu a klient
    zechce zamowic nowe strony i skontaktuje sie po prywatnym adresie i juz
    zamowi gdzieindziej.

    > IMHO - nic z nikim nie musi uzgadniać. Taki dodatkowy bonus od
    > ustawodawcy: jakby dopisku NIE umieścił, zwolnił byś go a on by
    > przyszedł że "chce się podpisać" to IMO & AFAIK musiałbyś się
    > zgodzić.

    Oj, ale to nie to, znowu przypominam ze nie "nie" czy ze nie "tak", a
    "jak" :)

    > Nic z tych rzeczy: "przepis szczególny wyłącza ogólny" !
    > Znasz przepis szczegółowszy, zapisany w KP a wyłączający "prawo
    > do podpisu" ? Bo ja nie :)

    ale sie uparles, juz trzeci raz Ci mowie ze ja nie negauje prawa do
    podpisu a Ty nic :)

    > KP chroni tylko "działanie na szkodę", a IMHO tu przesadziłeś
    > z ową "szkodą". Rozumiem iż masz na myśli że potencjalny zamawiający
    > przyjdzie "osobiście" do pracownika żeby mu "coś zrobił" ?

    Nie koniecznie, jak widac z danego przykladu. Myslalem o czyms bardziej
    dlugofalowym :) MZ takie dzialanie jest rowniez niekorzystne dla ogolnie
    rozumianego wizerunku firmy.

    > Zakazu podawania informacji "ja to robiłem" nie znam nawet wobec
    > "prostego robotnika" ! - no chyba że sama czynność jest tajna ;)

    To nie jest "ten" zakaz, to jego naduzycie :)

    --
    Marcin