  • Data: 2004-05-04 20:51:09
    Temat: Re: Prawo autorskie - pytanie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
    > On Mon, 3 May 2004, Marcin Debowski wrote:
    > Moment. A nim podpisał te 10 prac, to co to było ??
    > Znaczy że wystarczy nie dopuścić żeby pierwszy raz się podpisał i mamy
    > gościa "z głowy", tak ? :)

    Coś w tym stylu :) Po prostu MZ należy jakoś odróżnić dane kontaktowe od
    pseudonimu. Ten ostatni, to to o czym mówi prawo autorskie i ma służyć
    identyfikacji twórcy. Takiego zadania nie spełnia np. zmieniający się co
    chwile adres e-mail (może, ale nie musi rzecz jasna) dlatego aby adres
    e-mail pełnił funkcję pseudonimu to MZ należy go konsekwentnie na tym polu
    używać a nie np. stoswać za każdym razem inny.

    > [...]
    > Hm... Jak pseudonim nie jest "artystycznym objawieniem" to z kolei
    > ja nie wiem czym jest :] !

    Kosie łapki są :)

    > A to jest meritum sporu :)
    > IMHO - nie. Może jakiś prawnik to po łacinie ponazywa (niekoniecznie
    > posługując się inwetywami ;)), ale AFAIK z faktu iż owo "prawo do
    > podpisu" jest umieszczone w rodzdziale i oddziale (aż jeden
    > artykuł :)) pt. "autorskie prawa osobiste" który NIE odwołuje się praw
    > majątkowych ani do posiadacza tychże (majątkowych) praw - można wysnuć
    > wniosek (jak to było ? ulubione przez Maddy "przesłanki", tak ? :)) że
    > owo "prawo" *nie ma związku* z posiadaczem praw majątkowych (tu: firmą).
    >
    > Ma je (tylko i wyłącznie) "ludź który stworzył" :)

    Według ścisłej litery prawa, twórca ma prawo do podpisania dzieła
    nazwiskiem bądź pseudonimem, a nie do podawania namiarów na siebie. Jeśli
    facet stosuje za każdym razem ten sam adres można MZ uznać to za
    pseudonim. Jeśli zmienia go, to podaje namiary na siebie. Prawa
    umieszczania danych teleadresowych na swoim dziele nie gwarantuje twórcy
    PA, natomiast zakres wykonania utwóru w ramach u. o dzieło bądź stosunku
    pracy zwykle ustala pracodawca. Umieszczanie różnych dodatkowych danych
    wchodzi MZ w ten zakres. To tak MZ :)

    > Pas :]
    > Istnieje ?

    Nie jestem świadom, ale szczerzę wątpię :)

    pozdrawiam

    --
    Marcin