    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie - pytanie
    Date: Sat, 1 May 2004 09:58:24 +0200

    On Sat, 1 May 2004, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >+ >>+ W kodzie strony znalazłem dopisek: "autor: tu jego imie i nazwisko oraz
    >+ >>+ adres mailowy" do jakiejś skrzynki, której nie znam. A ma firmową
    >+ >>+ skrzynkę której jest zobowiązany używać w sprawach firmowych.
    >+ > *przypuszczam* że może należeć do "podpisu" - w końcu Janów Nowaków
    >+ > to my chyba w kraju paru mamy, więc jak jeden z drugim nie chcą być
    >+ > anonimowi (patrz niżej w cytacie) no to muszą mieć jakąś "metodę"
    >+ > na określenie się.
    >+
    >+ No przecież miał - mógł podać adres firmowy

    Moment. On ma prawo do podania SWOICH danych, a nie tego komu
    przysługują prawa majątkowe :) !

    >+ co byłoby znacznie bardziej etyczne i oczywiste.

    Powiem tak: "pewnie zależy od punktu siedzenia".
    FYI: nie jestem pracownikiem.
    Ustawodawca uznał iż twórcy przysługuje *osobiste* "prawo do podpisu",
    a nie "firmowe" czy "właściciela praw". W przypadku praw autorskich
    nie jest chroniona "praca" - "zrobił dostał zapłatę i ma sobie iść"
    tylko...właśnie to "coś" co od pracy się różni. W ograniczonym zakresie
    dotyczy to również praw majątkowych - ale osobistych dotyczy
    w szczególności.
    To nie mój wniosek (tylko z grupy) że na "nieumieszczenie podpisu" trzeba
    zawrzeć umowę na zasadach jak pisałem :]

    >+ > Powiem tak: IMHO to nie jest "reklama w znaczeniu ustawy o podatku
    >+ > dochodowym" ;) a "informacja".
    >+
    >+ Słowem umieścił swoją prywatna informację

    WOLNO MU. IMO - bezwzględnie.
    Rozumiem iż argumentem "podatkowym" przekonująco (sporo interpretacji
    a chyba i orzecznictwo się znajdzie) zgadzamy się iż to "informacja".
    A do niej ma IMO *bezwzględne* prawo.

    >+ która potencjalnie może przynieść pracodawcy szkody,

    Jakiej szkody ??
    A pokaż tę szkodę :) tak żeby sąd ją uznał.

    >+ bez uzgodnienia tego z pracodawcą.

    IMHO - nic z nikim nie musi uzgadniać. Taki dodatkowy bonus od
    ustawodawcy: jakby dopisku NIE umieścił, zwolnił byś go a on by
    przyszedł że "chce się podpisać" to IMO & AFAIK musiałbyś się
    zgodzić.

    >+ Słowem: MZ to raczej KP niż PA.

    Nic z tych rzeczy: "przepis szczególny wyłącza ogólny" !
    Znasz przepis szczegółowszy, zapisany w KP a wyłączający "prawo
    do podpisu" ? Bo ja nie :)
    KP chroni tylko "działanie na szkodę", a IMHO tu przesadziłeś
    z ową "szkodą". Rozumiem iż masz na myśli że potencjalny zamawiający
    przyjdzie "osobiście" do pracownika żeby mu "coś zrobił" ?
    Ale to się *wyłącza* stosownymi zapisami w umowie, nazywa się
    toto "zakaz konkurencji", jest *odpłatne* i owszem, masz rację,
    jest wspominane w dwu aktach prawnych: KP i KC :)
    I oczywiście skutkuje tylko okresowo... ale to jest najwyraźniej
    *zamierzone* działanie ustawodawcy.
    BTW:
    Zakazu podawania informacji "ja to robiłem" nie znam nawet wobec
    "prostego robotnika" ! - no chyba że sama czynność jest tajna ;)

    pozdrowienia, Gotfryd