  • 11. Data: 2008-04-18 12:57:24
    Temat: Re: Prawo autorskie do aplikacji
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "PeTe" <p...@t...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fua3nj$4bg$1@news.onet.pl...

    > Problem w tym że wg mnie samego trudno to udowodnić - do programowania nie
    > potrzeba żadnego specjalnego oprogramowania którego np. ja jestem
    > posiadaczem a nie ma go firma. Zapisu z monitoringu w domu, na którym
    > ślęcze przy laptopie też nie ma :) :) Sam potrafię obalić własną linię
    > obrony a to chyba nie do końca dobrze.

    Skoro nie potrzeba do napsianiua specjalistycznego oprogramowania, to
    oznacza że mogłeśto sobie psiać w domu. A czy kierownictwo firmy może
    udowodnić, że polecilo Tobie napisanie tego programuw godzinach pracy w
    ramach obowiązków służbowych?? Chyba nie może...

    Pozdrawiam Przemek

  • 12. Data: 2008-04-18 13:07:51
    Od: "PeTe" <p...@t...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Rzecznik Prokurwatury Krajowej" <r...@p...pl>
    napisał w wiadomości news:fua53k$t0v$1@news.ds.pg.gda.pl...

    > Teraz możesz jedynie ratować sytuację zbierając pośrednie dowody
    > udostępnienia programu na licencji - nagrania rozmów ze zwierzchnikami,
    > współpracownikami, świadkami, może coś innego co świadczyłoby o pracy
    > samodzielnej, po godzinach pracy i bez zlecenia. Jak rozumiem wciąż masz
    > także pełną kontrolę nad wykorzystaniem tej aplikacji, więc powinieneś jak
    > najszybciej i niepostrzeżenie zamienić jej otwartą wersję na wersję
    > zakodowaną.

    Zgadza się mam niepodzielną (na szczęście) kontrolę nad aplikacją i jedyne
    co mogę zrobić to zaszyfrować (a właściwie "zagmatwać") kod przy pomocy
    istniejących narzędzi, utrudniających życie innym osobom. To z pewnością
    powstrzyma przed nieautoryzowanym dokonywaniem poprawek i zmian, ale nie
    zabezpieczy przenośności kodu. Tu PHP faktycznie jest słabe do obrony, w
    porównaniu do kompilowanego exe.

  • 13. Data: 2008-04-18 13:17:07
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    PeTe pisze:
> [...]
    > powstrzyma przed nieautoryzowanym dokonywaniem poprawek i zmian, ale nie
    > zabezpieczy przenośności kodu. Tu PHP faktycznie jest słabe do obrony, w

    Miałem na myśli Zend Engine. Jednak pozostaje pytanie czy otwarta wersja
    kodu nie została kiedyś skopiowana czy zaarchiwizowana.

  • 14. Data: 2008-04-18 13:37:27
    Od: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>

    PeTe pisze:
    > wynika że nie mam żadnych a baza, informacje w
    > bazie, kod źródłowy należy do firmy.

    Zawartość bazy z pewnością jest własnością pracodawcy.
    Kod, wg. przedstawionych faktów, jest Twój.
    Co do struktury bazy to można by dywagować, w jakim zakresie jest
    chroniona, ale jeśli już to z pewnością prawa autorskie należą do Ciebie.

    > Niektóre wątki w Google wskazują że mam prawa autorskie ale nie materialne -
    > i tego nie rozumiem. Tzn. dla firmy aplikacja a dla mnie klepnięcie w ramię?

    Chodziło o rozróżnienie praw majątkowych i osobistych. Drugie
    niezbywalne, pierwsze przeszłyby na pracodawcę jeślibyś wykonał to w
    ramach stosunku pracy lub w ramach innych umów. Oczywiście za
    wynagrodzeniem.

    > Chciałbym ulepszyć tą aplikację na potrzeby firmy, ale boję się że zrobie z
    > siebie jeszcze większego frajera niż jestem - czy fakt że zadbam o
    > wykreślenie z zakresu czynności "tworzenia baz danych" zmienia moje
    > położenie?

    Co rozumiesz przez "tworzenie baz danych"? Tworzenie jej struktury czy
    zawartości? To w umowie powinno być wyjaśnione.

  • 15. Data: 2008-04-18 15:47:11
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > także pełną kontrolę nad wykorzystaniem tej aplikacji, więc powinieneś
    > jak najszybciej i niepostrzeżenie zamienić jej otwartą wersję na wersję

    A w duchu pomocy wszystkim, którzy mają ten sam problem, ale od drugiej
    strony, chciałbym podpowiedzieć pewne słowo kluczowe:

    DeZender

    (Tak, to cudo naprawdę rozkodowuje skrypty. Sprawdziłem.)

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 16. Data: 2008-04-18 16:30:29
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Apr 18, 2:44 pm, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    <r...@p...pl> wrote:

    > Problemem nie jest dowiedzenie autorstwa lecz wykonania poza stosunkiem
    > pracy.

    Dlaczego ciężar dowodu miałby obciążać stronę twierdzącą, że utwór
    wykonano poza stosunkiem pracy?

    PS Twoja sygnaturka jest o linijkę zbyt długa.

  • 17. Data: 2008-04-18 16:38:23
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

> [...]
    > i niewydolny i sam z własnej woli, bez niczyjej wiedzy i przyzwolenia
    > stworzyłem nowy system, po czym sam go wdrożyłem, szczerze mówiąc nie
    > pytając nikogo o zdanie (dyrektorów, kierowników - choć miałem ich
    > niepisane przyzwolenie na każde działanie które usprawni firmę). Tak więc
    > nie spisywałem umów i klauzul gdyż działałem i działam w dobrej wierze -
    > dla dobra firmy, ale nie podoba mi się że otrzymując coś za darmo, bez
    > pytania o zgodę i informowania właściciela (jakm się czuję) przedstawia
    > się to jako swój dorobek i rozdaje na lewo i prawo.

    Z tego co teraz tu piszesz to wynika jednoznacznie, że program jednak
    napisałeś
    ściśle w związku z pracą i z twoim zakresem obowiązków w pracy i specjalnie
    dla firmy.
    To, że wykonywałeś go po godzinach w domu może jedynie mieć znaczenie
    finansowe - na rozliczenie godzin nadliczbowych, które poświęciłeś na pracę
    (jeśli nie jesteś zatrudniony na stanowisku kierowniczym).
    Nie jesteś jedyną osobą, która nadgania robotę pracując wieczorami w
    domu....
    Trudno chyba będzie dowieść, że program powstał niezależnie od zatrudnienia
    w firmie.

    O wszystkim decyduje w kwestiach spornych to, kto przekona sędziego
    do swoich racji....

    zbyszek

  • 18. Data: 2008-04-18 17:36:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "PeTe" <p...@t...poczta.onet.pl> writes:

    [...]

    > Z uwagi na obserwację pewnych bezsensownych działań w firmie której
    > pracuje opracowałem internetowy system - aplikację która usprawniła
    > prace dużej części ludzi w firmie.

    Art. 269b Kodeksu karnego:

    1. Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udostępnia innym osobom
    urządzenia lub programy komputerowe przystosowane do popełnienia
    przestępstwa określonego w art. 165 § 1 pkt 4, art. 267 § 2,
    art. 268a § 1 albo § 2 w związku z § 1, art. 269 § 2 albo
    art. 269a, a także hasła komputerowe, kody dostępu lub inne dane
    umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej,

    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    w związku z art. 268a §1:

    1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa,
    zmienia lub utrudnia dostęp do danych informatycznych albo
    w istotnym stopniu zakłóca lub uniemożliwia automatyczne
    przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie takich danych,

    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Oczywiście zadbałeś o to, by twój program komputerowy nie był
    przystosowany do tego, by osoba nieuprawniona mogła zniszczyć,
    uszkodzić, usunąć, zmienić jakiekolwiek dane. Innymi słowy,
    że w tym programie komputerowym nie ma żadnych związanych
    z bezpieczeństwem błędów.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 19. Data: 2008-04-18 17:37:11
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    Oczywiście zadbałeś o to, by twój program komputerowy nie był
    przystosowany do tego, by osoba nieuprawniona mogła zniszczyć,
    uszkodzić, usunąć lub zmienić jakiekolwiek dane. Innymi słowy,

  • 20. Data: 2008-04-18 18:44:36
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik ""Piotr Dembiński"" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > uszkodzić, usunąć lub zmienić jakiekolwiek dane. Innymi słowy,
    > że w tym programie komputerowym nie ma żadnych związanych

    Daj spokój, bo jescze zamkną nam Bila Gatesa... :P

    Pozdrawiam Przemek