  • 1. Data: 2003-01-14 11:46:18
    Temat: [Prawo Spoldzielcze] Mieszkania wlasnosciowe
    Od: tan <t...@n...o2.pl>

    Jaka jest roznica praktyczna pomiedzy mieszkaniem
    wlasnosciowym-spoldzielczym a wlasnosciowym z zalozona
    ksiega wieczysta itp?
    Wiem tylo tyle, ze zmienia sie wlasnosc. Ale co sie z
    tym wiaze? Inne koszty utrzymania? Inny sposob zajecia
    komorniczego?
    Czy np. jezeli przemianuje mieszkanie wlasnosciowe -
    spoldzielce na wlasnosciowe to bede inaczej rozliczany
    w przypadku remontow budynku? Bede placil mniejsze/
    wieksze skladki na fundusz remontowy?
    Prosze po prostu o calkowite przyblizenie tematu. W
    sieci znalazlem na reazie tylko teksty ustawy. Bede
    wdzieczny za linki do czegos co te ustawe opisuje
    przystepnie dla nieprawnika;)

    Z gory dziekuje:)

    pozdrawiam - tan

    -------------------------
    chcesz do mnie napisac
    wytnij "nos." z adresu:
    t...@n...o2.pl
    -------------------------

  • 2. Data: 2003-01-14 13:45:21
    Temat: Re: [Prawo Spoldzielcze] Mieszkania wlasnosciowe
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    No cóż. W największym skrócie można to ująć w ten sposób, że jak sama nazwa
    wskazuje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego jest ograniczonym prawem
    rzeczowym i jest związane z członkowstwem w Spółdzielni. Tracisz
    członkowstwo - nie masz mieszkania.
    Odrębna własność oznacza, że nie musisz być członkiem Spółdzielni by być
    właścicielem danego lokalu.
    pozdrawiam
    Radek

  • 3. Data: 2003-01-14 14:08:17
    Od: "maria-zofia bobrowska" <m...@s...be>

> [...]
    > członkowstwo - nie masz mieszkania.
    > Odrębna własność oznacza, że nie musisz być członkiem Spółdzielni by być

    A w jakiej sytuacji mozna to czlonkowstwo stracic?

    Pozdrawiam
    Marysia

  • 4. Data: 2003-01-14 15:36:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Jan 2003, tan wrote:
    [...]
    >+ Wiem tylo tyle, ze zmienia sie wlasnosc. Ale co sie z
    >+ tym wiaze?

    Z listy spraw "związanych": w razie bankructwa spółdzielni
    właścicielem mieszkania spółdzielczego stają się wierzyciele,
    mieszkania "w pełni własnego" to nie dotyczy.
    Przy sprawach sprzedaży/spadku/darowizny: spółdzielnia musi
    wyrazić zgodę na przyjęcie nowego członka. Widziałem
    opisy wrednych zachowań, kiedy przez przeoczenia formalne
    ktoś pozbył się mieszkania na dobre...

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-01-15 21:04:59
    Od: "Andrzej i B." <a...@t...pl>

> [...]
    > spoldzielce na wlasnosciowe to bede inaczej rozliczany
    > w przypadku remontow budynku? Bede placil mniejsze/

    Upraszczając podkreślam upraszczając spółdzielcze prawo własnościowe
    oznacza że jest ono własnością spółdzielni a ty masz do niego prawo i możesz
    dysponować nim jak by było twoją własnością. Przy mieszkaniu własnościowym
    ( nie spółdzielcze prawo własności ) występuje wyodrębniona własność
    lokalowa co oznacza że z własności spółdzielni wydziela się lokal i określa
    udziały w częściach wspólnych budynku i gruntu oraz pomieszczenia
    przynależne ( np. piwnica, komórka, garaż itp. ) Dla tak wyodrębnionej
    własności można założyć księgę wieczystą ( wcześniej mogła mieć tylko
    spółdzielnia i ewentualnie członkowie spełniający odpowiednie warunki ale
    bez udziału w gruntach itd. coś w tym rodzaju) Po przekształceniu w pełną
    własność ( wyodrębniona własność lokalowa ) możesz wystąpić ze spółdzielni
    lub pozostać. Jeśli pozostajesz to należą ci się udziały z zysków
    spółdzielni np. z najmu lokali użytkowych i innych zysków które pomniejszają
    ci czynsz. Gdy wystąpisz musisz pokryć wszystkie koszty proporcjonalnie sam
    bo spółdzielnia dalej administruje i zarządza częściami wspólnymi ale
    płacisz stosunkowo do wielkości twojego udziału w części nieruchomości do
    poniesionych kosztów na całą (członkom jeszcze odejmują od kosztów
    osiągnięte przychody ) Jeśli chodzi o fundusz remontowy to nie ulega on
    zmianie bo dla wszystkich on jest ten sam. Mogą wzrosnąć tylko koszty
    związane z zarządzaniem częścią wspólną, ale jak wspomniałem tylko w
    przypadku wystąpienia ze spółdzielnie a w związku z przekształcenia
    mieszkania.

    Andrzej

  • 6. Data: 2003-01-16 08:52:56
    Od: tan <t...@n...o2.pl>

    Andrzej i B. wrote:
    Bardzo dziekuje za odpowiedz. Jeszcze jedno uscislenie:
    [...]
    > Mogą wzrosnąć tylko koszty
    > związane z zarządzaniem częścią wspólną, ale jak wspomniałem tylko w
    > przypadku wystąpienia ze spółdzielnie a w związku z przekształcenia
    > mieszkania.
    [...]
    Chodzilo w tym zdaniu o to, ze jesli nie wystapie ze spoldzielni, a
    jedynie przeksztalce mieszkanie ze spoldzielczego na wlasnosciowe
    to koszty sie nie zmienia?

    I mam jeszcze jedno pytanie:
    "Moja" spoldzielnia nie chce na razie dac mi mozliwosci przeksztalcenia
    mieszkania. Motywuje to tym, ze nie jest wlascicielem grumntu na ktorym
    ma postawione swoje budynki. Dzierzawi jedynie ten grunt od gminy. Co w
    takim przypadku? Czy spoldzielnia ma obowiazek postarac sie o przejecie
    gruntu na wlasnosc? Jak to ugryzc?

    pozdrawiam - tan

    -------------------------
    chcesz do mnie napisac
    wytnij "nos." z adresu:
    t...@n...o2.pl

  • 7. Data: 2003-01-16 11:50:46
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Jeśli złożyłeś wniosek przed 15 stycznia to możesz wystąpić do sądu by
    nakazał to spółdzielni...
    Użytkownik "tan" <t...@n...o2.pl> napisał w wiadomości
    Andrzej i B. wrote:
> [...]
    > związane z zarządzaniem częścią wspólną, ale jak wspomniałem tylko w
    > przypadku wystąpienia ze spółdzielnie a w związku z przekształcenia
    [...]